true
دکتر خیرالله خیرایی در گفتوگو با پژواک لرستان اظهار کرد: سواد خواندن مهمترین عنصر در فهم و درک بسیاری از موضوعات علمی، پرورشی و تحصیلی است.
وی افزود: این موضوع ازچنان اهمیتی برخوردار است که مطالعات بین المللی پرلز هر چهار سال یکبار دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی را در بیش از پنجاه کشور عضو یونسکو از نظر سواد خواندن مورد سنجش و ارزشیابی قرار می دهد.
خیرایی اضافه کرد: ایشان افزودند؛ متاسفانه نتایج چندین دوره آزمون فوق در ایران نشان دهنده جایگاه نامطلوب سوادخواندن در نزد دانش آموزان کشورمان است.
این کارشناس مسائل آموزشی یادآور شد: همچنین نتایج آزمون های پیشرفت تحصیلی در پایههای مختلف دورههای ابتدایی و متوسطه نشان دهنده پایین بودن عملکرد تحصیلی و کیفیت آموزش دروس ادبیات وزبان فارسی، املاء و انشا در سطوح خواندن، نوشتن، درک مطلب رعایت زیباییهای ادبی است به طوری که معدل کتبی نمرات دروس نهایی دانش آموزان پایه سوم متوسطه دوم در دروس ذکرشده درتمام رشتههای تحصیلی پایین تر از نمره دوازه است.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش لرستان یادآور شد: حال باتوجه به نقش مطالعه و درک مطلب در یادگیری تمام دروس از ادبیات وعلوم گرفته تا ریاضی، شیمی، زیست شناسی، فیزیک و۰۰۰ میتوان اذعان داشت دانش آموزان برای پیشرفت تحصیلی نیازمند تسلط بر زبان و ادبیات فارسی و سواد خواندن به عنوان ابزار مطالعه هستند و میتوان گفت که مهمترین عامل در افت تحصیلی در بسیاری موارد به دلیل پایین بودن توانایی های مرتبط با سواد خواندن است.
وی تصریح کرد: لذاضروری است فرآیند یادهی و یادگیری زبان و ادبیات فارسی در ابعاد مختلف برنامه ریزی درسی مورد اصلاح و بازنگری قرارگیرد و کیفیت بخشی به زبان و ادبیات فارسی در تمام مدارس برای جلوگیری از افت تحصیلی همه دروس ضرورتی راهگشا و اجتناب ناپذیراست و نیازمند عطف توجه است.
انتهای پیام
false
true
https://pejvakelorestan.ir/?p=941
false
false