true
در بیان اهمیت و نقش تحقیق و پژوهش در توسعه اقتصادی کشورها همین بس که بدانیم؛ چین با ۱۴ هزار تریلیون دلار GDP یا تولید ناخالص داخلی و درآمد سرانه ۱۱ هزار دلاری، پس از آمریکا دارای دومین اقتصاد بزرگ جهان است.
ژاپن با ۵ هزار تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی و درآمد سرانه ۴۲ هزار دلاری، دومین قدرت صنعتی و سومین قدرت اقتصادی دنیا پس از آمریکا و چین به شمار می رود.
کره جنوبی با ۲ هزار تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی و درآمد سرانه ۳۴ هزار دلاری، جایگاه دوازدهمین اقتصاد بزرگ جهان را کسب نموده است.
کشورهای سنگاپور، تایوان، هنگ کنگ و کره جنوبی معروف به چهار ببر آسیا و کشورهای ویتنام، اندونزی و مالزی از جمله کشورهای در حال توسعه آسیایی هستند که در سایه تحقیق و پژوهش، برنامه ریزی بلند مدت و تغییر نظام های اقتصادی دستوری به نظام اقتصاد آزاد، رشد و توسعه کشور خود را تضمین نموده و به سرعت در حال رسیدن به کشورهای توسعه یافته ی اروپایی و آمریکایی از جمله آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان می باشند.
متاسفانه کشور ایران علی رغم داشتن سرمایه و منابع عظیم مادی و انسانی، نتوانسته است همزمان با کشورهای در حال توسعه پا در عرصه رشد و توسعه اقتصادی بگذارد!
به نظر شما چه عاملی می تواند باعث این عقب ماندگی در بخش اقتصادی کشور باشد؟ مشکل کار کجاست؟
آموزش و پرورش مقصر است یا وزارت علوم و تحقیقات کوتاهی نموده است؟
مراکز پژوهشی و تحقیقاتی مقصرند یا دولتمردان در برنامه ریزی راه را اشتباه رفته اند؟!
چنین به نظر میرسد؛ وظیفه پژوهشگران و محققان است که علت این عقب ماندگی اقتصادی را به صورت علمی مورد بررسی قرار داده و با ارائه راهکارهای مناسب کشور را از توسعه نیافتگی نجات دهند.
همان طور که می دانید، تحقیق و پژوهش زمانی آغاز می گردد که مسئله و مشکلی بُروز نموده و ذهن پژوهشگر را به خود مشغول نماید و پژوهشگر در مورد آن مسئله یا مشکل تحقیق کند و در صدد رفع آن مشکل برآید.
میلیون ها سوال، مسئله و مشکل در جامعه ما وجود دارد که نیازمند تحقیق و پژوهش هستند.
آموزش و پرورش، وزارت علوم و تحقیقات، مراکز پژوهشی و تحقیقاتی تا چه حد توانسته اند با تحقیقات خود به این سوالات پاسخ دهند و یا مشکلات موجود را بر طرف نمایند؟!
دولتمردان و سیاستگذاران کشور تا چه حد به تحقیقات و پژوهش محققان و پژوهشگران جامه عمل پوشانده و نتیجه تحقیقات آنان را در جهت رشد و توسعه اقتصادی کشور عملی نموده اند؟!
حقیقتا هم پژوهشگران، هم دولتمردان و هم سیاست گذاران در عقب ماندگی اقتصاد کشور سهیم اند و نسبت به این مهم، کوتاهی نموده اند.
معتقدم تحقیق و پژوهش که محور اصلی، موتور محرکه و سر منشا پیشرفت، توسعه و رشد ملت هاست، بایستی در بین دانش آموزان و توسط معلمان پایه گذاری و نهادینه گردد.
بنابراین وظیفه معلمان است که دانش آموزان را کنجکاو، پرسشگر، محَقِق و پژوهشگر تربیت نمایند!
مطمئنا بدون تحقیق و پژوهش، جامعه توسعه نمی یابد! پس بیائید با همت و تلاش و حساسیت فراوان، فرزندان خود را که آینده سازان میهن مان هستند، پژوهشگر بار بیاورید تا در آینده ای نه چندان دور مردم طعم شیرین رشد و توسعه اقتصادی و به تبع، رفاه اقتصادی را احساس نمایند.
به امید رشد و شکوفایی اقتصاد ایران با نهادینه شدن تحقیق و پژوهش در نظام آموزش عمومی و عالی کشور!/ انتهای پیام
false
true
https://pejvakelorestan.ir/?p=16088
false
false
احسنت . دست مریزاد .
احسنت جناب رباطی عزیز واقعا عالی خیلی خوشحالم که نیروهای یک دوره دفتر بودجه در هر استان جزو مطلع ترین وپرتلاش ترین افراد هستند وخوشبختانه در استانهای مختلف ارتقا خوبی پیدا کردند.
ان شالله درجایگاه واقعی شما را نیز مثل سایر همکاران ببینم .
شاد و موفق باشید 👏🌹👏
بسیار عالی.
جای پژوهشواقعی در کشور ما خالیه
عالی دستمریزاد
استاد عزیز ضمن سلام وخسته نباشید این را باور کنيد از صمیم قلب به شما افتخار میکنم وکمتر کسی از این استان مثل جنابعالی مطالبه می کند وهمیشه درد این استان را به گوش مسؤلین می رساند
تبریک آقای رباطی. متاسفانه در این نظام آموزشی که مدارس با انواع مشکلات گرفتارن اصلا پژوهش و تحقیق معنای نداره
زمانی میتوان دانش آموز و معلم پژوهشگر باشن که ابزارهای سخت افزاری و نرم افزاری حداقلی در مدارس فراهم باشن تا توسط معلمان متخصص آموزش ببینن.حالا شما حساب کن با این معلمان که جدید استخدام شدن از نهضتی و روحانی و تبدیل خدمتگزار به معلم و …. میشه به این صحبت های بحق و بجای جنابعالی رسید. هرکه نمیره همه چی دینه.درود