×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۲ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
ضعف رسانه های محلی در انعکاس محرومیت لرستان: کیوان رباطی مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی پژواک لرستان

اطلاع رسانی و انعکاس مشکلات و محرومیت استان و انتشار وسیع اخبار و اطلاعات مربوط به آن به سطوح عالی مدیریت، تصمیم گیران، تصمیم سازان و مسئولان تراز اول کشور وظیفه رسانه های محلی، منطقه ای و نمایندگی های جراید کشوری در استان است.

اگر گردش و جریان اخبار و اطلاعات به داخل استان منتهی بشود و به دست رسانه های ملی و دولتمردان و تصمیم گیرندگان کشور نرسد، تولید این گونه اخبار و زحمتی که برای آن کشیده می شود منتج به نتیجه نخواهد شد و عقیم می ماند.

مشکلات استان و میزان محرومیت آن نبایستی به داخل استان ختم گردد و باید حتما از طریق رسانه های محلی به جراید، روزنامه ها، خبرگزاری های ملی و مسئولان کشور منعکس گردد و از تاثیرگذاری و بازتاب وسیع آن بهره برداری لازم را از مسئولان بالا دستی اتخاذ نمود.

متاسفانه وفاق و روحیه ای که تمام رسانه های محلی را به صورت یکپارچه جهت انعکاس مشکلات به مسئولین رده های بالاتر کشور متحد نماید و بازتاب وسیعی در کشور ایجاد نمایند، وجود ندارد و این موضع عیبی بزرگ و ضعف و نقصی غیرقابل اغماض در بین رسانه های استان لرستان است.

برای روشن شدن موضوع به چند نمونه از ضعف‌ رسانه های استانی اشاره می گردد؛ بعضاً برخی از نویسندگانی که دغدغه توسعه استان را دارند و در راستای محرومیت و عدم توسعه یافتگی و همچنین ارائه راهکارهای مناسب برای رشد و توسعه استان قلم می زنند، متاسفانه مورد استقبال وسیع رسانه های استان قرار نمی گیرند و مطلبی که به نفع تمام مردم استان است را در رسانه های خود منتشر و منعکس نمی کنند و این نقیصه باعث عدم انعکاس به مسئولین کشوری و بی نتیجه ماندن زحمات نویسندگان و متعاقبا سرخورده شدن و از دست دادن انگیزه و روحیه حق طلبی آنان می گردد.

نمونه دیگر آن اینست که با انتشار یک مطلب انتقادی، علمی و تخصصی در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، بخصوص عدم توسعه یافتگی لرستان در یک رسانه، علاوه بر اینکه رسانه های استانی مطلب مورد بحث را در رسانه خود جهت بازتاب وسیع آن در سطح استان و کشور منتشر نمی نمایند، حتی به خود اجازه نمی دهد که در همین گروهها و کانالهای فضای مجازی داخل استان جهت دلگرمی نویسنده، موضوع را با یک «لایک» و «استیکر» تائید نمایند.

با قاطعیت می توان گفت عدم انتشار مطالب مفید و انتقادی سایر همکاران رسانه ای که در کل به نفع جامعه، اصلاح امور و در نهایت رشد و توسعه استان در تمام زمینه هاست، چند علت اساسی دارد: اول از همه بحث تعارض منافع است، طرف ممکن است با انتشار مطلبِ انتقادیِ دیگران به فلان مسئول، منافع اش به خطر بیفتد و از این کار پرهیز نماید. دومین علت حسادت همکاران رسانه ای به همدیگر است و ممکن است خیلی از صاحبان و مدیران مسئول رسانه ها بخاطر حسادت به دیگر همکارِ روزنامه نگار، خبرنگار و نویسنده ی سایرِ رسانه ها، از انتشار مطلب خوداری نماید. سومین علل می تواند غرض شخصی با نویسندگان و مدیرانِ مسئولِ سایر رسانه ها باشد. چهارمین عللی که می تواند رسانه های دیگر را در چاپ و انتشار مطالب انتقادی و مفید به حال مردم و استان باز دارد رقیب بودن صاحبانِ رسانه و نویسندگان آن دانست!

اما در نهایت باید گفت متاسفانه بازنده اصلی این قصه مردم استان لرستان هستند که قربانی تعارض منافع، حسادت، غرض شخصی و رقابت بین رسانه ها هستند و دود آن مستقیما به چشم مردم خواهد رفت که این خود گناهی نابخشودنی است.

علی ایحال به عنوان عضو کوچکی از جامعه رسانه لرستان و شاگرد همه عزیزان، تقاضای عاجزانه دارم، صرفا بخاطر رضای خدا و محرومیت غیر قابل توصیف و مقایسه استان با سایر استانها بیائید دست در دست هم دهیم و مخلصانه و متحد با انتشار وسیع مشکلات استان و مطالب انتقادی نویسندگان و همکاران خود در سایر رسانه و ایجاد بازتاب گسترده در سطح کشور دین خود را به مردم محروم استان ادا نمائیم.‌ و تمام رذایل اخلاقی شخصی را به نفع مردم نه به نفع خود کنار بگذاریم و با هم در راستای رشد و توسعه استان سرافراز لرستان همراه و همدل و مهربان باشیم. در این قضیه قطعا بار مدیرکل و معاونین ارشاد اسلامی، خانه مطبوعات، انجمن های فعالین رسانه و خبرنگاری و روزنامه نگاری، خبرگزاری ها و نمایندگی روزنامه های کثیرالانتشار ملی در انتقال و انعکاس مشکلات به مسئولین رده بالای کشور سنگین تر است و باید اهتمام لازم را در این مهم داشته باشند./انتهای پیام

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false