×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
نقد و بررسی کمبود معلم در گفتگوی با منصور مجاوری مشاور اقتصادی و مدیرکل اسبق برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش


به گزارش پایگاه خبری پژواک لرستان به نقل از پایگاه خبری تحلیلی خطوط، منصور مجاوری، مشاور اقتصادی و مدیرکل اسبق برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار خطوط ضمن اشاره به کمبود معلمان در مهر ماه سال ۱۴۰۲ به نقد و بررسی وضعیت فعلی آموزش و پرورش کشور پرداخت.
مجاوری گفت: حدود هشت ماه از مسئولیت سنگین و بسیار مهم و تاثیرگذار در یکی از امور اجرائی کشور می‌گذرد و هنوز سخنانی از وزیر محترم آموزش و پرورش شنیده می‌شود که انگار به بزرگترین فتح الفتوح فرماندهان جنگی یکصد ساله ایران دست یافته اند. در سخنانی عجیب در جوار حرم مطهر امام رئوف و شاه خراسان امام رضا می‌فرمایند: ما تاریخی‌ترین ساماندهی و استخدام آموزش و پرورش را داشته ایم، بهترین معلم‌های دو دهه اخیر آموزش وپرورش را گزینش و جذب کرده ایم، گزینش ما با بالاترین ارزیابی ومصاحبه‌ها صورت گرفته است. ما خوشحالیم که امروز یک کلاس بدون معلم نداریم و… سخنان گهربا،ر زیباتر دیگر از زبان استاد شیرین سخن فارسی در قامت یک وزیری که در سی ام مرداد ماه ۱۴۰۲ باید این سخنرانی بزرگ و پرشور انقلابی را در جمع نو معلمان و فرهنگیان عزیز خراسان رضوی انجام می‌دادند، اما روز نهم آبان ۱۴۰۲ شد.
جناب وزیر استخدام و بکارگیری سخت‌ترین مراحل یک فرایند چند مرحله‌ای تامین نیروی انسانی مناسب می‌باشد که نمی‌توان با چندین مصاحبه گر بدون تجربه و مدیران سیاسی و منطقه‌ای خاص در یک مدت زمان کوتاه به یک اقدام قوی وتاریخی و یا شبیه آنچه که در پایان دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد به یک دفعه ۱۶۰ هزار نفر خاص جذب و ذوب در آموزش وپرورش شدند دست زد.

مدیریت کلان سازمانی گم شده است
وی افزود: آیا همه این دانش آموزان بجز پایه اولی‌ها در سال‌های گذشته در سیستم و سامانه‌های آموزش و پرورش نبوده اند و آیا همه این دانش آموزان خلق الساعه از منزل پدری وارد کلاس‌ها شده اند یا در طول تابستان ثبت نام کردند. آیا همه معلمین در ۳۱ شهریور بازنشست شده اند؟ آقای وزیر محترم سازمان ارگانیک و پیچیده همین است همه ادوار و همه سال‌ها تعداد جمعیت مدارس در حال کاهش و افزایش است و نیاز به معلم نیز بر اساس همین متغیر در حال تغییر می‌باشد. اینجا مدیریت کلان سازمانی گم شده است که قادر به مطالعه و بررسی و تحلیل دقیق نیاز‌ها و کمبود‌ها نشده اید. نتوانستید در زمان طلائی تابستان برنامه ریزان بی تجربه شما برنامه ریزی کنند.
جناب منادی هر چند می‌فرمایند از آقای صحرائی راضی هستیم، اما باید بدنه آموزش وپرورش وخانواده‌ها را بسنجید!
مشاور اقتصادی اسبق آموزش و پرورش مطرح کرد: باید به پارامتر‌های داده‌های اطلاعاتی در سامانه‌های وزارتی بیشتر توجه نمائید و حداقل در اختیار سایر اندیشمندان آماری، فرهیختگان و متخصصین امر قرار دهید تا بیشتر به ضعف‌ها وتوانمندی‌های آن‌ها پی ببرید که در وزارتخانه‌ای که اولین دستگاه اجرائی کشور بوده و همه اطلاعات و سوابق دبیران و کارکنان را دارند چگونه در این غافلگیری قرار گرفته اند. صرفا ضعف مدیریتی می‌تواند باشد.
