×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
و اما هنر می‌میرد…

وارد سالن که شدم هنرمندان پیشکسوت لرستانی را از هر گروهی می‌دیدم. هنرمندانی که اکثرشان مو سپید کرده بودند باهنر… همه ‎ شان چهره‎هایی نجیب و معصوم داشتند.

خیلی‌ها آمده بودند برای بار هزارم درد و دلشان را بگویند و خیلی‌ها هم نیامدند چون امیدی به بهتر شدن اوضاع نداشتند و به قولشان دلشان خون شده بود از بی حمایتی‎ها.

پای درد و دل‌هایشان که نشستیم، روایت دغدغه‌ها و گله‌های هنرمندان پیشکسوت که عمری برای فرهنگ و هنر این کشور و مردم زحمت‌کشیده‌اند، بیش از هر چیز شعر «می‌تراود مهتاب» نیما یوشیج را به ذهنم متبادر کرد؛ بخصوص آنجا که می‌گوید: «مانده پای آبله از راه دراز/ بر دم دهکده مردی تنها/ کوله بارش بر دوش/ دست او بر در می‌گوید با خود: غم این خفته چند/ خواب در چشم ترم می‌شکند»

نشست مدیرعامل صندوق هنر با هنرمندان لرستانی در سالن آمفی‌تئاتر شهید آوینی اداره کل ارشاد استان برگزار شد. هر کدام از هنرمندان یک‌جور گرفتاری داشتند.

معلوم بود حال هنر خوش نیست. چه درست گفته‌اند که “زخم از هنر همیشه به صاحب هنر می‌رسد، چون خانه صدف که به آب از گهر رسد”

برخلاف اینکه می‌گویند هنر هرگز نمی نمیرد، اما روایت هنرمندان از گرفتاری ‎ هایشان می‌گوید: هنر و هنرمند می‌میرد… از بی‌توجهی‌ها و بی حمایتی‌ها.

هنر بسیاری از هنرمندان لرستانی به خاطر بی‌توجهی‌ها می‌میرد و صدای هنرمند به‌جایی نمی‌رسد و این حسرت‌ها ادامه دارد تا آنگاه‌که این هنرمند فراموش شده چشم به روی دنیای بی‌محبت می‌بندد و آن‌وقت است که عزیز شده  و هنرش درک می‌شود و برایش یادبود برگزار می‌کنند.

هنرمندان از فقدان بیمه، مشکلات مالی و بی‌حمایتی گله‌مندند

بهزاد پاک‌دل از کانون آیین ‎ های سنتی لرستان در این نشست با بیان اینکه متأسفانه هنرمند حقوق‌بگیر نیست، گفت: من جزو اولین هنرمندانی هستم که در لرستان بیمه شدم و ۱۶ سال است که بیمه هنرمندی دارم اما بعد از بازنشستگی نمی ‎ توانم از این بیمه استفاده کنم چون تا ۶۰ سالگی باید بیمه پرداخت کنم.

وی ادامه داد: ما هنرمندان بیمه می ‎ شویم که بعد از مرگمان اولادمان نان بخورند و خودمان از این بیمه بهره‌ای نمی‎بریم.

چرا بیمه هنرمندان شامل مشاغل سخت نیست؟!

پاک‌دل افزود: چرا شغل هنرمندان با وجود سختی کارشان جزو مشاغل سخت نیست! مگر در تمام دنیا هنر جزو مشاغل سخت نیست. هنرمندان شهدای فرهنگی و هنری  اسلام هستند که باید برای آنان ارزش قائل شد.

این پیشکسوت هنر آیین‌های سنتی در لرستان با اشاره به اینکه بیمه هنرمندان ۴۰ درصد افزایش داشته است، اضافه کرد: هنرمندی که در طول سال دو میلیون تومان درآمد ندارد چگونه می‌تواند حق بیمه را پرداخت کند.

وی خطاب به مدیرعامل صندوق اعتباری هنر گفت: ما هنرمندان لرستانی وام و کمک مالی نمی‌خواهیم و تنها تقاضا داریم که مشکل بیمه هنرمندان را سروسامان دهید و کاری کنید که این بیمه حداقل ۲۰ ساله شود تا هنرمندان بتوانند در طول حیاتشان از آن بهره ببرند.

جایگاه یک هنرمند از یک مرغدار کمتر است

پاک‌دل افزود: یک مرغدار دو ماه در سال کار می‌کند و بیمه هشت‌درصدی واریز می‌کند اما  جایگاه هنرمندان در حد یک مرغداری هم نیست!

این هنرمند لرستانی با اشاره به اینکه نشان ملی فرهنگ ایران ثبت یونسکو شده است، تصریح کرد: حقوق سید مصطفی سعیدی تا سه ماه پیش ماهی ۱۶۰ هزار تومان بود و به‌واسطه اخذ مدرک دکتری مستمری او ۴۰۰ هزار تومان شده است، آیا این شان نفر اول میراث فرهنگی جهان نقالی اسلام است که ماهیانه ۴۰۰ هزار دریافت کند؟!

شهرام کیمیایی از موسیقی ‎ دانان لرستانی در ادامه گفت: یکی از دغدغه‌های مهم هنرمندان لرستانی بیمه و ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت است. اگر یک هنرمند دغدغه معیشتی نداشته باشد می‌تواند اثر فاخر خلق کند.

این موسیقی‌دان اضافه کرد: درآمد ما هنرمندان بسیار پایین است و با گذشت ۱۶ سال تاکنون نتوانسته ‎ ام آلبوم موسیقی کودکم را تولید کنم.

