×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
دانشگاه علوم پزشکی لرستان و داستان کمبود پزشک متخصص در مناطق محروم: کیوان رباطی مدیر پایگاه خبری پژواک لرستان

همان طور که استحضار دارید وزارت بهداشت برای حل معضل کمبود پزشک در مناطق محروم، مطابق قانون عدالت آموزشی و در راستای تامین نیروی متخصص در مناطق محروم کشور، اقدام به جذب پزشک متخصص متعهد خدمت، برای مدت ۱۲ سال در مناطق محروم می نماید، اما با وجود مصوبات این قانون، باز هم مردم شهرهای محروم با درمانگاه های خالی از متخصص رو به رو می باشند، متخصصانی که به اسم شهرشان توانسته اند از سد آزمون دشوار تخصص بگذرند، اما گویا تعریف مناطق محروم و نیاز به پزشک متخصص در لرستان و دانشگاه علوم پزشکی آن، کمی متفاوت تر از سایر استانهای کشور است !

بنا به گزارشات واصله، در راستای قانون عدالت آموزشی و تامین نیروی پزشک متخصص مناطق محروم، مستنداتی به عنوان قانون شکنی و تخلف در دانشگاه علوم پزشکی لرستان وجود دارد و در این رابطه هم مکاتباتی از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به این دانشگاه انجام شده و تذکرات لازم در مورد تخلفات صورت گرفته را یاد آور گردیده و از دانشگاه خواسته شده تا در اسرع وقت به این تخلفات پایان داده شود. اما متاسفانه رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان نه تنها به مکاتبات وزارتخانه متبوع وقعی نمی گذارد، بلکه با استمرار این اقدامات خلاف قانون، در حق مردم مناطق محروم استان عملا جفا را معنی دارتر و پررنگ تر کرده است. ایشان که بنا بر شنیده ها از حمایت های مقامات بالادستی برخوردار است از هرگونه قانون شکنی و عدم تمکین به قوانین و دستورات بالاترین مقام وزارت فروگذار نکرده و بیش از پیش ستم به مردم مناطق محروم استان را روا داشته است.

حسب محتوای مکاتبات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی با تخلف و زیر پا گذاشتن قانون، جمع قابل توجهی از پزشکان متخصص متعهد خدمت در مناطق محروم استان را از محل تعهد خود خارج کرده و در مرکز استان در مسئولیت های مختلف از جمله رئیس بیمارستان و مشاور با علم و آگاهی از ظلم در حق مردم مظلوم مناطق محروم استان، بکار گمارده است.

دکتر بهزاد کلانتری بنگر مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت طی نامه ای به شماره ۲۷۶۱۴۶/۴۰۰ مورخ ۲۶/۱۰/۹۷ خطاب به معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان آورده است؛ همانگونه که مستحضرید قانون عدالت آموزشی در راستای تامین نیرو های مناطق محروم کشور تصویب و به مرحله اجرا در آمده است، خواهشمند است دستور فرمایید جهت نیل به اهداف فوق، سند تعهد متخصصین متعهد آن دانشگاه که بر خلاف ضوابط در مرکز استان مشغول کار هستند در اسرع وقت از مرکز استان به شهر های محروم محل تعهد تغییر یافته و نتیجه به همراه تصویر سند اصلاح شده به این مرکز ارسال گردد، که بدلیل حرمت افراد نام آنان فعلا ذکر نمی گردد ولی در صورت لزوم اسامی آنان به عموم مردم معرفی خواهد شد.

علاوه بر آن دکتر قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در نامه شمار ۹۳۶۸/۴۰۰/د مورخ ۲۵/۴/۹۸ خطاب به رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان می نویسد؛ بر اساس بررسی های انجام گرفته و علیرغم تذکرات قبلی و تاکید بر رعایت قوانین و بخشنامه های صادره برخی از متخصصین متعهد خدمت بهره مند از سهمیه پذیرش بدو ورود به دوره دستیاری قانون برقراری عدالت آموزشی آن دانشگاه، محل خدمت شان منطبق بر احکام صادره از سوی معاون درمان وزارت متبوع نبوده و یا تعدادی نیز در مرکز استان مشغول به انجام فعالیت می باشند. لذا خواهشمند است دستور فرمایید تحت نظر جنابعالی حداکثر ظرف دو هفته پس از ابلاغ نسبت به اصلاح محل خدمت اسناد تعهد محضری این دسته از متعهدین بر اساس شهر محل تعهد اقدام لازم صورت گرفته و گزارش کار به همراه تصویر سند تعهد محضری به این معاونت را ارسال نمائید. بدیهی است با توجه به اهمیت موضوع مسئولیت حسن انجام این امر بر اساس موازین قانونی و دستورالعمل‌های صادره بر عهده حضرت عالی می باشد.

البته در این راستا، مکاتبات و نامه نگاری های دیگری وجود دارد که به عنوان نمونه می توان به نامه شماره ۱۲۴۶/۴۰۰/د مورخ ۲۷/۱/۹۸ معاون درمان وزارت بهداشت مبنی رعایت قانون اشاره کرد و به کرار به دانشگاه علوم پزشکی لرستان یادآوری گردیده که جابجایی متخصصین متعهد مناطق محروم خلاف قانون است.

متاسفانه قانون گریزی و دامن زدن به تخلفات ساختار شکنانه در این دانشگاه، دهن کجی به مصوبات مجلس شورای اسلامی، قانونگذار و نادیده انگاشتن حق مردم مناطق محروم است.

برخی بر این باورند که نادیده گرفتن حقوق مردم مناطق محروم استان توسط مسئولین دانشگاه علوم پزشکی لرستان نه تنها مورد اعتراض نمایندگان مجلس شورای اسلامی که نظارت بر حسن اجرای قانون بخشی از وظایف آنان است قرار نگرفته است، این ذهنیت نیز در اذهان عموم متبادر می گردد جفا در حق مردم مناطق محروم با چراغ سبز برخی از نمایندگان صورت گرفته است! اگرچه پذیرش این حدس و گمان غیر باور کردنی و ناممکن بنظر می رسد، قطعا در وقت مناسب از تک تک نمایندگان محترم در این خصوص سوال خواهد شد و پاسخ آنان به عموم مردم اطلاع رسانی خواهد شد.

به نظر می رسد وقت آن رسیده است که نهادهای نظارتی، حقوق مردم محروم را که عده ای به نام آنها پله ترقی تحصیلی و کسب تخصص را طی کرده اند، باز ستاند و در همین ابتدای مسیر توزیع پزشکان متعهد به خدمت در مناطق محروم، این چرخه معیوب و ناعادلانه را متوقف نمایند./ انتهای پیام

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false