×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
به بهانه ی آغاز دولت چهاردهم: دکتر بصیر کوشکی


آغاز دولت چهاردهم آغاز یک پروژه نیست، بلکه آغاز پروسه ای است که با عبارت « برای ایران » آغاز شد. ایرانی که فراتر از یک جغرافیای سیاسی، دارای اندیشه ی ناب انسانی و حوزه فرهنگی گسترده ای در جهان امروز است. فرهنگی که عامل پیوستگی جامعه ایران اسلامی است. جامعه ی ایران از لحاظ فرهنگی و اجتماعی جامعه کلنگی نیست، بلکه پویایی و پیوستگی مرهون قلم اندیشمندان و اندیشه ورزانیست که در بزنگاه های تاریخی مدافع مرزهای فرهنگی و چارچوب های اندیشه ی ناب و انسان مدار ایرانیان بوده اند.

ضرورتی که امروز برای جامعه ی ایران و البته بویژه برای سیاست ورزان و کنشگران سیاسی احساس می گردد، توجه و تمرکز بر معنویت و اخلاق سیاسی است. دکتر پزشکیان همین مولفه را در گفتمان خود در مناظرات و سخنرانی های پسا مناظرات پر رنگ کردند. بهره بردن از محتوا و پیامهای قرآنی و بویژه استفاده از پیامها و جهت گیری های حضرت علی علیه السلام در همین راستا بود، البته مسلما رئیس دولت چهاردهم در دوران مسئولیت نیز این معنویت قرآنی و علوی (الگو گیری از مدل حکمرانی حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه )  که مبنای اخلاق سیاسی هستند را سرلوحه کار خویش قرار می دهد. چرا که شخصیت و گفتمان دکتر پزشکیان واقعی و بدور از هر گونه ریا و ظاهر سازی است.

نگرش دکتر پزشکیان به سیاست و سیاست ورزی در سپهر سیاسی  و در حوزه ی داخلی مبتنی بر نگرش و دیدگاههای حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه است و دقیقا در تقابل با سیاست ورزی از نگاه کسانی مانند ماکیاولی، کارل اشمیت و هابز و… است. کسانی که برای رسیدن به مقصد هر نوع وسیله ای را مشروع دانسته و یا اینکه براحتی خشونت و خشونت ورزی را تئوریزه نموده اند و مفهوم سیاست را در ایجاد تقابل می دانند و یا انسان را موجودی بد نهاد قلمداد کرده به صورتی که انسان را گرگ انسان ذکر کرده اند.

دکتر پزشکیان در قامت یک سیاستمدار ایرانی- اسلامی  نسبتی با اینگونه دیدگاه‌ها و نگرش ها ندارد و ضمن تاکید بر استفاده ی حداکثری از نخبگان و شایستگان ملت، بدون توجه به معیارهای تفرقه افکن و بدون توجه به فاکتورهایی که خروجی آنها شکافهای فرهنگی، قومیتی و مذهبی را بدنبال دارد،  بر توافق سازی و اتحاد و پشتیبانی همه ی مردم ایران برای پیشبرد امور داخلی و خارجی تاکید دارند و حذف و نفی در دایره ی گفتمانی وی برای شایسته سالاری ‌و نخبه گزینی جایگاهی ندارد. بر کار کارشناسی و پاسخگو بودن مدیران و مسئولان تاکید دارند و اما مولفه ی ضروری در انتخاب مدیران، همان اعتقاد قلبی به گفتمان دولت چهاردهم است و این مهم برای پیشبرد اهداف و برنامه های دولت چهاردهم لازم است.

اخلاق سیاسی و معنویت مورد توجه دکتر پزشکیان بایستی در همه ی مدیران و مسئولان وی جاری و ساری باشد. بداخلاقی و بدزبانی و در پیش گرفتن سیاست حذف کنشگران و حامیان و مبلغان گفتمان دکتر پزشکیان، خط مشی کسانیست که متاسفانه وجود خود را با حذف دیگران گره زده اند. ضمن اینکه این نگرش و رویه قابل قبول نیست با منش و روش دولت چهاردهم نسبتی ندارد و به جای حذف افراد و کنشگرانی که ممکن است با ذائقه های سیلقه ای شما هماهنگ نباشند یا اینکه همخون و هم تبارتان نباشند بر هم اندیشی تأکید نمائید و به به جای در پیش گرفتن سیاست « حذف » هم اندیشان، سیاست حذف را «حذف » نمایید. خط کش و معیار های قابل قبول و فراتر از خود حق پنداری بر مبنای اندیشه ی ناب دکتر پزشکیان را معیار قرار بدهید. اندیشه ای  که همه حول آن جمع شده تا پیشرفت و توسعه و سربلندی ایران اسلامی و همه ی ایرانیان را پیش ببرد و چشم اندازی امیدوارکننده برای همه ی شهروندان ایرانی و ملت بزرگ و سربلند ایران ترسیم نماید.

لرستان امروز و وضعیت آن، نیازمند مدیرانی تازه نفس و جوان و نخبه است. مدیران تکراری، بدون کارنامه و پیر و فرسوده نمی توانند درمانگر دردهای مزمن استانی باشند که در زمینه ی بیکاری در رده های نخست استانهای کشور قرار دارد. استانی که بخش بزرگی از پتانسیلهای گردشگری و تاریخی آن نادیده گرفته شده. استانی که می تواند قطب گردشگری،  کشاورزی و صنعتی کشور قرار بگیر. حلقه ی گمشده برای حل مشکلات لرستان بکارگیری نیروی جوان این استان نخبه پرور است.

تصمیم گیری و تصمیم سازی برای تجلی دولت پزشکیان در لرستان در اتاق های شیشه ای و بصورت شفاف و با معیارهای قابل قبول، با مدیریت پیشکسوتان فرهیخته و وحدت آفرین و با حضور اهالی رسانه و با اولویت بکارگیری جوانان در مدیریت ها انجام گیرد. ضرورت امروز مردم لرستان همگرایی و اتحاد کنشگران و فعالین سیاسی و اجتماعی است چرا که، راه موفقیت دولت چهاردهم از « وحدت » می گذرد./ انتهای پیام

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false