×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
برای اولین بار ارتباط کلامی بین ماهی‌ها تایید شد


/جدیدترین تحقیقات دانشمندان و بوم‌شناسان دانشگاه کرنل نشان می‌دهد ماهی ها نیز می‌توانند با استفاده از صدا، با یک دیگر ارتباط برقرار کنند.

به گزارش پایگاه خبری پژواک لرستان/ تصور می‌کنید اقیانوس‌ها مکان‌های ساکت هستند سخت در اشتباه هستید. در آب‌ها هم مانند جنگل‌ها و دیگر اکوسیستم‌های طبیعی، صداهایی شنیده می‌شوند. تا پیش از این تصور می‌شد این صداها بیشتر توسط دلفین‌ها، وال‌ها و … تولید می‌شود اما حالا مشخص شده گونه‌های مختلفی از ماهی ها نیز، با صدا نیز با هم ارتباط برقرار می‌کنند که کشفی جالب است.

ارتباط کلامی ماهی ها
فرض احتمالی دانشمندان و اکولوژیست‌ها بر این بوده که ابزارهای ارتباطی میان ماهی ها فقط شامل سیگنال‌های رنگی، زبان بدن و الکتریسیته بوده است. اما اکتشافات اخیر دانشمندان نشان می‌دهد ماهی ها هم مانند پرندگان، می‌توانند با استفاده از صداهایی که تولید می‌کنند با یک دیگر ارتباط برقرار کنند.

با توجه به سوابق تشریحی و صدا‌های ضبط شده ای که از گذشته وجود داشته است، رایس و همکارانش چندین ویژگی فیزیولوژیکی را شناسایی و بررسی کردند که به گروه ماهیان نیمه استخوانی (Actinopterygii) اجازه می‌دهد بدون نیاز به تار صوتی، صدا‌های مختلف ایجاد کنند. این گروه آبزیان شامل بیش از ۳۴ هزار گونه زنده است. رایس به syfy wire اعلام کرده است:« آن‌ها می‌توانند دندان‌هایشان را به هم بفشارند یا از حرکت‌شان در آب صداهای مختلفی ایجاد کنند. و ما تعدادی از این ویژگی‌های جالب و خاصی را میان این گونه‌ها مشاهده کرده‌ایم».

این کشفیات عجیب و البته جالب نشان می‌دهند احتمالا در میان ۱۷۵ گونه خانواده از ماهی ها، دو سوم آن‌ها با تولید صدا هم می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند یا به یک دیگر هشدارهایی ارسال کنند. نکته قابل توجه این است که پیش از این تصور می‌شد تنها یک پنجم از این ۱۷۵ گونه می‌توانند با استفاده از صدا، با هم ارتباط برقرار کنند. اما حالا مشخص شده ماهی ها از آن چه فکرش را می‌کردیم پرحرف‌تر هستند.

ماهی ها همزمان با مهره‌داران سطح زمین ارتباط صوتی را آغاز کردند
بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که این ارتباط صوتی ممکن است به طور مستقل حداقل سی و سه بار در گونه‌ها و خانواده‌های مختلف ماهی ها تکامل یافته باشد. در تحقیقات منتشر شده واضح است که ماهی ها بدون هیچ دلیلی صدا تولید نمی‌کنند و این صداها، دارای اهدافی هستند. همچنین بهتر است بدانید تکامل این ماهی ها موضوع تازه‌ای نیست. تحقیقات نشان می‌دهند ماهی های سخنگو حدود ۱۵۵ میلیون سال پیش پدید آمده‌اند! این اتفاق بسیار جالب درست زمانی رخ می‌دهد که جانوران حاضر در خشکی که دارای ستون فقرات هستند برای اولین بار تولید صدا کردند.

این گروه از دانشمندان کارکشته در مقاله منتشر شده خود اعلام کرده‌اند: «نتایج ما به طور کاملا جدی و دقیقی از این فرضیه که تولید صدا در ماهی ها امری دیرینه است حمایت می‌کند». به طور کلی این یافته‌ها اطلاعاتی را که مربوط به تکامل ویژگی تولید صدا برای ارتباط با دیگر هم‌نوعان در ساختار بدن جانداران مهره‌دار است کامل می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهند برخی گونه‌ها پر حرف‌تر از گونه‌های دیگر هستند. وزغ ماهی ها و گربه ماهی ها جزو پرحرف ترین گروه بین ماهی ها هستند. با این حال، رایس و همکارانش هشدار می‌دهند که تجزیه و تحلیل آن‌ها فقط به حضور ماهی های سخنگو اشاره می‌کند و به توانایی سخن‌ گفتن گونه‌های دیگر اشاره‌ای نشده است. دانشمندان هنوز به طور موشکفانه‌ای درباره دیگر گونه‌ها تحقیق نکرده‌اند و احتمالا در آینده، دانسته‌های ما درباره توانایی تولید صدا با هدفی مشخص توسط گونه‌های دیگر منتشر شود.

دلیل ارتباط کلامی ماهی ها چیست؟
به احتمال زیاد ماهی هایی که با استفاده از صوت با یک دیگر ارتباط برقرار می‌کنند سعی می‌کنند در مواردی مانند غذا، هشدار برای خطرهایی که در کمین آن‌ها است و همچنین رابطه جنسی صحبت می‌کنند. اما چه کسی می داند که ماهی ها چه رازهای دیگری را ممکن است بازگو کنند. برخی از محققان تلاش کردند از صدای ماهی ها به عنوان صدای آژیر در زیر آب استفاده کنند تا دوباره آن‌ها را به صخره‌های مرجانی برگردانند. رایس درباره تحقیقاتش گفت:

ماهی ها همه کارها را انجام می‌دهد. آن‌ها نفس می‌کشند، پرواز می‌کنند و ممکن است هر چیزی را به عنوان غذا بخورند. و حتی با یک دیگر صحبت کنند. در حال حاضر، هیچ چیز در مورد ماهی ها و صداهایی که می‌توانند تولید کنند دیگر من را شگفت زده نمی‌کند.

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false