×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
افزایش پلکانی حقوق ها، عدالت است یا مساوات !؟ (سرخوردگی و بی انگیزگی کارمندان باسابقه و باتجربه ): بصیر کوشکی


یادم می آید زمانی که در یکی از دولت های اسبق نرخ تورم زیر ده درصد بود، نمایندگان خانه ی ملت می گفتند؛ افزایش حقوق کارمندان بایستی متناسب با نرخ تورم باشد، این موضوع را فعلا داشته باشید.
در بودجه ی سال ۱۴۰۰، دولت دکتر روحانی میزان افزایش حقوق کارمندان را ۲۵، درصد تعیین و تامین کرده است، در روزهای نخستی که تازه لایحه ی بودجه تقدیم اهالی بهارستان شد برخی از نمایندگان انقلابی مجلس با تظاهری به قول معروف شیک، اظهار داشتند که چون نرخ تورم خیلی بالاتر از ۲۵ درصد است بنابراین نمایندگان مجلس ۲۵ درصد را به ۳۵ تا ۴۰ درصد افزایش خواهند داد، این موضوع را هم به یاد داشته باشید.

نگارنده ی این سطور، بیننده و شنونده ی بحث و تبادل و نظر آقای قادری نماینده ی انقلابی مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی و آقای لاهوتی مشاور برنامه و بودجه ی دولت روحانی بودم و متاسفانه هنگامی که از لزوم اصلاح ساختار بودجه بحث شد در نهایت آقای قادری به همان ۹۰ هزار میلیاردی اشاره کردند که ذیل بند « و » برای همسان سازی حقوق بازنشستگان، رتبه بندی معلمان و … آمده است، در حالی که در حدود ۶۰۰ هزار میلیارد بودجه ی ۱۴۰۰ برای حقوق ها و دستمزدها می باشد، این مقدار هم از تیرس نماینده ی انقلابی شیراز بدور نماند؛ همان روز که دیدگاه آقای قادری نماینده ی انقلابی را در شبکه ی خبر دیدم و شنیدم به یکی از دوستانم زنگ زدم و گفتم که؛ مطمئن باشید نمایندگان انقلابی میزان حقوق کارمندان را بصورت پلکانی تعیین خواهند کرد

حال باتوجه به موضوعی که در مدخل نوشتار گفتیم آیا این نمایندگان خانه ی ملت یادشان رفته است که افرایش حقوق ها و دستمزدها، بایستی متناسب با نرخ تورم باشد. تورمی که تصاعدی است و هر روز و در مواردی هر ساعت بالا می رود و افزایش می یابد !؟

حال به موضوع دوم برمی گردیم که نمایندگان مجلس شورای اسلامی به جای ۲۵ درصد ، ۳۵ درصد را برای افزایش حقوق ها و دستمزدها پیشنهاد دادند !؟

ما مانده ایم کدام خرده فرمایشات را باور کنیم !؟
پیشنهاد افزایش ۳۵ درصدی را یا پیشنهادافزایش پلکانی بودن حقوق ها و دستمزدها را !؟

براستی آیا افزایش پلکانی حقوق ها و دستمزدها در جهت اجرای عدالت است !؟
کارمندی که سابقه ی بیشتری دارد، مدرک تحصیلی بالاتری دارد، تجربیات بیشتری بدست آورده است باید تنبیه شود و از افزایش کمتری برخوردار گردد. !؟
آیا عدالت به معنا و مفهوم مساوات است !؟ منظور و مقصود از این مساوات آن است که طراحان افزایش پلکانی حقوق ها و دستمزدها بدنبال مساوی کردن و نزدیکتر کردن حقوق ها و دستمزدها می باشند!؟

در مثال زدن جای مناقشه نیست. اما شما یک مسابقه ی دو و میدانی را در نظر بگیرید افرادی ماموریت پیدا نمایند که جلوی نفرات برنده را بگیرند تا بقیه هم از راه برسند و همه با هم به خط پایان برسند، مسلما اگر این افزایش پلکانی حقوق ها و دستمزدها ادامه پیدا نماید در چند سال آینده حقوق کارمند دو سال سابقه با حقوق کارمند بیست سال سابقه برابر و مساوی می شوند!؟ مسلما کارمندان با سابقه ی بیشتر خانواده های پرجمعیت تری دارند و نیازمندیهای آنها هم بیشتر است.

در منطق کسانی که افزایش پلکانی حقوق ها را پیشنهاد می دهند معلم هم باید به دانش آموزان زرنگ و ممتاز بگوید شما فعلا درس نخوانید و بمانید تا تنبل ها هم بیایند و به شما برسند. !؟

وقتی نماینده ی مجلس شورای اسلامی منظور و مقصودش از اصلاح ساختار بودجه و کم نمودن هزینه های جاری، کاهش درصد حقوق ها و دستمزدها و حذف سرفصل مربوط به همسان سازی حقوق بازنشستگان و رتبه بندی فرهنگیان است پس متوجه می شویم که آموزش و پرورش در اولویت نیست. طراحان افزایش پلکانی بایستی بدانند این طرح، کارمندان با سابقه و با تجربه را دچار سرخوردگی و بی انگیزگی می نماید، آیا طراحان این طرح از پیامدهای منفی پیشنهاد خود اطلاع دارند.؟

قابل توجه نمایندگان محترم لرستان که در خانه ی ملت حضور دارند این ایام، ایام بحث و تبادل و نظر در مورد بودجه ۱۴۰۰ است، ایام اختصاص بودجه به استان ها است، ایام رایزنی برای گرفتن بودجه است و… آنان نیز در مورد موضوعات بودجه ی ۱۴۰۰ اظهارنظر نمایند تا حداقل مردم این دیار محروم بدانند که ما، نمایندگانی جسور، فرهنگ دوست، حامی اشتغال و بودجه گیر و بودجه آور داریم. عدم رایزنی و تلاش نمایندگان لرستان در این ایامی که بحث اختصاص و تقسیم بودجه است هیچ توجیهی ندارد. مردم لرستان منتظر فریاد نمایندگانی هستند که در ایام تبلیغات شعارهای قشنگی می دادند./ انتهای پیام

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false