×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
دریچه‌های سد مروک باز شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان از باز شدن دریچه های تحتانی سد «مروک» خبر داد و گفت: در حال حاضر ورودی آب به سد ۷۵ مترمکعب و خروج آن ۳۸ مترمکعب است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پژواک لرستان، رضا میرزایی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه  سد مروک از نظر فنی و سازه‌ای یکی از بهترین سدهای استان است و مشکلی ندارد، اظهار داشت: حجم مخزن این سد ۱۰۵ میلیون مترمکعب است که در حال حاضر ۱۰۱ میلیون مترمکعب آن پر شده و ۴ میلیون مترمکعب ظرفیت خالی دارد.

وی با بیان اینکه دریچه‌های تحتانی سد مروک را باز کرده‌ایم، تصریح کرد: کل ظرفیت خروجی سد معادل ۳۸ مترمکعب بر ثانیه است که رهاسازی می‌شود؛ ورودی‌ها به سد مروک از سوی سد کمال صالح در بالادست حدود ۷۵ مترمکعب بر ثانیه است و با این روند پیش بینی می‌کنیم فردا ظرفیت سد پر شود و سرریز کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با تاکید بر اینکه سد مروک هیچ مشکلی از نظر سازه‌ای ندارد و شکستن سد شایعه است، افزود: فردا بعدازظهر پیش بینی می‌شود سد سرریز شود، البته ‬بستگی به روند شدت بارش‌ها دارد و ممکن است یکی دو ساعت عقب و جلو شود.

میرزایی با اشاره به اینکه در پنجم و ششم فروردین ماه نیز سیلاب رودخانه تیره را داشتیم که مربوط به سد مروک نبود بلکه مربوط به رودخانه سیلاخور، آبسرده و ونایی بوده است، ادامه داد: تقریباً تمام رودخانه‌های لرستان در بارش‌های این روزها سرریز و سیلابی می‌شوند.

وی یادآور شد: در ‬حوزه کشکان که شهرستان‌های معمولان و پلدختر و روستاهای مسیر شامل چم مهر می‌شود، آب داخل خانه‌ها می‌رود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه ‬اگر سد سرریز کند ۱۰۰ مترمکعب آب از آن خارج می‌شود، در صورتی که حجم سیلاب رودخانه تیره ۶۰۰ مترمکعب بر ثانیه یا بیشتر خواهد بود، تصریح کرد: بنابراین ‬یک هفتم سیلاب مربوط به سد مروک خواهد بود و سد به تنهایی سیلاب ایجاد نمی‌کند.

میرزایی یادآور شد: امیدواریم پیک سیلاب استان مرکزی را در درون مخزن سد مروک کنترل کنیم.

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false