×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۲۵ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
ثبت جهانی دره خرم آباد و اهمیت آن: کیوان رباطی مدیر پایگاه خبری تحلیلی پژواک لرستان


بارها در جلسات و محافل متعدد رسمی و غیر رسمی به مسئولین استان گوشزد و تاکید شده است که، در وضعیت و شرایط اقتصادی امروزِ کشور، تنها راه نجات مردم لرستان رونق صنعت گردشگری است و این مهم محقق نخواهد شد، جز با ثبت جهانی آثار طبیعی و تاریخی غنی و بی نظیر استان!

با توجه به رویکرد و تغییر نگاه اقتصادی دولت به بخش خصوصی و عدم سرمایه گذاری در بخش های دولتی، همچنین عدم تمایل نسبی سرمایه گذاران بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری در لرستان؛ تنها راهِ برون رفت از مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، توجه ویژه به پتانسیل ها، ظرفیت ها و داشته های موجود استان است.

وجود چشمه ساران زیبایی چون کهمان، گرداب و گلستان، رودخانه های متعددی چون سزار، سیمره و کشکان، کوه ها و ارتفاعات زیبایی چون اشترانکوه، هشتاد پهلو و سفیدکوه، دریاچه های قشنگی چون گهر، کیو و تالاب های پلدختر، آبشارهای بی نظیری چون بیشه، نوژیان، وارک، شوی و آب سفید، آثار تاریخی بی همتایی چون قلعه فلک الافلاک، سنگ نوشته و مناره آجری، پل های متعدد و زیبایی چون پل شکسته، گپ « صفوی»، کشکان، گاومیشان و کِلَه هُرت معمولان، غارهای تاریخی و زیبایی مانند غار کَلدَر به عنوان اولین سکونتگاه بشر، میرملاس، دوشه و کوگان و صدها اثر دیگر مانند مجسمه ها، مفرغ ها، سفالها و ظروف زیبا با طرح ها و نقوش قشنگ در موزه های داخلی و خارجی، موید این ادعاست که لرستان می تواند به یکی از اقطاب بزرگ گردشگری ایران و جهان تبدیل گردد.

رونق و توسعه گردشگری، قطعا رونق و توسعه اقتصادی را نیز به همراه می آورد. توریست و گردشگر داخلی و خارجی نه تنها در فصل بهار، بلکه در تمام فصول سال، پول و ارز به همراه خود می آورد، فرهنگ، آداب و رسوم، نحوه رفتار و برخورد، نوع لباس پوشیدن و غذا خوردن خود را به همراه می آورد، هتل ها، رستوران ها، سالن های غذا خوری و سفره خانه های سنتی را رونق می دهد، به بازار و صنوف مختلف خدماتی جان تازه ای می بخشد، تاکسیرانی و خدمات مسافربری را سر و سامان می دهد، درآمد شهرداری ها افزایش می یابد و شهرداری نیز خدمات بیشتری به مردم ارائه می دهد، وضعیت راه‌های زمینی، هوایی و ریلی توسعه می یابد، تعداد پروازهای فرودگاه، بیشتر و بیشتر می شود، قطار شهری «مترو» و برون شهری ایجاد و رونق می یابد، وضعیت جداول و خیابان ها و خط کشی آنها بهبود می یابد … و در کُل جیب مردم از عواید این صنعتِ بدونِ هزینه و با ارزش افزوده فوق العاده، پُر پول می گردد.

آیا تا بحال از خود پرسیده اید چرا استان های اصفهان، مشهد، فارس، بوشهر، گیلان، مازندران و سایر استان های توسعه یافته کشور، روز به روز بزرگتر، زیباتر و توسعه یافته تر می گردند؟! بله حدس شما درست است، بخاطر توسعه گردشگری و پول و ارزی که وارد این استان ها می گردد! پس بیائید همگی تلاش کنیم «دره خرم آباد» ثبت جهانی شود تا از عواید و برکات آن برخوردار شویم.

ثبت جهانی دره خرم آباد که با تلاش و همت مسئولان و کارشناسان میراث فرهنگی و گردشگری استان در آینده نزدیک « اواخر شهریور ماه» قرار است با بازدید و تائید کارشناسان و ارزیابان یونسکو اتفاق بیفتد، فقط با همت و جدیت مسئولین ارشد و همکاری مردم فهیم، با اصالت و مهمان نواز لرستان محقق خواهد شد!

