×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
آیا بایدن «فوبیای رسانه‌ای» دارد؟



به گزارش پایگاه خبری پژواک لرستان/ پس از گذشت ۵۵ روز، چرا رئیس جمهور جدید آمریکا نشست خبری رسمی برگزار نمی ‌کند؟ آیا او می ترسد گاف بدهد؟

بلومبرگ در گزارشی نوشت: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا هنوز یک کنفرانس مطبوعاتی رسمی برگزار نکرده است، این مسئله باعث ایجاد شایعات زیادی از طرف مطبوعات و همچنین خشم بسیاری از انتخاب بایدن شده است. بنابراین اجازه دهید وارد این مسئله شویم. بله، بایدن باید سنت کنفرانس های مطبوعاتی را زنده نگه دارد، و او کمی عقب تر از دیگر روسای جمهور است، اما ما نباید اهمیت موضوع را بزرگ جلوه دهیم.
در نخستین روز ریاست جمهوری بایدن، «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید گفته بود: «هدف و تعهد او این است که شفافیت و حقیقت را به دولت بازگرداند – حقیقت را اعلام کند، حتی زمانی که شنیدن آن دشوار است.»
اما نوع رفتار بایدن به ‌عنوان یک رئیس‌ جمهور تا اینجا دقیقا مانند رفتارش به ‌عنوان کاندیدای ریاست جمهوری در زمان کارزار انتخاباتی بوده است؛ مصاحبه‌ های متعددی انجام داده، اما به‌ ندرت همزمان با تعداد زیادی از خبرنگاران ارتباط برقرار کرده است. این مسأله پس از به ریاست جمهوری رسیدن بایدن، حامیان و مخالفانش را به یک اندازه به اظهارنظر و انتقاد واداشته است.
در دهه ‌های اخیر تا پیش از این، «جورج بوش» رکورد قبلی حاضر نشدن در برابر جمع خبرنگاران تا ۳۳ روز پس از تحلیف را داشت؛ رونالد ریگان و بیل کلینتون، هر دو تنها ۹ روز پس از ورود به کاخ سفید در نشست خبری به پرسش ‌های رسانه ‌ها پاسخ دادند؛ باراک اوباما ۲۰ روز طول کشید تا در برابر خبرنگاران حاضر شود و دونالد ترامپ تنها یک هفته پس از آغاز دوران ریاست جمهوری ‌اش، در کنار «ترزا می» نخست ‌وزیر انگلیس میدان ‌دار پاسخ به پرسش ‌های نمایندگان رسانه ‌های مختلف شد.
براساس داده‌ های «پروژه ریاست جمهوری آمریکا» از حدود ۱۰۰ سال پیش و زمان ریاست‌ جمهوری «کالوین کولیج» تا جو بایدن، ۱۵ رئیس جمهور به کاخ سفید پا گذاشته ‌اند و بازه هفت‌ هفته ‌ای، طولانی ‌ترین زمانی است که یک رئیس جمهور جدید، بدون رویارویی با رسانه‌ ها سپری کرده است.
بسیاری از رسانه ‌های آمریکایی برگزاری نشست‌ های خبری را بخشی از «وظایف یک رئیس جمهور» دانسته ‌اند که برای آگاهی ‌رسانی مداوم به جامعه و پاسخگو کردن دولت در برابر ملت حیاتی است. اما چرا رئیس جمهور جدید آمریکا نشست خبری رسمی برگزار نمی ‌کند؟
جو بایدن پنجشنبه گذشته، که با سالگرد اعلام همه ‌گیری جهانی کووید ۱۹ و دقیقا با گذشت ۵۰ روز از ریاست ‌جمهوری او مصادف بود، نخستین سخنرانی تلویزیونی مستقیم خود را خطاب به مردم آمریکا ارائه کرد، اما به نظر می ‌رسد که هنوز مانده تا نوبت پاسخگویی به پرسش‌ های رسانه ‌ها در یک نشست خبری برسد. البته او بارها در اتاق بیضی کاخ سفید به پرسش ‌های معدود چند خبرنگار پاسخ داده و اغلب در پایان سخنرانی‌ ها یا ارائه بیانیه‌ هایش هم یکی ‌دو سوال خبرنگاران را بی‌ جواب نگذاشته است؛ چهار روز پس از تحلیفش هم بعد از صحبت در مورد فرمان‌های اجرایی که در آغاز کار امضا کرده بود، پرسش و پاسخی ۲۱ دقیقه ‌ای با خبرنگاران داشت که البته به‌ دلیل محدودیت‌ های مربوط به کرونا، خبرنگاران کمی در آن حضور داشتند و او تنها به هشت پرسش از شش خبرنگار پاسخ داد. اما هیچ ‌یک از اینها هرگز با رفت‌ و برگشت‌ های چالش ‌برانگیز نشست‌ های خبری قابل مقایسه نیست و بعضی از مخالفان او گفته‌ اند که شاید رئیس جمهور از نظر ذهنی و جسمی توانایی همچون درگیری مستقیمی با روزنامه ‌نگاران را ندارد.
