true
بنا به سخنان یک مقام مسئول وزارتی از سال ۱۳۴۰ تا کنون وزارت آموزش و پرورش با کسری بودجه مواجه است. یعنی با گذشت حدود٦٠ سال و روی کار آمدن چندین رییس جمهور، نخست وزیر، وزیر، معاون وزیر و مدیرکل بودجه همچنان این کسری بودجه پابرجاست و مطالبات کارکنان این دستگاه تاثیر گذار مانند سایر دستگاههای اجرایی دیگر به روز نشده و همچنان معلمان زحمت کش بایستی منتظر گشایشی باشند که دولت مطالبات آنان را که چندین سال مهجور مانده است پرداخت نماید.
براستی چرا می گویند در کشورهای توسعه یافته معلم دارای بالاترین مقام و منزلت اجتماعی و بالاترین حقوق و مزایا نسبت به سایر دستگاههای اجرایی است! مگر غیر از اینست که نظام تعلیم و تربیت هر کشوری پایه و اساس توسعه آن کشور است؟ پس چرا در کشور ما با این همه ثروت و منابع خدادادی با معلم اینگونه برخورد می شود و حقوق و مزایای آن پایین ترین حقوق نسبت به سایر دستگاهها و مطالبات آن همیشه پس از سالها پرداخت می گردد! مشکل کجاست؟ آیا ضعف از سیستم حکومتی است یا عدم برنامه ریزی در ساماندهی منابع انسانی و مالی وزارتخانه؟
باید گفت هم ضعف در سیستم حکومتی و نگاه مصرفی بودن به آموزش و پرورش است و هم عدم مدیریت و برنامه ریزی صحیح در منابع انسانی و مالی است که علاج آن تغییر نگاه مصرفی بودن دستگاه تعلیم و تربیت به نگاه توسعه ایی از سوی دولتمردان نظام و اجرای دقیق نظام شایسته سالاری و تخصص گرایی در سیستم اداری و آموزشی با حذف بخشنامه معروف ۲۳۰ و بکارگیری نیرو های متخصص اداری و آموزشی و همچنین اندیشیدن تدابیر لازم جهت جلوگیری از سیاست زدگی و عدم دخالت نمایندگان در این دستگاه عریض و طویل است.
روی سخن نگارنده بیشتر اصلاح ساختار سازمانی و حذف بخشنامه ۲۳۰ و تربیت نمودن و گماردن نیروهای توانمند، با تجربه و متخصص در لایه های مختلف مدیریتی در پست های اداری است.
قطعا در طول این مدت ۶۰ ساله دولتها، وزرا و مسئولینی بوده اند که علی رغم کسری بودجه سنواتی به فکر افزایش حقوق و پرداخت مطالبات بحق فرهنگیان باشند، از جمله افزایش چشمگیر حقوق این قشر فهیم و زحمت کش در دولت خاتمی و دوران وزارت دکتر نجفی و پرداخت بخش زیادی از مطالبات آنان در دولت احمدی نژاد و دوران وزارت حاجی بابایی، اما با این وجود مشکلات همچنان پابرجاست.
در دولت روحانی و در زمان وزارت دکتر بطحایی نیز با انتصاب دکتر الهیار ترکمن که دارای تجربیات و نفوذ خوبی در سازمان برنامه و بودجه بودند به همراه مدیران با تجربه و توانمندی مانند مهندس منصور مجاوری و دکتر مهرداد خان ماکو الحق و والانصاف زحمت زیادی برای آموزش و پرورش کشیدند و توانستند خدمات زیادی به آموزش و پرورش ارائه نمایند. همچنین در دوران وزارت حاجی میرزایی با نفوذی که در دولت دارند بخش بزرگی از مشکلات آموزش و پرورش حل یا در حال پیگیری است.
اما به نظر می رسد رویکردها و سیاست های جناب آقاي عسگری مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش کمی متفاوت تر از مدیران قبلی باشد و آن اینکه ایشان با برنامه ریزی دقیقتر سعی در بروز نمودن پرداخت ها و عدم ایجاد دیون و رفع مشکلات چندین ساله این دستگاه همیشه بدهکار باشد.
آقاي عسگری با تجربیات و تسلط خوبی که در حوزه امور مالی و نظام دریافت و پرداخت ها و همچنین در دفتر بودجه به عنوان معاون مدیرکل و هم اکنون در مقام مدیرکل بودجه دارند، با احصا و جمع آوری به موقع اطلاعات مالی از استانها و ارائه آن با هماهنگی با وزیر و معاون پشتیبانی وقت به دولت و مقامات سازمان برنامه و بودجه کشور و رایزنی های لازم، تا کنون توانسته است برای اولین بار مشکل پرداخت حق التدریس معلمان که سالیان سال مغفول مانده بود و همیشه با تاخیر یک یا دو ساله پرداخت می شد یک بار برای همیشه حل و بروز رسانی نمایند. و سایر آیتم های پرداختی مانند کمک هزینه ازدواج فوت و مهد کودک، سنوات ارفاقی کارکنان استثنایی، کارورزی و کار آموزی هنرستانهای کاردانش و فنی و حرفه ای، اضافه کار و هزینه های اداری و سایر مطالبات همکاران را برای اولین بار بروز رسانی و در پایان سال مالی تسویه و از ایجاد دیون جلوگیری نماید.
لذا وزارت آموزش و پرورش بایستی در این برهه زمانی با داشتن چنین مدیری که كليه مراحل صف تا ستاد را در طول سوابق خدمتي خود طي نموده و روح تعهد، مسئولیت پذیری، جدیت، تخصص و تجربه در وجود وی زنده است به خود ببالد و برای پیشبرد اهداف نظام تعلیم و تربیت از ایشان حمایت نماید.
یقینا آموزش و پرورش استانها نیز با توجه به پرداخت های اخیر و رضایت کامل همکاران از وصول مطالبات خود و کاهش بار روانی از دوش مدیران از سیاستهای دفتر بودجه و در راس آن دکتر عسگری قاطعانه حمایت نموده
و مراتب رضایتمندی و تشکر خود را از این مدیر توانمند، ساعی، با تجربه و پیگیر اعلام می نمایند./ انتهای پیام
false
true
https://pejvakelorestan.ir/?p=5031
false
false