مجاوری تصریح کرد: جناب وزیرصحرائی پس از حدود ۲۶ ماه از استقرار دولت محترم و پس از گذشته دوران سه مسئول بزرگوار این وزارتخانه طبق روال عادی کوچه خیابانی مردم که همه مشکلات و چالش‌ها و گرفتاری‌های اقتصادی، سیاسی، اداری و مدیریتی را به گردن دیگران و قبلی‌های خود می‌اندازند حضرتعالی نیز دائما در رسانه ها‌ی جمعی و صدا وسیما وخصوصا سخنرانی چند دقیقه‌ای فردی در فضای مجازی به عنوان درد دل با مردم وفرهنگیان دوباره تاکید وتکرار بر مقصرین قبلی و دولت‌های قبل دارند و گویا توانسته اید این مخزن الاسرار اشتباهات مسئولین عالی کشور را کشف و رمز گشائی نمایند که در ساختار اداری و مالی کشور برای توجه به آموزش وپرورش کشور خانه از پای بست ویران است.
وی ادامه داد: به قول یکی از اساتید محترم مدیریت در حوزه منابع انسانی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران سرکار خانم دکتر نادیا ایزی
“آیا نیروی انسانی، سرمایه‌های یک سازمان هستند؟ اگر نیرو‌های انسانی سرمایه‌های یک سازمان هستند پس چرا سازمان ها‌ی ما بهره ور نیستند؟ واما مجدد با تاکید می‌فرمایند نیرو‌های انسانی “شایسته ومناسب” سرمایه‌های یک سازمان هستند، امروزه بیش از هر زمان بالاترین اولویت در سازمان‌ها جذب نیروی انسانی مبتنی بر شایستگی‌های مورد نیاز آن سازمان شکل می‌گیرد. “
اگر مدیر منصوب شده حداقل شایستگی را داشته است خیلی آرام و بیصدا وظایف قانونی خودش را به انجام می‌رساند!
مجاوری خطاب به صحرایی پرسید: آیا شما و وزیر قبل از شما توانسته است مدیران وکارشناسان شایسته ومناسب جذب کند تا بتوانید بدون توجه به پیشینه امور مختلف وزارتخانه یک شبه آن‌ها را رفع نمائید. براستی چند نفر از مدیران برگشت مجدد از بازنشستگی هستند؟ چند نفر از مدیران ارشد شما دروس وتخصص مدیریت تخصصی ومیانی داشته و دارند؟

چند نفر از افرادی که به عنوان مدیرکل و رئیس اداره در حوزه‌های حساس وزارتی واستانی منصوب کرده اید حتی یک روز سابقه خدمت واقعی در ادارات ومراکز داشته اند؟
مدیر اسبق دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: اگر به برخی از بخش‌ها نگاهی بیندازید متوجه می‌شوید که اگر مدیر منصوب شده حداقل شایستگی را داشته است خیلی آرام وبیصدا وظایف قانونی خودش را به انجام می‌رساند که جای تشکر دارد.
نتوانستید از نیروی انسانی شایسته و مناسب فنی برای پست‌های کلیدی و تخصصی استفاده نمائید
اما چرا در هفت ماهه گذشته در بسیاری از امور مربوطه به منابع مالی وانسانی (رتبه بندی، پرداخت‌ها، سازماندهی، ساماندهی، برنامه ریزی، نقل وانتقالات، ونهایت استخدام معلم) در زمان مناسب موفق نشدید. چون نتوانستید از نیروی انسانی شایسته و مناسب فنی برای پست‌های کلیدی وتخصصی استفاده نمائید و اصرار بر همان نیرو‌های ناموفق گذشته و بر اساس شاخص‌های غیرسازمانی داشته و دارید. در پایان ماموریت شما نخواهند گفت مدیران میانی ضعیف یا ناتوان بودند، می‌گویند آن وزیر ناتوان بود و نتوانست استفاده بهینه از ظرفیت ها، توانمندی‌ها وامکانات در اختیار داشته باشد.