بعضی کارشناسان، مانند «مارک میدوز» رئیس دفتر رئیس جمهور در دوران ترامپ می‌گویند که او از ترس «گاف دادن» از رسانه‌ها دوری می‌ کند و کارکنان کاخ سفید با «مخفی کردنش»، او را از گفت ‌و گوهای بداهه و از پیش طراحی ‌نشده‌ ای که ممکن است در نشست‌ های خبری پیش بیاید «محافظت می ‌کنند».  
 پس از گذشت این مدت از ریاست‌ جمهوری، ترامپ، اوباما، جورج بوش و کلینتون، به‌ترتیب پنج، دو، سه و پنج نشست خبری برگزار کرده بودند. البته مثلا درمورد ترامپ، چهار مورد از پنج ‌تا، نشست ‌های خبری مشترک با رهبران کشورهای دیگر بود و تنها یکی از آنها یک نشست تک ‌نفره بود. اوباما، بوش و کلینتون نیز در طول ۵۰ روز نخست ریاست جمهوری خود، تنها یک نشست خبری تک‌ نفره برگزار کرده بودند. همه ‌گیری جهانی کرونا امکان ملاقات با دیگر رهبران جهان و سفرهای خارجی را از بایدن گرفته است و بعضی کارشناسان می‌ گویند به این علت، رئیس جمهور اساسا فرصت چندانی برای برگزاری نشست خبری در اختیار ندارد.
«تونی فراتو» معاون دبیر مطبوعاتی جورج بوش به ای‌ بی‌ سی ‌نیوز گفت که به‌نظر او، «آنها سعی می‌ کنند با این کار بگویند که ترامپ نیستند» و با او فرق دارند. او نشست خبری را آزمایشی برای هر رئیس جمهوری خوانده و گفته است : «این از آن کارهایی است که هرچه بیشتر انجام بدهی، در آن بهتر می ‌شوی.»
هرچند که بایدن هنوز نشست خبری رسمی برگزار نکرده، راهبردهای دیگری را برای درمیان گذاشتن برنامه‌ ها و سیاست ‌های دولتش با مردم  در پیش گرفته است که از میان آنها می ‌توان به احیای سنت برگزاری نشست‌ های روزانه خبری سخنگوی کاخ سفید اشاره کرد که در دوران ترامپ کمرنگ شده بود و شاید جای خود را به مراودات هر روزه ترامپ با خبرنگاران در توئیتر داده بود.
با وجود این، جن ساکی سخنگوی کاخ سفید هفته گذشته در پاسخ به پرسش خبرنگاران، بدون آن‌ که زمان مشخصی را اعلام کند، گفت که بایدن نخستین نشست خبری خود را «پیش از پایان ماه جاری» برگزار خواهد کرد. او افزود که «زمان، انرژی و تمرکز» بایدن بر چیزهای دیگری ازجمله همه ‌گیری کرونا و مشکلات اقتصادی ناشی از آن متمرکز بوده است.
«جان وولی» از کارشناسان حوزه مسائل ریاست جمهوری آمریکا می ‌گوید: تمامی روسای جمهور آمریکا در عصر مدرن، راهبرد خاص خود را برای ارتباطات رسانه ‌ایشان دارند. درست بر اساس همین راهبرد است که برخی از آن ها، برگزاری کنفرانس ‌های خبری را در اولویت خود قرار نمی ‌دهند.
وولی در این خصوص می‌ گوید: من می‌توانم تصور کنم که بایدن در برگزاری کنفرانس خبری، هیچ مزیت و نفعی برای خود و آمریکا نمی‌ بیند. شاید او معتقد است که برگزاری نشست رسانه ‌ای در برهه زمانی کنونی، می‌تواند به دستور کار او مخصوصا پس از موفقیتش در تصویب بسته مالی ۱٫۹ تریلیون دلاری اش، آسیب بزند. به طور کلی، بایدن بر این باور است که میان موفقیت یک رئیس جمهور و برگزاری جلسات متعدد رسانه ای، رابطه چندانی وجود ندارد. کما اینکه اگر قرار بود چنین رابطه‌ ای وجود می‌داشت، دونالد ترامپ باید یکی از موفق‌ ترین روسای جمهور در کل تاریخ آمریکا می‌ بود!»جماران/Mr

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false