×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
اپیدمی کرونا در شرایط خاص آب و هوایی: حجت اسدی


ویروس کرونا covid19 که باعث وحشت بسیاری از مردمان در کشورهای مختلف شده است، در شرایط خاص آب و هوایی رشد و انتشار می یابد. سایت معتبر بلومبرگ ‌به نقل از گروهی از  محققان آمریکایی و ایرانی، با تجزیه و تحلیل در مورد این موضوع به این نتیجه رسیدند که مکانهای آلوده به Covid19 تاکنون اکثراً در مناطقی خاص قرار گرفته اند، مانند ووهان در مرکز چین، میلان ایتالیا، سیاتل آمریکا که به طور یکسان رطوبت خفیف دارند و دمای آن ها در زمستان بین ۵ تا ۱۱ درجه سانتیگراد است(۴۱ تا ۵۲ درجه فارنهایت) این محققان گفته اند كه در مناطق گرم تر و مناطق مرطوب تر مانند بانكوك ویروس عمدتاً در افرادی دیده شده كه آن را از بیرون وارد كرده اند و نکته بسیار بااهمیت این است که به سرعت در جامعه گسترش نیافته است. با این حال، آن ها تاکید دارند که در پیش بینی ها باید “احتیاط ” کرد!

چنین بنظر می رسد ویروس مذکور در دما و رطوبت خاصی منتشر می شود و باعث همه گیری بیشتر می شود و در غیر آن، از فردی به فرد دیگر با تماس فرد به فرد بیشتر انتقال می یابد. در حالی که دما و رطوبت خاص بر اثرگذاری و انتشار ویروس و حرکت آن در فضا احتمالا تأثیر بیشتری دارد. به عبارت دیگر در شرایط آب و هوایی خاصی بیشتر منتشر می شود و فعالیت آن زیادتر است.

با توجه به این نکته اساسی که در خبر این سایت معتبر آمده است، در اطلاعات به دست آمده از سازمان هواشناسی در بازده دو ماه اخیر دو شهرستان الشتر که دارای فراوانی بیشتری از بیماران covid19 است با شهرستان همجوار آن یعنی نورآباد و سایر شهرستان های استان تا حدودی این راستی آزمایی نشان می دهد الشتر معمولا در فصل زمستان دارای آب و هوای سرد و مرطوب است در حالیکه نورآباد گرچه در ارتفاع بالاتری قرار دارد سردتر است و بار رطوبتی کمتری را تجربه میکند.

در حالی که شایعات مطرح شده حاکی از انتقال ویروس از طرف مهمانان ساکن قم در الشتر است، چه شرایطی پیش آمده که این ویروس در الشتر به سرعت تکثیر ( اپیدمی) می شود و تاثیر آب و هوای الشتر در این انتشار چیست؟ سؤال دیگری که مطرح می شود آیا در شهرستان های نورآباد یا کوهدشت و یا پلدختر هیچ مسافری از قم نیامده است؟ که به احتمال زیاد در شرایط انتخابات چنین امکانی وجود داشته است! به فرض ناقل بودن آن اشخاص چرا این همه گیری در شهرستان های دیگر استان اتفاق نیفتاده و میزان تاثیر آب و هوای دیگر شهرهای استان در آن چیست؟

فرض دیگری که بوجود آمده این است در حالی که پلدختر و خرم آباد و جاده کمربندی و منطقه کمالوند عمدتا شاهد عبور و مرور مسافران به قم است و این در حالی است که احتمال عبور و مرور اهالی قم از این شهرستان ها قطعا بیشتر از الشتر است! همچنین به نظر می رسد میزان تأثیر دو مؤلفه آب و هوایی رطوبت و دما نیز در شهر قم در آن بازده زمانی انتشار ویروس احتمالا شبیه الشتر بوده است.

به هر ترتیبِ ممکن، بهتر است در شرایط حاضر محققان و کسانی که اهل مطالعه و پیدا کردن راه حل مسائل هستند نسبت به بررسی این موضوع از لحاظ تحقیقاتی اقدام کنند. بررسی این مؤلفه های رطوبت و دما و تأثیر آن بر انتشار ویروس مسئله ای درخور توجه است که امید است مسئولان و محققان به آن توجه کنند./ انتهای پیام

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false