مجاوری خطاب به وزیرفعلی آموزش و پرورش گفت: جناب آقای مراد صحرائی وزیر محترم انقلابی عزیز، همکار محترم، رئیس بزرگ آموزش وپرورش، به عنوان یک کارشناس آموزش وپرورش که حدود سه دهه در حوزه ستادی بدون هیچگونه خط و ربط سیاسی، حزبی، گروهی خدمت نموده ام، سوالی وجوابی از شما بزرگوار دارم: آیا طی این دو هفته یکبار به برنامه‌ای که دوستان بر اساس نظریات و تفکرتان آماده کردند و جنابعالی درمجلس ارائه دادید و پیام‌های گروه‌های کنشگر و نگران آموزش و پرورش، معلمین، ادمین‌های گرو‌های نزدیک به جنابعالی و سایر بخش‌های وزارتخانه به شما می‌رسید توجهی انداخته اید؟ آیا به مدیرکل دفتر وزارتی که رفیق سرما و گرمای شما هستند و فرمان مدیریت خوبی دارند، امر کرده اید که در بولتن خبری که از طریق روابط عمومی برای شما تهیه می‌کنند، به غیر از اخبار خوش و افتتاح مدارس و سخنرانی‌ها و جملات قصار، یک مقدار از مشکلات ساختاری سازمانی درون دستگاه و چالش‌ها، دعوا‌های مدیریتی وسیستمی برای شما ارائه نمایند. یا بدون اطلاع از همه چیز دستور دادید (طبق سخنان غرورآفرین شما در رسانه‌ها) بیست هزار مدیر مدرسه را سریعا عوض کردید وبزرگترین تحول را رقم زدید؟
آیا هیچ می‌دانستید وزارتخانه‌ای را به عهده گرفته اید و اداره می‌کنید که از لحظه آمدن شما (شش ماه تمام بدون مدیرکل برنامه و بودجه (حتی سرپرست ندارد) بدون رئیس مرکز برنامه ریزی نیروی انسانی وفناوری اطلاعات (با سرپرستی بدون تخصص برنامه ریزی ومنابع انسانی اداره شده)، بدون مدیرکل تعاون وپشتیبانی (قطع ارتباط چندین ماهه ستاری فر-مقدم زاده) بدون مدیر کل اصلی گزینش (استعفای مدیر کل قبلی) بدون معاونت تربیت بدنی وسلامت وزارت آموزش وپرورش هستید.
از همه مهمتر با حضور فردی که پس از سه ماه استقرار در معاونت برنامه ریزی وپشتیبانی بزرگترین آبروریزی حقوقی را در اسفند ماه ۱۴۰۱ برای دولت سیزدهم رقم زدند و شما هنوز تا نیمه‌های شهریورقادر یا مایل به جابجائی نبودید نگه داشتید وبهترین زمان ممکن برنامه ریزی فرایند جذب وساماندهی اصلی آموزش وپرورش را از دست داده اید؟
وزارت آموزش وپرورش را یک تنه به نابودی کشاندند
مجاوری در ادامه گفت: بله این فرد بدون دانش مدیریتی، بودجه‌ای، برنامه ریزی، مالی، رفاهی، اداری، فناوری، وده‌ها فرایند دیگر وزارت آموزش وپرورش را یک تنه به نابودی کشاندند. چرا دستگاه‌های ناظر وجنابعالی به عنوان وزیر یکبار نپرسیدید مدیر کل‌های تخصصی حوزه شما کجا هستند وچه کسانی این کار را می‌کنند؟ چرا نپرسیدید چگونه مسئولیت برنامه ریزی پنج ساله کشور را به یک دانشجوی جوان طلبه در دفتر برنامه و بودجه می‌دهند که تا چند سال دیگر گرفتاری داشته باشیم. چگونه با آوردن مسئول امور گردشگری ومیراث فرهنگی شهر خودشان به دفتر برنامه وبودجه تمرکز این دفتررا به هم ریختند وهفت ماه است که بدون مدیر کل برنامه وبودجه شما دارید بودجه سالجاری، بودجه سال ۱۴۰۳، برنامه هفتم، پیگیر تامین کسری‌های قابل توجه و… را بدون یک متخصص ومسئول در ساختار سازمانی حوزه ستادی به نابودی می‌کشانند.
