×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
لزوم و ضرورت ساخت سد مخملکوه تنگ شبیخون دهستان رباط نمکی

کیوان رباطی

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی پژواک لرستان

مردم، مسئولین محلی و ملی، کارشناسان زمین شناسی، جغرافیا و اقلیم شناسی خوب می دانند که یکی از سرشاخه های اصلی رودخانه کشکان چشمه های پر آب و خروشان سراب رباط بنام رودخانه ماهی بازان رباط نمکی در شمال خرم آباد است. این رودخانه دقیقا از وسط شهر خرم آباد مرکز استان لرستان می گذرد و شهر را به دو نیمه تقسیم نموده است.

هر ساله با شروع بارندگی در فصول پاییز، زمستان و بهار و طغیان این رودخانه و گسیل در شهر خرم آباد و شهرهای پایین دست استان از جمله ویسیان، معمولان، پلدختر و روستاهای تابعه و پیوستن به رودخانه بزرگ سیمره و ورود به استان خوزستان جان بسیاری از هم استانی ها و هم وطنان عزیزمان را از دست خواهیم داد.
باتوجه به این مشکلات عدیده سالانه، هیچ یک از مسئولین استانی و کشوری تا کنون به این موضوع فکر نکرده اند که منشاء این مصائب و مشکلات از کجاست؟ و چه تدابیری بایستی برای آن اندیشید!

واقعا اگر مسئولین ما خصوصا نمایندگان و مدیریت ارشد استان مصمم و به فکر رفع اساسی مشکل و چاره اندیشی برای این موضوع باشند، حل این معما بسیار ساده و کم هزینه است و آن این که با ساخت سد تنگ شبیخون یا مخملکوه رباط نمکی بخش بزرگی از این معضل یا مشکل دائمی، حل خواهد شد و با ساخت این سد مردم عزیزمان علاوه بر ایمن شدن در مقابل خسارات جانی و مالی از سایر برکات و منافع آن از قبیل استفاده بهینه و توسعه اراضی کشاورزی، تولید برق آبی، توسعه و رونق گردشگری و به تبع توسعه منابع مالی و اقتصادی استان و از همه مهمتر کنترل و مدیریت منابع آبی عظیم استان می گردد.
بنابرین یکی از خواسته ها و مطالبات اصلی مردم در سفر معاون اول رییس جمهور و احیانا سفر رییس جمهور محترم در آینده، مهار و مدیریت منابع آبی استان از طریق احداث سد های متعدد از جمله ساخت سد مخملکوه تنگ شبیخون دهستان رباط نمکی به منظور کنترل و مهار سیل خرم رود و جلوگیری از خسارات جانی و مالی شهر خرم آباد و سایر هم استانی ها و هموطنان عزیزمان در پایین دست این رودخانه می باشد.
امید است هم مردم، هم نمایندگان مردم و هم مدیریت ارشد استان، استاندار فهیم، دلسوز و تلاشگر استان جناب آقای دکتر خادمی و معاون خدوم و ساعی هماهنگی امور عمرانی ایشان جناب آقای دکتر مرادپور نسبت به این خواسته بحق مردم فروگذار ننمایند و تا حصول نتیجه و اخذ مجوز تخصیص آب از وزارت نیرو بیکار ننشسته و این مهم را به سرانجام مقصود برسانند.

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false