به هنرمندان سیل‌زده کمکی نشد

وی با بیان اینکه سیل به منزل این هنرمند خسارت وارد کرده است، افزود: متأسفانه تاکنون هیچ کمکی به هنرمندان سیل‌زده نشده و علی‌رغم اینکه برای دریافت وام به چند بانک مراجعه کرده‌ایم، اما هیچ بانکی تسهیلاتی به ما پرداخت نکرد.

اگر ما هنرمندان حقوق ماهیانه داشته باشیم بهتر می‌توانیم کار کنیم اما در حال حاضر مشکلات مالی فراوانی داریم و هیچ‌کس از ما حمایتی نمی‌کند.

۱۹۰۰ هنرمند لرستانی عضو صندوق اعتباری هنر هستند.

فرید رحمتی، معاون هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان نیز در ادامه گفت: در حال حاضر ۱۹۰۰ هنرمند در استان عضو صندوق اعتباری هنر هستند.

وی ادامه داد: همچنین ۱۱۸۰ نفر هنرمند لرستانی بیمه هستند.

رحمتی با اشاره به مشکلات هنرمندان سیل‌زده یادآور شد: برای این هنرمندان اشک‌ها ریختیم و دل نوشته‌ها نوشته شد و پیگیر هستیم که مشکلاتشان را رفع کنیم.

برقراری مجدد بیمه‌شدگان از محل هدفمندی یارانه‌ها امکان‌پذیر نیست

سید حسین سیدزاده، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در ادامه درباره قطع شدن بیمه هنرمندان در یک مقطع به دلایل مختلف ازجمله تنگناهای مالی، گفت: سازان تأمین اجتماعی در تفاهم‌نامه‌ای که با صندوق اعتباری هنر دارد از محل هدفمندی یارانه‌ها تعدادی از هنرمندان را بیمه می ‎ کند. آن دسته از هنرمندانی که بیمه آن‌ها قطع شده، امکان برقراری مجدد بیمه آنان از محل هدفمندی یارانه‌ها امکان‌پذیر نیست. این قضیه ربطی به صندوق اعتباری هنر ندارد ولی ما در سازمان تأمین اجتماعی پیگیریم تا این مشکل را رفع کنیم.

وی ادامه داد: ۴۵ هزار هنرمند در کل کشور بیمه‌شده‌اند و روزی بیش از ۲۰۰۰ تلفن از سوی هنرمندان داریم که نمی‌توانیم به همه آن‌ها پاسخ دهیم.

همه هنرمندان برای بیمه تکمیلی ثبت‌نام کنند/ هزینه‌های پزشکی بالا می‌رود

سیدزاده درباره بیمه تکمیلی هنرمندان اضافه کرد: بیمه تکمیلی به‌صورت یک‌ساله است و از همه هنرمندان می‌خواهیم که امسال برای بیمه تکمیلی ثبت‌نام کنند چون در سال جاری هزینه‌های پزشکی بالا می‌رود.

مسئول اداره ارشاد سر پل ذهاب به دلیل مشکلات مالی در کانکس کار می‌کند

این مسئول افزود: بودجه دولت مختصر و کمتر شده و سال گذشته فک می‌کردیم ظرف یکی دو ماه مشکل هنرمندان زلزله‌زده سر پل ذهاب حل می‌شود اما هنوز مسئول ارشاد این شهرستان در کانکس است.

سیدزاده یادآور شد: در صندوق اعتباری هنر بنا بر وظیفه ذاتی خود در حمایت از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در نظر داریم تا در یک جریان مستمر و با سفر به استان‌های مختلف کشور از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات هنرمندان قرار گرفته و در حد توان خود گره‌ای از کار هنرمندان کشور باز کنیم.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر خاطرنشان کرد: کل مطالب مطرح‌شده در این نشست دسته‌بندی و با توجه به امکانات صندوق در راستای رفع مشکلات و حمایت از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه اقدامات لازم به عمل خواهد آمد.

وی خاطرنشان کرد: صندوق اعتباری هنر برای معرفی افراد جهت عضویت در این صندوق نقشی ندارد اما تائید کننده نهایی است که این اعضا بتوانند از صندوق اعتباری هنر بهره‌مند شوند.

سیدزاده در خصوص اینکه چرا بیمه هنرمندان شامل مشاغل سخت نمی ‎ شود، تصریح کرد: طبق قانون، مشاغل سخت و زیان‌آور به مشاغل آزاد تعلق نمی‌گیرد و برای افرادی که در کارگاهی مشغول به کار بوده و عضویت در آن مجموعه داشته باشند، محقق می‌شود.

هنرمندان سیل‌زده لرستانی حمایت می‌شوند

این مسئول اظهار کرد: هنرمندان سیل‌زده لرستانی موردحمایت قرار می‌گیرند و برنامه‌هایی داریم تا زندگی این عزیزان هر چه زودتر سروسامان بگیرد.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در پایان قول مساعد داد که در جهت پیگیری و رفع مشکلات بیمه‌ای و کمک مستمری هنرمندان لرستان از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

لرستان باوجود داشتن فرهنگ غنی و هنرمندانی دارای فرهنگ و ادب متأسفانه این روزها درزمینهٔ هنر حال‌وروزش خوب نیست. هنرمندان لرستانی عمر خود را در راه فرهنگ و هنر این کشور و استان خرج کرده‌اند و شایسته است مورد حمایت‌های مادی و معنوی قرار بگیرند.

ساناز رباطی

منبع: ایسنا لرستان

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false