×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
اظهارات جهانگیری در مورد فایل جنجالی ظریف



به گزارش پایگاه خبری پژواک لرستان/ جهانگیری با حضور در جلسه پرسش و پاسخ کلاب هاوس در واکنش به فایل صوتی ظریف معتقد است عده‌ای سعی کردند دوگانه‌هایی ایجاد کنند و به آن دامن زدند. دوگانه ظریف – شهید سلیمانی و دوگانه میدان – دیپلماسی.

جهانگیری گفت: عده‌ای سعی کردند دوگانه‌هایی ایجاد کنند و به آن دامن زدند. دوگانه ظریف – شهید سلیمانی و دوگانه میدان – دیپلماسی. باید سعی کنیم وارد این موضوعات نشویم. این روزها، روزهای حساس تاریخی است. در میانه مذاکرات وین برای برداشتن تحریم‌ها و فشارها یک دفعه یک نوار گفت‌وگوی غیر قابل انتشار از آقای ظریف را دیدیم که منتشر شد.

وی ادامه داد: یک بخشی بحث امنیتی است که این نوار چگونه لو رفته است. آقای رئیس‌جمهور دستور قاطع به وزارت اطلاعات برای پیگیری داد. آنها هم در دستور کارشان است. باید با دقت و صراحت این ماجرا پیگیری شود که چطوری این فایل سر از یک رسانه سعودی درآورده است.

وی یادآور شد: دوستی دیرینه و برادری با حاج قاسم داشتم و همین طور با دکتر ظریف. این دو، چهره‌ای ملی هستند.

معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: اولا موضوع میدان در منطقه ما، یک موضوع جدی است. ما جنگ ۸ ساله را داشتیم. بعد از جنگ عراق صدام تصمیم گرفت به کویت حمله کند. به آقای هاشمی نامه نوشت و گفت: حاضریم با شما توافق کنیم. آقای هاشمی گفت: اول از کویت بیایید بیرون! او در پاسخ البته گفت: کویت بحث عربی است.

وی خاطرنشان کرد: در ماجرای افغانستان، به خاطر کشتن و شهادت دیپلمات‌های ما قرار بر حمله بود اما رهبری جلوگیری کردند. بعد از آن نوبت به بهار عربی و سپس داعش رسید. ایران در وسط شرق و غرب، وقتی وجه غالب منطقه نظامی می‌شود، حتما هم این حساسیت باید موجود داشته باشد که از مرزهای ایران به شدت حراست و حفاظت شود.

وی افزود: دو نهاد هست که در این شرایط نقششان کلیدی است. یکی میدان است که شهید سردار سلیمانی بررسی کرد اگر داعش سوریه را بگیرد و در عراق مستقر شود، حتما هدف بعدی‌اش ایران است که همه‌ی تلاشش را کرد که این اتفاق نیافتد. در این میان، بال دیپلماسی نقش کلیدی دارد.

وی درمورد انتشار فایل صوتی مصاحبه ظریف گفت: مگر می‌شود هیچ اختلاف نظری نباشد؟ مگر ما رباتیم؟

جهانگیری گفت: نقش نهاد اجماع‌ساز، مدیریت اختلافات کارشناسی است. اینها اختلافات افراد با یکدیگر نیست.

جهانگیری گفت: شهید سردار سلیمانی واقعا فقط یک فرمانده میدان نبود. ایشان باور داشت که مذاکره در همه حال کمک می‌کند به حل مسائل. ایشان خیلی از مذاکرات را انجام می‌داد. سفری که ایشان در آن شهید شد، برای مذاکره در مورد یمن و عربستان بود. ایشان از هوشمندی بالایی برخوردار بود؛ دلسوزی زیادی داشت؛ شخصیت همه‌جانبه‌ای داشت.

وی یادآور شد: آخرین جلسه‌ام با شهید سردار سلیمانی در مورد آقای خاتمی بود.

جهانگیری گفت: ظریف سرمایه‌ای بزرگ است. ببینید شهید سردار سلیمانی و رهبری در مورد آقای ظریف چه می‌گویند؟ هیچ مسئله جز منافع ملی برای ظریف و حاج قاسم مهم نیست.

وی تاکید کرد: نگذاریم دوگانه‌سازی کاذب درست کنند. میدان و دیپلماسی با هم هستند. نباید ظریف را در این شرایط تضعیف کنیم، وقتی دارد مذاکره می‌کند با شش کشور قدرتمند دنیا. مردم شهید سردار سلیمانی و دکتر ظریف را مکمل یکدیگر می‌دانند.

وی گفت: بارها از زبان دکتر ظریف و سردار سلیمانی در [تمجید] از یکدیگر شنیدم. به آنها گفتم می‌خواهید جلسات سه نفری داشته باشیم؟ به من گفتند ما هر هفته جلسه داریم و کارهایمان را با یکدیگر هماهنگ می‌کنیم.

جهانگیری گفت: نباید در مورد قهرمان بزرگ دیپلماسی در کشور این طور صحبت شده و تضعیف بشود.انتخاب/Mr

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false