استاندار لرستان باید تمامی امکانات استان را برای انجام این کار بسیار مهم و ارزشمند بسیج نموده و به صورت دقیق و زمانبندی شده به هر یک از ادارات، شرکت ها و سازمان های دخیل در این امر، وظیفه ای از جمله نصب تابلوهای راهنمایی و رانندگی، آسفالت معابر، لای روبی رودخانه ها، نصب و احداث سرویس های بهداشتی و … محول نمایند و تا حصول نتیجه، کار آنان را پیگیری و رصد کنند.

مردم فرهنگ دوست لرستان نیز نقش موثری در تحقق این مهم داشته و بایستی دولت را همراهی نمایند و هرجا که نیاز به همکاری آنان باشد پیش قدم شوند و امور مربوطه را تسهیل نمایند. مثلا در ورودی های اماکن گردشگری آشغال نریزند، با گردشگران با مهربانی، ریلکس و عادی رفتار نمایند و رسم مهمان نوازی که «ویژگی خاص» مردم این خطه است را به خوبی بجا آورند، در شناساندن اماکن تاریخی، گردشگران را درست راهنمایی نمایند و …

امیدواریم مردم و مسئولین استان در این زمان کوتاه، فرصت را غنیمت شمرده و طوری عمل نمایند، با جلب نظر کارشناسان سازمان ملل « یونسکو»، دره خرم آباد با چندین اثر تاریخی و طبیعی آن، از جمله قلعه تاریخی زیبا و بی نظیر «فلک الافلاک» « نگین لرستان و غرب کشور» و «غار کَلدَر» که بیش از ۵۰ هزار سال سابقه زیست انسان های هوشمند را در کارنامه خود دارد و جزو اولین سکونت گاه های تاریخ بشر است، به ثبت برسانند و مردم عزیزمان را از عواید و برکات آن بهره مند گردانند و استان لرستان را بر روی ریل صحیح رشد و توسعه قرار دهند./ انتهای پیام

false
true
false
false
  1. ناشناس

    بسیار بسیار عالی
    آفرین و خدا رو شکر
    امیدوارم که مردم همکاری لازم داشته باشند و این یک افتخار باشه برای همه لرستانی ها
    👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻🌹

  2. ناشناس

    ثبت جهانی دره خرم آباد قطعا یک اتفاق مبارک است ولی آنگونه که در بوق و کرنا شده هم نیست و توسعه صنعت گردشگری مستلزم خیلی از مولفه های دیگر است که متاسفانه ما از آن برخوردار نیستیم!!
    البته با عرض پوزش به اشتباه غار کلدر رو نخستین سکونتگاه بشر نام بردی!!!

  3. ناشناس

    متاسفانه چنان در رسانه ها تبلیغ شده که انگار اگه دره خرم آباد ثبت جهانی بشه قراره فوج فوج گردشگر خارجی به لرستان سرازیر بشه و لرستان رقیب ترکیه در جذب گردشگ شود. اگر نگاهی به گذشته و آثار ثبت شده کشور در فهرست جهانی یونسکو بیندازیم، نباید خیلی توقع خود را بالا ببریم که بعدا باعث سرخوردگی شود.

    هنوز مشکلات زیاده متاسفانه و تا رفع موانع و تصمیم نهایی یکسال زمان باقیست.

    • ناشناس

      ازهمین ابتدا بقولی آیا یاس ؟

  4. ناشناس

    ثبت‌جهانی‌دره‌خرم‌آباداگرنتواندهمه‌مشگلات‌اقتصادی‌منطقه‌راحل‌کنددست‌کم‌قادراست‌قسمتی‌ازمشگلات‌رارفع‌کند‌بنابراین‌همه‌اش‌سازراروی‌نت‌های‌منفی‌کوک‌نکنیم

  5. ناشناس

    با سلام
    در سال۱۴۰۰ راه آهن شمال جنوب به طول ۱۴۰۰کیلومتر در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد
    ولی چون زیرساختهای گردشگری و امکانات رفاهی جذب گردشگر فراهم نبود هیچ درآمدی در این زمینه عاید شبکه ریلی نشد
    انشالله که در خرم آباد با ایجاد زیرساختهای مناسب از قبیل هتل ، مکانهای تفریحی ، مراکز خدماتی مثل رستورانها و پاساژهای مناسب، تغییر در مبلمان شهری ، تغییر نگرش فرهنگی در حوزه گردشگری، زیبا سازی ورودی خروجی های شهر و‌‌…. موجب رونق کسب و کار و به تبع آن رشد اقتصادی شهر گردد انشالله

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false