×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
خواص روغن بادام؛از تلخ تا شیرین آن


به گزارش پایگاه خبری پژواک لرستان/روغن بادام یکی از شاه کلیدهای طب سنتی در درمان بیماری‌ها بوده و مصرف آن از دیرباز در کشورها و فرهنگ‌های مختلف رواج داشته است. این روغن دارای مقادیر کمی از ویتامین A ویتامین های گروه B و ویتامین E بوده و سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده و آمینو اسیدهایی همچون گلوتامیک اسید، آسپارتیک اسید و آرژینین است.

دکتر فاطمه تاج آبادی، متخصص آنالیز و شناسایی ترکیبات و مدیر مرکز تخصصی آنالیز و فرآوری گیاهان دارویی این پژوهشکده، اظهار کرد: روغن بادام یکی از شاه کلیدهای طب سنتی در درمان بیماری‌ها بوده و مصرف آن از دیرباز در کشورها و فرهنگ‌های مختلف رواج داشته است. این روغن دارای مقادیر کمی از ویتامین A ویتامین های گروه B و  ویتامین Eبوده و سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده و آمینو اسیدهایی همچون گلوتامیک اسید، آسپارتیک اسید و آرژینین می باشد.

تاج آبادی درخصوص خواص روغن بادام تلخ گفت: این روغن از بادام‌های با طعم تلخ به‌دست می‌آید که حاوی ماده‌ای سمی  است که مصرف خوراکی آن برای بدن مضر و حتی مرگ آور است. از روغن بادام تلخ بیشتر برای مصارف دارویی و درمان آرتروز زانو استفاده می‌شود. اما نوع شیرین آن منحصرا از بادام خوراکی به‌دست می‌آید و می‌توان از آن برای درمان حساسیت‌های پوستی حتی در نوزادان استفاده کرد، به این ترتیب از بروز خشکی و حتی اگزمای پوستی در نوزاد جلوگیری می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به این‌که بسیاری از شرکت‌های دارویی و سازنده محصولات آرایشی از بادام در ترکیب محصولات خود استفاده می‌کنند توصیه کرد برای از بین بردن التهاب ناشی از اگزما و یا بیماری پسوریازیس هم می‌توانید از روغن بادام شیرین کمک گرفت؛ زیرا در اثر این بیماری پوست دچار خارش، سوزش و قرمزی می‌شود، که می‌توان با استفاده از آغشته کردن محل عارضه به روغن بادام التهاب آن را کم کرد.

به گفته وی، تحقیقات جدید نشان داده است علاوه بر بادام تلخ که برای درمان درد عضلات و گرفتگی مفاصل زانو به کار می‌رود، می‌توان از روغن بادام شیرین نیز برای درمان استفاده کرد. در بسیاری از جلسات ماساژ، فیزیوتراپی و آروماتراپی از روغن بادام شیرین به عنوان یک ماده مسکن و آرام کننده عضلات استفاده می‌شود. همچنین به دلیل دارا بودن مواد معدنی از جمله کلسیم و منیزیم از ریزش موی سر تا حدی جلوگیری می‌کند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی، تاج آبادی، سایر فواید گزارش شده برای روغن بادام شیرین را تنظیم فشارخون و سطح کلسترول، بهبود سیستم ایمنی و هضم، تقویت حافظه و سیستم عصبی، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و کمک به حفظ سلامت روده بزرگ و کوچک را برشمرد.ایسنا/Mr

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false