×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
آیا آموزش کتاب خوانی کودکان، به زمان خاصی نیاز دارد؟ محمد زیودار کارشناس مسائل آموزش ابتدای


سوال بسیاری از اولیا این است که چه زمانی و چگونه علاقه به مطالعه، کتاب و کتابخوانی را در کودکان ایجاد کنیم؟ خدمت این دسته از اولیا و کلیه عزیزان باید عرض کنم که هیچگاه کتاب خواندن برای کودکان زود نیست؛ جنین زمانی که در رحم مادر قرار دارد، می تواند حالات روحی و روانی و صدای مادر را تشخیص داده و در مقابل، واکنش نشان می دهد. وقتی از مادری شاد و خندان که می رقصید و آواز می خواند سونوگرافی بعمل می آورند جنین در رحم برایش دست می زد. 

بسیاری از روانشناسان کودک توصیه می کنند از زمانی که نوزاد متولد می شود، کتاب خواندن برای او لازم است. بیان این نکته ضروری است گرچه در این زمان کودک شما معنی کلمات را متوجه نمی شود ولی شنیدن صدای شما توجه کودک را به اصوات بر می انگیزد و او را کمک می کند تا مهارت شنیداری که یکی از چهار مهارت مهم زبان آموزی است را توسعه دهد. 

خواندن کتاب قبل از خواب موجب فعالیت مغزی کودکان و بهبود روابط اجتماعی آنها در بزرگسالی می شود.
حال که اهمیت کتاب و کتاب خوانی در زندگی کودک مشخص شده وظیفه داریم که به او یاد دهیم عاشق کتاب شود، این امر زمانی اتفاق می افتد که او روزانه شما را مشغول مطالعه ببیند آن وقت درک خواهد کرد که خواندن ارزشمند است.

شما وظیفه دارید که از همان کودکی، کتابهای رنگارنگی با رنگهای شاد و با کاغذی مرغوب، با موضوعاتی که با دنیای کودکان نزدیک است را تهیه کنید و سپس در یک فضای عاطفی و آرام در قالب بازی با حرکات نمایشی و ایجاد سر و صدای خنده دار برای کودک بخوانید و هر جا لازم بود تصویر مربوط به موضوع را به او نشان دهید و از او نظرخواهی کنید و یا هنگام خواندن از او سوالاتی را بپرسید و فرصت پاسخ گویی را فراهم کنید تا دقت او بیشتر شود.

سعی کنید با کودک سری به کتابخانه های عمومی بزنید و یا از نمایشگاه های سراسری کتاب به همراه کودک بازدید کنید. بمناسبت های مختلف مثلا جشن تولد، کتاب به او هدیه دهید. پول در اختیار او قرار دهید تا کتاب بخرد. با این گونه کارها شما می توانید زمینه رشد فکری را در او آغاز و  استعدادش را تقویت کنید.

داستانهایی برای کودک انتخاب کنید و با تغییراتی که در آنها ایجاد می کنید منتظر پاسخ و واکنش کودک بمانید. اینکار باعث بالارفتن هوش و دقت اومی شود.

اگر می خواهید کودکان باهوش تری داشته باشید، کتابهای تخیلی بیشتری برایشان بخوانید. خواندن کتاب داستان تاثیر بسزایی در تقویت خلاقیت کودکان دارد و این امر باعث می شود مهارت گوش دادن در آنها تقویت شده و یاد می گیرند صبورانه بیندیشند و گوش دهند.

false
true
false
false
  1. رباطی

    عالی بود استاد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false