×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
حمله حشرات برگخوار به درختان بلوط لرستان


پایگاه خبری پژواک لرستان به نقل از ایسنا/ عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان گفت: حشرات برگخوار بلوط گروهی از مهمترین آفات در این درختان جنگلی هستند.

اسداله حسینی، عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان اظهار کرد: بررسی‌های انجام گرفته طی روزهای اخیر نشان می‌دهد که در ابتدای فصل رویشی، درختان بلوط مورد حمله گروه‌های خاصی از حشرات متعلق به راسته‌های Coleoptera (سوسک)، Hymenoptera (زنبور)، و Lepidoptera (پروانه و شب پره) قرار گرفته‌اند.
وی تصریح کرد: در بعضی مناطق جمعیت آنها بسیار زیاد است و خسارت مهم و چشم‌گیری به درختان بلوط منطقه وارد کرده‌اند.
حشره‌شناشی کشاورزی خاطرنشان کرد: وضعیت آلودگی به شکلی است که از فواصل دور عرصه آلوده کاملاً مشخص است و به صورت منظره درختان خزان شده در فصل زمستان به نظر می‌رسد.
حسینی اضافه کرد: لاروهای حشرات، برگ‌های جوان و تازه تشکیل شده را حریصانه می‌خورند به‌طوری‌که هیچ برگی روی درخت باقی نمی‌گذارند.
وی بیان کرد: تنوع گونه‌ای لاروهای برگخوار و جوانه‌خوار بلوط در مناطق مورد بررسی زیاد بوده به‌طوری‌که تاکنون بیش از ۲۰ گونه مختلف لارو برگخوار از چندین خانواده مختلف راسته‌های مذکور مشاهده شده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان ادامه داد: اغلب این آفات بومی منطقه هستند و فقط از درختان بلوط تغذیه می‌کنند. هویت دقیق تعدادی از آنها برای ما نامشخص و یا مورد تردید است.
حسینی عنوان کرد: به نظر می‌رسد در بیشتر مناطق آلوده، شب پره جوانه‌خوار بلوط (Tortrix viridana)، گونه غالب آفات برگخوار بلوط را در این فرآیند برگخواری تشکیل می‌دهد.
وی اظهار کرد: قلعه نر سپید دشت از چنار شوره تا دره اناران، وارک، چم چیت، مله‌شبانان، سرکانه، آبشار نوژیان به سمت ایستگاه کشور، حاشیه گهر رود تا بیشه تی و گورکش دورودو چندین نقطه دیگر در حاشیه رودخانه سزار از عرصه‌های جنگلی استان از مناطق آلوده هستند.
حشره‌شناس تصریح کرد: شناسایی سالیانه کانون‌های دائمی و جدید طغیان آفات برگخوار، برآورد سطح آلودگی، شناسایی و ردیابی هر یک از این آفات برگخوار یکی از ضروری‌ترین فعالیت‌های دستگاه‌های تحقیقاتی و اجرایی مرتبط با آفات است.
حسینی خاطرنشان کرد: شدت تخریب در سال اخیر کانون‌های نام‌برده شده بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد برآورد می‌شود.
وی اضافه کرد: تهاجم برگخواران بلوط در بعضی از سال‌ها با شدت کم و زیاد اتفاق می‌افتد. پدیده‌ای که متأسفانه خیلی زود هم به دست فراموش سپرده می‌شود، زیرا اغلب آفات برگخوار بلوط یک نسل در سال دارند و به طور هم زمان با فاصله زمانی خیلی کم در ابتدای فصل بهار شروع به فعالیت کرده و خسارات زیادی به درختان وارد می‌کنند و پس از مدت زمان کوتاهی جمعیت آنها مجدداً فروکش می‌کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان بیان کرد: هرچند درختان آسیب دیده دوباره برگ تولید می‌کنند اما درختان بلوطی که طی چند سال متوالی مورد حمله حشرات برگخوار قرار می‌گیرند به شدت آسیب پذیر می‌شوند.
حشره‌شناس کشاورزی اظهار کرد: به طور کلی فعالیت برگخواری شدید از اوایل بهار شروع شده و تا اوایل خردادماه ادامه دارد.

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false