×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
بن بست برجام شکسته می شود؟


خراسان/ همزمان با تاکید کاخ سفید بر تداوم مذاکرات برای احیای برجام، امیرعبداللهیان نیز گفت: آمریکایی ها پیام دادند آماده رسیدن به توافق هستیم.
 
یک پیش بینی یا انتظار وجود داشت که شاید حضور مقامات کشورهای ایران، ۱+۴ و آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل بتواند گرهی از کلاف در هم تنیده   مذاکرات احیای برجام باز کند. حضور علی باقری مذاکره کننده ارشد ایرانی به همراه رئیس جمهور کشورمان نیز این گمانه را تقویت می کرد اما فضای سرد ایجاد شده در مذاکرات آن قدر قوی بود که عملا غیر از یک دیدار کوتاه میان باقری و انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات، اتفاق ویژه دیگری را شاهد نبودیم به حدی که حالا می توان گفت اگرچه برجام از بن بست تا حدودی خارج شده است اما مذاکرات همچنان در اتاق مراقبت های ویژه (آی سی یو) است. در این  بین اما امیر عبداللهیان از نشانه های جدید، سخن به میان آورده است که البته  برای بالفعل شدن منوط به اراده واقعی  طرف آمریکایی است: «طرف آمریکایی بارها حتی در این روزهای اخیر به ما اعلام کرد که دارای اراده لازم برای رسیدن به توافق هستیم و ما به آن ها گفتیم پس با واقع بینی، حسن نیت خود را نشان دهید.» این جملاتی است که حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران که با وجود بازگشت رئیسی به تهران، در نیویورک مانده، به خبرنگاران گفت و خاطرنشان کرد: گفت و گوها و رایزنی‌های ما با دیگر کشورها و آن‌ها با ایران بیشتر حول محور لغو تحریم‌ها بوده است. امیرعبداللهیان افزود: این که ما در نیویورک هستیم، حساسیت را برای طرف‌های خارجی بیشتر می‌کند که چه اتفاقی می‌افتد. در این دیدارها تاکید کردم برای رسیدن به توافق، اراده و جدیت لازم را داریم و واقعا اکنون این طرف آمریکایی است که باید شجاعت اتخاذ تصمیم را داشته باشد تا بتوانیم از رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار سخن بگوییم.
همچنین محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایران پرس از سفرش به وین پایتخت اتریش برای شرکت در شصت و ششمین اجلاس سالانه کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد و با بیان این که ما متعهد به ضوابط پادمانی و ان.پی.تی هستیم و آن را رعایت می‌کنیم، تصریح کرد: ملاقاتی با گروسی مدیرکل آژانس خواهم داشت. امیدوارم این حضور، مذاکرات و گفت‌وگوها تسهیل گر باشد و کمک کند نوع برداشت‌هایی که از ایران دارند و متاثر از فشار سیاسی و عملیات روانی است، هر چه زودتر خاتمه یابد و براساس مقررات آژانس روند امور تنظیم شود. همچنین جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: پیشنهادهای ارائه‌شده از سوی بروکسل به تهران تا زمان بازگشت به مذاکرات روی میز خواهد بود. وی با شبکه خبری الجزیره مصاحبه کرده اما هنوز این شبکه اشاره‌ای به جزئیات بیشتر اظهارات او نکرده است. با وجود همه زیاده خواهی ها و کارشکنی های آمریکا در راه احیای برجام، مقامات آمریکایی همچنان سیاست پر تناقض خود را دنبال می کنند. ند پرایس سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری خود درباره مذاکرات با ایران گفت: «اعتقاد داریم که ادامه مذاکرات هسته‌ای با ایران در راستای منافع امنیت ملی آمریکا قرار دارد.» وی اضافه کرد: «از ابزارهای دیگری برای حل باقی مشکلات در خصوص رفتارهای ایران استفاده خواهیم کرد.» «جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز دیپلماسی با ایران را همچنان بهترین راه دانست.خراسان

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false