×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
آیا مهندسی سلول‌ها می‌تواند کرونا را درمان کند؟


به گزارش پایگاه خبری پژواک لرستان/ چندین تیم از محققین طی یک همکاری مشترک، توانسته‌اند اولین نقشه‌ی پاسخ‌های مولکولی سلول‌های ریه‌ی انسان به آلوده شدن توسط کرونا ویروس جدید را تهیه کنند. محققین دانشگاه بوستون، با ترکیب سلول‌های مهندسی شده‌ی انسانی با تکنولوژی طیف‌سنجی جرمی پیچیده و دقیق توانسته‌اند پروتئین‌های میزبان و مسیر حرکت ویروس در سلول‌های ریه را کشف کنند. به این ترتیب، شناخت بیشتری از کووید۱۹ حاصل شده است و به کمک این اطلاعات می‌توان بهتر با این بیماری مقابله کرد.

محققین دریافته‌اند که فرآیند اصلاح پروتئینی به نام «فسفریلاسیون» در سلول‌های مورد حمله‌ی ویروس، تحت تاثیر قرار می‌گیرد. فسفریلاسیون نقش مهمی در تنظیم عملکردهای پروتئین درون سلول دارد. آن‌ها نشان داده‌اند که کرونا ویروس جدید باعث می‌شود تغییرات غیرعادی در میزان پروتئین و تناوب انجام فسفریلاسیون درون سلول رخ دهد. این تغییرات به ویروس کمک می‌کند تا به نحوی تکثیر شود که در نهایت سلول میزبان نابود شود. از بین رفتن این سلول‌ها منجر به آسیب شدید ریه می‌شود.

محققین اذعان دارند که کرونا ویروس جدید در حین ورود به سلول‌های ریه، به سرعت به کاوش منابع موجود در هسته‌ی سلول می‌پردازد. این منابع توسط خود سلول جهت رشد و انجام عملکردهای ضروری مورد استفاده قرار می‌گیرد. دکتر «اندرو امیلی» از دانشگاه بوستون به عنوان همکار این تحقیق، می‌گوید: «ویروس از این منابع برای تکثیر خود استفاده کرده و عملکرد سیستم ایمنی بدن را بی‌نتیجه می‌کند. به این ترتیب، ویروس‌های زیادی تولید می‌شوند که به نوبه خود به دیگر سلول‌های ریه آسیب می‌رسانند و این چرخه مجدداً ادامه پیدا می‌کند.»

محققین سلول‌های ریه‌ی انسان را در ظروف آزمایشگاهی به مدت ۲۴ ساعت در مجاورت ویروس قرار دادند و وضعیت آن‌ها را در هر لحظه رصد کردند. تغییرات رخ داده در سلول‌های آلوده با وضعیت سلول‌های سالم مقایسه شده و به نتایج جالبی منجر شده است. محققین توانسته‌اند با تکنولوژی‌های پیشرفته‌ی خود کیفیت پروتئین‌های موجود و همچنین روند انجام فسفریلاسیون در سلول‌ را رصد کنند.

دکتر «درل کوتون» از همکاران این تحقیق، می‌گوید: «نتایج به‌دست آمده نشان داده‌اند که سلول‌های در معرض کرونا ویروس، تغییرات عمده‌ای در میزان پروتئین‌ها و فرآیند فسفریلاسیون را متحمل می‌شوند. ما همچنین دریافتیم که این تغییرات عمدتاً در ساعات اولیه‌ی تماس ویروس با سلول رخ می‌دهد و به این ترتیب، شرایط برای از بین رفتن کامل سلول محیا می‌شود.»

محققین با استفاده از نتایج به‌دست آمده، ۱۸ داروی مورد مصرف کنونی را برای پیشگیری از عملکرد ویروس پیشنهاد داده‌اند. این داروها می‌توانند از تکثیر ویروس به میزان زیادی جلوگیری کنند. آن‌ها اذعان دارند که به کمک این اطلاعات، می‌توان درمان‌های جدید و بهتری برای کووید۱۹ کشف کرد.مجله ایلیاد/Mr

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false