ماجرای حذف صدها میلیارد درآمد از بیمه معلم و انتقال به بیمه دانا
آقای وزیر محترم بپرسید در اداره کل تعاون و پشتیبانی در این شش ماه با مدیریت مستقیم آقای ستاری چه گذشت؟ کدام رفاهی وکدام عامل انگیزشی شما توانستید به معلمین تزریق نمایئد؟ ماجرای حذف کردن صد‌ها میلیارد درآمدی که از بیمه معلم صورت گرفت و به بیمه دانا زیرمجموعه یک وزارت دیگر منتقل کردند چه بوده است؟ چرا در مصاحبه‌های ابتدای تابستان با صراحت اعلام می‌شد دیگر نیروی خرید خدماتی را به کار نگیرند، چرا با نیرو‌های سی سال و بالاتر برخورد‌های قهری صورت گرفته که اکثریت به سمت بازنشستگی بروند وعلی رغم تبلیغات گسترده بحث رتبه بندی و چرا‌های دیگر… باعث شد ند در ابتدای مهر (دقیقا همانند مهر سال ۱۳۹۰-۹۱ با تغییر ناگهانی سیستم ۶-۳-۳) دست شما از سربازان مقدم کلاس درس خالی بماند؟
دومین بحران انسانی در دولت سیزدهم برای آموزش وپرورش
وی متذکر شد: بله، عدم مدیریت صحیح بالاترین مقام وزارت در بررسی وهماهنگی مدیران میانی در پیشبرد اهداف عالیه نظام آموزش وپرورش این دومین بحران انسانی را در دولت سیزدهم برای آموزش وپرورش رقم زد، اما خوشبختانه در سخنرانی نماز جمعه مشهد می‌فرمائید بیشترین توجه دولت‌ها به آموزش وپرورش در این دوره بوده است منصفانه به سطوح اداری وفرایندی خود نظری بیندازید.
چگونه توانسته اید کسری ۲۰۰ هزار معلم را با ۷۵ هزار معلم رفع نمائید؟
اما بر اساس فرمایش خودتان چگونه توانسته اید کسری ۲۰۰ هزار معلم را با ۷۵ هزار معلم رفع نمائید. آیا کلاس‌ها ادغام شده است، آیا مدارس دوشیفته شده اند و… می‌دانید که با این پاسخ ۷۵ هزار نفر غیر مستقیم می‌فرمائید ۱۲۵ هزار نفر کسری دیگر اعلام شده معنی ومفهومی ندارد یا در آمارسازی و اعلام کسری‌ها اشتباهاتی شده است. ویا یک موضوعی پنهان می‌شود.
آیا به غیر از مجوز‌های قانونی ماده ۲۸ و استفاده از نیرو‌های شاغل در اموزش وپرورش با عناوین مختلف روش جدید دیگری نیز خلق و یا ابداع کرده اید؟ آنطور که حافظه اجازه می‌دهد به گذشته برگردیم طی حداقل هشت سال دولت قبل نیز مجوز‌ها و استخدام‌های زیادی داشتیم، چون آن‌ها نیز با افزایش تعداد دانش آموز و بازنشسته‌ها روبرو بودند، اما اقدام تاریخ سازی صورت نگرفته است به هر حال مراقبت کنید که دوباره این زخم سر باز خواهد کرد. ریشه یابی وآسیب شناسی جدی صورت گیرد تا بتوانید برای ادامه کار مناسب‌تر از راه‌های علمی وتخصصی بهتری بهرمند شویم وآموزش وپرورش بدون مشکل باشد.
براستی آیا الان گزارش گرفته اید که معلمین تازه استخدام به کدام یک از مدارس وکلاس‌ها رسیده اند واز فردا این دانش آموزان، با نو معلمان عزیز همراه خواهند بود و دیگر هیچ کلاسی بدون معلم نخواهیم داشت. البته اخباری مبنی بر اخراج حدود بیست نفر از نومعلمان جذب شده جدید هم در فضای مجازی پخش شده بود آیا این بیست نفر هم جایگزین شده اند یا در حال گزینش دیگران هستید.
مشاور اقتصادی اسبق آموزش و پروش اضافه کرد: جناب وزیر استخدام و بکارگیری سخت‌ترین مراحل یک فرایند چند مرحله‌ای تامین نیروی انسانی مناسب می‌باشد که نمی‌توان با چندین مصاحبه گر بدون تجربه و مدیران سیاسی و منطقه‌ای خاص در یک مدت زمان کوتاه به یک اقدام قوی وتاریخی و یا شبیه آنچه که در پایان دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد به یک دفعه ۱۶۰ هزار نفر خاص جذب و ذوب در آموزش وپرورش شدند دست زد. خدا قوت برادر امید وارم بهترین‌ها برگزیده شده باشند برای بهترین فرزندان این مرز و بوم پرگهر./ انتهای

false
true
false
false
  1. robati

    درود بر دکتر مجاوری عزیز ، دلسوز، کاردان، باتجربه، توانمند و مدیری تمام عیار برای وزارت آموزش و پرورش

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false