×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
توصیه ای به خبرنگاران

ضمن تبریک روز خبرنگار به خبرنگاران عزیز سراسر کشور خصوصا خبرنگاران عزیز لرستانی و زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی و شهدای خبرنگار، همان طوری که می دانید روز خبرنگار مصادف است با سالروز شهادت شهید محمود صارمی خبرنگار لرستانی(اهل بروجرد) که در سال ۱۳۷۷ مسئول دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف افغانستان بود و در جریان کشتار دیپلمات‌های ایرانی در آن کشور به شهادت رسید و این روز (۱۷ مرداد)به خاطر ارج نهادن به مقام خبرنگاران از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری شد.

البته ما در دوران دفاع مقدس شهیدان گرانقدری نیز از اهالی رسانه مانند شهید غلامرضا رهبر به عنوان اولین خبرنگار جنگ تحمیلی، شهید یوسف نصوحی‌پور عضو تحریریه روزنامه کیهان، شهید ایرج ایزدپناه خبرنگار روزنامه اطلاعات، شهید فتح‌الله ژیان‌پناه و شهید حسین فرهادی کوهپایی خبرنگاران روزنامه جمهوری را داریم که جا دارد یاد و خاطره این عزیزان را نیز گرامی بداریم .

به اعتقاد نگارنده یکی از وجوه اشتراک شهدای عزیز و گرانقدر صدر اسلام تا کنون و خبرنگاران سخت کوش و زحمت کش، داشتن روحیه ایثار و از خود گذشتگی است که با به خطر انداختن جان خود سعی در بیداری و شناساندن راه روشن به مردم جامعه را دارند .

اگر شرایط سیاسی حاکم بر کشور به نحوی باشد که جریان اطلاعات و اخبار و همچنین فرهنگ نقد و انتقاد در جامعه محدودیتی نداشته باشد، تمام امور کشور به طور سیستماتیک بر روی ریل صحیح خود قرار گرفته و می توان گفت کشور بر مدار شایسته سالاری و در مسیر رشد و توسعه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی قرار می گیرد، در غیر این صورت کسانی زمام امور را در دست خواهند گرفت که فاقد دانش، تخصص و شایستگی لازم جهت اداره امور عمومی کشور می باشند، لذا بجای پیشرفت و توسعه روز افزون شاهد پسرفت روزافزون کشور خواهیم بود.

یکی از اهداف، ماموریت ها و رسالت خبرنگاران، تنویر افکار عمومی، آگاهی بخشی به جامعه و انعکاس مشکلات و صدای مردم به مسئولین کشور است.

یک خبرنگار خوب بایستی صرفا در جهت اهداف، رسالت و ماموریت هایی که در قانون اساسی و سایر قوانین موضوعه که برای رسانه ها و مطبوعات کشور تدوین و به تصویب مراجع قانونی رسیده است حرکت نماید.

یک خبر نگار خوب نباید بخاطر مطامع و منافع شخصی خود از مسئولین بی کفایت و ناتوان که معضلات اقتصادی و اجتماعی ناشی از عملکرد بد آنان است تعریف و تمجید نماید.

یک خبرنگار خوب نباید بخاطر مطامع و منافع شخصی خود مدیرانی که با مستند سازی و ارائه آمار های کذب و ناصحیح قصد فریب مردم و ارتقاء جایگاه خود را دارند مورد مدح و ستایش قرار دهد.

استان لرستان با این همه پتانسیل و سرمایه های مادی و انسانی، آنچنان که شایسته نام اوست نسبت به سایر استان ها، توسعه نیافته است و جوانان تحصیل کرده این مرز و بوم در حال فنا شدن و نابودی اند و این نشان می دهد رسانه ها نقش خود را در توسعه استان به خوبی ایفا ننموده و لرستان را با آمار و ارقام گل و بلبل جلوه داده ولی در عمل مخروبه ای بیش نیست .

و اما توصیه ای به خبرنگاران تلاشگر و مدیران رسانه ها و مطبوعات خوب استان که خود افتخار شاگردی این قشر فرهیخته را دارم اینست که؛ اگر می خواهید استان لرستان در مسیر رشد و ترقی و توسعه قرار گیرد و واقعا دلسوز شهر و دیار خود هستید اولا بجز حقیقت و به تصویر کشاندن واقعیات چیزی نگویید و ننویسید. ثانیا از تعریف و تمجید مدیران و مسئولان بی کفایت و ناتوان جدا خودداری نمایید. ثالثا از تخریب مدیران پر تلاش و توانمند به خاطر تضاد فکری و سیاسی پرهیز نمایید. رابعا همگی یک صدا و با شروع یک انقلاب رسانه ای با همکاری مسئولان پر توان و خستگی ناپذیر استان تلاش نمایید لرستان را به جایگاه واقعی خود برسانید.

دست در دست هم نهیم به مهر میهن خود را کنیم آباد

کیوان رباطی مدیر مسئول و صاحب امتیاز پایگاه خبری پژواک لرستان

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false