×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
جام مهم‌تر است یا سلامتی افراد؟

پس از شیوع کرونا ویروس و لغو مسابقات لیگ برتر، اظهارات مدیران و مربیان باشگاه‌ها نشان می‌دهد آنها بیش از آنکه برای سلامتی جامعه اهمیت قائل باشند، به فکر جام و افتخار هستند.

به گزارش پژواک لرستان، چند هفته‌ای می‌شود که لیگ‌های فوتبال در ایران مانند سایر کشورها برای جلوگیری از شیوع کرونا ویروس تعطیل شده است اما در این میان مربیان و مدیران باشگاه‌های ایرانی به جای اهمیت دادن به سلامت جامعه و غلبه بر کرونا، درگیر جنگ رسانه‌ای شده‌اند.

مصاحبه‌های هیجان‌زده و بیان اظهارات احساسی در جهت منافع یک باشگاه، این روزها نقل رسانه‌ها شده‌ است. تیم‌های بالا نشین از شیوه انتخاب قهرمان و نایب‌قهرمان سخن می‌گویند و تیم‌های پایین جدولی هم سعی دارند طوری جریان راه بیندازند که فقط از سقوط فرار کنند. در این میان هم گویی سلامت جامعه کمترین اهمیت را دارد.

شاید مقایسه درستی نباشد اما باید یادآور شد در حالی لیورپول پس از ٣٠ سال با اختلاف ٢۵ امتیازی در آستانه کسب عنوان قهرمانی است، یورگن کلوپ درباره لغو دیدارهای لیگ برتر انگلیس می‌گوید: “ما قبل از هر چیز باید هر کاری از دستمان برمی‌آید برای محافظت از یکدیگر انجام دهیم. من قبلا هم گفته‌ام که همیشه به نظر می‌رسد فوتبال در میان بی‌اهمیت‌ترین چیزها مهمترین است ولی امروز و در این شرایط فوتبال و مسابقات فوتبال به هیچ وجه مهم نیست. شکی نیست که ما دوست نداریم در استادیوم خالی بازی کنیم یا بازی‌هایمان تعلیق شود ولی اگر این باعث شود یک نفر، فقط یک نفر سالم بماند، هیچ شکایتی نخواهیم داشت.”

حالا در نظر بگیرید از روزی که لیگ برتر ایران به حالت تعلیق درآمده و احتمال تعطیلی آن مطرح شده چه مصاحبه‌هایی از مربیان و مدیران باشگاه‌ها منتشر شده است. از پرسپولیس، رسول‌پناه به عنوان سرپرست باشگاه و افشین پیروانی به عنوان سرپرست تیم در اظهارات خود بارها از کسب عنوان قهرمانی سخن گفته‌اند. هم این دو و هم برخی بازیکنان پرسپولیس بارها در مصاحبه‌های خود خواستار این شدند که یا به عنوان قهرمان معرفی شوند یا لیگ ادامه پیدا کند.

در مقابل، سپاهان، تراکتور و استقلال که رقبای جدی سرخپوشان در کسب عنوان قهرمانی به حساب می‌آید دست به کار شدند تا پاسخ اظهارات پرسپولیسی‌ها را بدهند و به نوعی به هواداران خود اثبات کنند که از حقوق باشگاه کوتاه نیامده‌اند. البته اینکه مدیران و مربیان باشگاه‌ها همیشه سعی دارند برای احقاق حق باشگاه خود تلاش کنند نکته بسیار پسندیده‌ای است اما مساله مهم در این میان این است که در شرایط حساس کنونی، آیا باید بر سر جام دعوا کرد؟

در این میان برخی صحبت‌ها هم کمی فضا را تلطیف می‌کند. مانند این حرف یحیی گل‌محمدی که گفته “اگر ستاد ملی مبارزه با کرونا و مسئولان بگویند که مسابقات برگزار می‌شود ما تابع هستیم و اگر هم تصمیم بگیرند که لیگ تعطیل شود، باز هم ما تابعیم و مشکلی با این موضوع نداریم. اگر صحبت جام و تعیین قهرمان باشد هم فکر می‌کنم فیفا دستورالعمل‌هایی داده بود برای اینکه قهرمان را تعیین کند. در هر چهار مورد تیم ما شایسته قهرمانی بود. البته باز هم می‌گویم که بحث ما جام گرفتن نیست. برای ما مهم این است که در دل هواداران قهرمان باشیم چون آنها همه دارایی ما هستند و مهم‌ترین چیز برای ما همین است که آنها ما را قهرمان بدانند. دنبال این نیستیم که یک جام فلزی را بالای سرمان ببریم. باز هم می‌گویم که جان مردم آنقدر عزیز و مهم است که به این مسائل فکر نمی‌کنیم. هواداران همه چیز ما هستند، اگر آنها از ما راضی باشند برای ما از ۱۰ تا جام و قهرمانی هم ارزشمندتر است.”

بحران کرونا آنقدر جدی است که هفته‌هاست خیلی‌ها را خانه نشین کرده و از نظر اقتصادی زیان‌های سختی را به جامعه وارد کرده اما اهالی فوتبال به جای اهمیت دادن سلامت آحاد جامعه، در فکر کسب جام و افتخار برای خود هستند. در اروپا باشگاه‌ها و مربیان به دنبال راهی برای کمک به جامعه خود هستد به طوری که می‌بینیم به خاطر شرایط بد اقتصادی بازیکنان بارسلونا ٧٠ درصد دستمزد خود را می‌بخشند تا حقوق کارمندان باشگاه به طور کامل پرداخت شود اما در ایران باید هر روز شاید دعوای جدید باشیم. گاهی برای تصاحب جام، گاهی هم برای گرفتن دستمزد میلیاردی!

هر روز که از خواب بیدار می‌شویم بعد از پیگیری آمار جدید مبتلایان به کرونا، باید بیانیه‌ها و مصاحبه‌های فوتبالی را بخوانیم که فقط بوی عوام‌فریبی می‌دهند. این روزها فوتبال تعطیل است و خیلی‌ها دلشان برای زمین چمن و بازی‌های مهیج تنگ شده اما کاش وقتی دم از حرفه‌ای‌گری می‌زنیم و مثال‌هایی از فوتبال روز دنیا به زبان می‌آوریم، اخلاق حرفه‌ای را هم از همان‌ها بیاموزیم.

انتهای پیام

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false