true
این روزها مشاِغل کرونایی آرام و بی صدا بین زمین و آسمان معلق هستند، آنقدر آرام که وقتی کمک یک میلیونی دولت به کل خانوارهای یارانه بگیر به گوششان رسید نفسی عمیق کشیدند و با خود گفتند خدا را شکر که کار ما تعطیل شد تا به کارمندان حقوق بگیر و مشاغل غیر کرونایی نوایی برسد. در بررسی و تحلیل مشاغل کرونایی مرکز استان لرستان، تاب آوری اقتصادی بخش کارگری روزمزد، حمل و نقل و حتی مشاغل قراردادی و خدماتی مستلزم حمایت خاص دولت هستند. دولت باید یک تجدید نظر اساسی در سهم مشاغل کرونایی استان های محروم برای حل وضعیت موجود داشته باشد. متاسفانه دولت یا به دلیل فقر مالی یا فقر محتوایی در کمک یک میلیون تومانی به ۲۳ میلیون خانوار، یک اعتراض گسترده در بین این مشاغل براه انداخت، که هدف دولت کمک به هفت دهک کل ایران بوده نه صرفا مشاغل کرونایی، چرا که دولت به مشاغلی کمک کرده که دو ماه با خیال آسوده در قرنطینه خانگی حقوق گرفتند، دولت در کمک به مشاغل کرونایی معتقد است وقتی دردی مشترک می شود نیاز به درمان مشترک دارد. اما درد خاصه مشاغل کرونایی تعدیلی و تعطیلی اجباری در رعایت فاصله ی اجتماعی می باشد که روا نیست سهم آنها ورشکستگی و رکود اقتصادی باشد. دولت می بایست بین مقابله با کرونا و امداد رسانی به مشاغل کرونایی آنچه را در اولویت قرار دهد که به حفظ جان همه شهروندان و بالا بردن توان تاب آوری مشاغل کرونایی بیانجامد. متاسفانه در سیل فروردین ۹۸ همین داستان برای کسب و کارهای سیل زده اتفاق افتاد، دولت و اصناف تاکنون نتوانسته اند به وعده های داده شده جامه عمل بپوشند.
شرایط اقتصادی و توان تاب آوری مشاغل کرونایی استان لرستان و شهر خرم آباد که اکثرا جوانان با سرمایه کم می باشد ایجاب می کند استاندار محترم
یک کار گروه قوی اقتصادی تشکیل دهد کارگروهی که بتواند مو را از ماست جدا کند تا بعد از حضور میدانی و جمع بندی ضمن شفافیت سازی مشکلات با مطالبه گری در اولین اعتبار ارسالی به این دست مشاغل در معرض بیکاری کمک کنند. متاسفانه بازخورد کمک یک میلیونی دولت به هفت دهک خانوارهای کشور در بین مشاغل کرونایی با توجه به تعطیلی مشاغل و بالا بودن نرخ تورم و همچنین هزینه های کمرشکن در اوضاع معیشتی و توان اقتصادی مشاغل کرونایی چندان اثر چشمگیری نخواهد داشت. استان لرستان در اشتغال و کارآفرینی، درآمد، تورم و مهاجرت جز استان های فقیر ایران می باشد، بطوریکه همراه با سیستان و ایلام و کردستان کمترین دهک بالایی کشور را دارد و اکثریت جز یارانه بگیران کشور هستند. سرمایه در گردش مشاغل کرونایی لرستان با استان هایی همچون اصفهان مرکزی خوزستان همدان قابل قیاس نمی باشد. از این رو جا دارد استاندار محترم با همراهی نمایندگان مجلس با توجه به محرومیت بر درآمد و رتبه ی اول مهاجرت فرستی استان برای ممانعت از تشدید بیکاری و تهدید مهاجرت به کلان شهرها از دولت مرکزی خواهان جذب اعتباری جداگانه با عنوان کمک به استان های فقیر باشند. همچنانکه مجلس از پیش در کمک به استان های نامتوازن کشور برای پیشگیری از مهاجرت به کلان شهرها قوانینی تصویب کرده است.
اگر استاندار محترم لرستان نتواند در این تنگنای مشاغل، اعتباری به مشاغل کرونایی و کارفرمایان قراردادی ترزیق کند، بزودی شاهد تحقق تحلیل های کارشناسان اقتصادی خواهیم بود که معتقد هستند در رعایت فاصله ی اجتماعی یک دهک جامعه به زیر خط فقر کشیده می شوند. و به تبع آن شاهد سیل مهاجرت به کلان شهرها خواهیم بود. لذا از آنجا که دولت مرکزی نسبت به مهاجرت به استان های توسعه یافته حساس و سختگیر می باشد با تخصیص اعتباری مجزا برای استان های (کرونایی محروم) همچون لرستان از شیوع مهاجرت فرستی بیشتر پیشگیری کند، چراکه درصد کرونایی لرستان از استان های توسعه یافته تری همچون همدان و کرمانشاه و استان های محروم تری همچون ایلام، چهارمحال و سیستان بیشتر می باشد تا حدی که در بعضی نقاط استان قرنطینه شهری داشته ایم. انتهای پیام
false
true
https://pejvakelorestan.ir/?p=5096
false
false