true
به گزارش پایگاه خبری پژواک لرستان به نقل از باشگاه خبرنگاران/ موسیقی لرستان را پویاترین جنبه فرهنگی این دیار می دانند، از سویی بیان کننده خصوصیات قومی و ویژگیهای طبیعی این دیار است.استفاده از موسیقی در آیینهای شادی، حزن و حین کار بیانگر اصالت دیرین موسیقی در فرهنگ و تمدن کهن این منطقه است، موسیقی لرستان دقیق تقسیم بندی شده تا هر مراسمی که بیانگر دوره ای و زمانی خاص از زندگی انسانها است را بتواند همراهی کند.موسیقی سوگ در لرستان اصالتی دیرین دارد، در لرستان به سوگ “چمر” هم می گویند و مقامی موسیقایی هم با همین نام “چمری” وجود دارد که هنوز هم گاهی در آیین های عزاداری این دیار نواخته می شود، در ماه محرم و صبح روز عاشورا چمری نواخته می شود که در برگیرنده نغمه ها و حالت هایی حزن انگیز است که با سرنا و دهل اجرا می شود.احسان عبدی پور که از نوازندگان نامدار سرنا در ایران و اهل لرستان است در این زمینه می گوید: این نوع موسیقی که مربوط به ماه محرم و عزاداری سالار شهیدان می شود به حدی حزن انگیز است که هر شنوندهای حتی کسی که برای اولین بار آن را گوش دهد شدیدا متاثر میشود، یک اجرای سرنا نیز مختص به صبح عاشورا است و بسیار حزنانگیز و در عین حال رستاخیز گونه و به جرات میتوان گفت یکی از محزونترین نغمه های جهان است.به گفته این نوازنده لرستانی، موسیقی عاشورایی سرنا نغمهای غمانگیز نه از سر عجز که در آن شکوه ایستادگی و شجاعت توام با حزنی غرور انگیز از حقطلبی حسین(ع) جاری است که با اشک در میآمیزد و رستاخیز میشود.استفاده از موسیقی در آیینهای شادی، حزن و حین کار بیانگر اصالت دیرین موسیقی در فرهنگ و تمدن کهن این منطقه است، موسیقی لرستان دقیق تقسیم بندی شده تا هر مراسمی که بیانگر دوره ای و زمانی خاص از زندگی انسانها است را بتواند همراهی کند.موسیقی سوگ در لرستان اصالتی دیرین دارد، در لرستان به سوگ “چمر” هم می گویند و مقامی موسیقایی هم با همین نام “چمری” وجود دارد که هنوز هم گاهی در آیین های عزاداری این دیار نواخته می شود، در ماه محرم و صبح روز عاشورا چمری نواخته می شود که در برگیرنده نغمه ها و حالت هایی حزن انگیز است که با سرنا و دهل اجرا می شود.احسان عبدی پور که از نوازندگان نامدار سرنا در ایران و اهل لرستان است در این زمینه می گوید: این نوع موسیقی که مربوط به ماه محرم و عزاداری سالار شهیدان می شود به حدی حزن انگیز است که هر شنوندهای حتی کسی که برای اولین بار آن را گوش دهد شدیدا متاثر میشود، یک اجرای سرنا نیز مختص به صبح عاشورا است و بسیار حزنانگیز و در عین حال رستاخیز گونه و به جرات میتوان گفت یکی از محزونترین نغمه های جهان است.به گفته این نوازنده لرستانی، موسیقی عاشورایی سرنا نغمهای غمانگیز نه از سر عجز که در آن شکوه ایستادگی و شجاعت توام با حزنی غرور انگیز از حقطلبی حسین(ع) جاری است که با اشک در میآمیزد و رستاخیز میشود.آیین سوگ از جنبه های بارز فرهنگی دیار لرستان به شمار می رود و اهمیت آن حتی از آیین های شادی و سور پررنگ تر است تا آنجا که مراسم سوگواری و عزاداری در لرستان از چنان قابلیت توجهی برخوردار است که گاه از بستر همین آیین که در گفتار شفاهی مردم به “فاتحه خوانی” معروف است.بعد از سوگ، کار و طبیعت ۲ مولفه بارز در زندگی مردم این دیار از گذشته های دور بود و ترانه های کار جزیی از این فرهنگ شده است که همین ترانه های با محتوای کار و تلاش نشان دهنده غلبه زندگی دامداری همراه با کوچ بوده است که علی اکبر شکارچی از تاثیر گذارترین نوازندگان لرستان در کتابی با عنوان بیست ترانه کهن لری به آنها پرداخته است.علی اکبر شکارچی تمایل چندانی به مصاحبه با رسانه ها نشان نمی دهد اما در پاسخ به درخواست مصاحبه نیز محترمانه مصاحبه کننده را به کتاب ها و تالیفات و اثراتی که حاصل توجه و تمرکز او بر جنبه پژوهشی حوزه موسیقی لرستان است هدایت می کند تا تلویحا شمایی از آن نگاه عمیق تر به مقوله موسیقی در لرستان را بازنمایی کنند، یکی از این کتاب ها بیست ترانه کهن لری است.در این کتاب سرچشمه های موسیقی این دیار و چگونگی خلق ترانه ها، ویژگیهای موسیقی لری، وظایف و مقام موسیقیدانان محلی و سازهای لرستان درج شده و در ادامه به بررسی ۲۰ ترانه لری با گویش لری خرم آبادی به همراه نت نویسی تنها یک بیت از هر ترانه و تجزیه و تحلیل آن، نت نویسی آنها و آوانویسی ترانه ها برای اجرا با ساز کمانچه، ویلن، نی و آواز پرداخته شده است.
false
true
https://pejvakelorestan.ir/?p=13030
false
false