×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
سد مروک دورود سرریز می‌کند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‎ای لرستان گفت: سد مروک دورود سرریز خواهد کرد. 

به گزارش پژواک لرستان، رضا میرزایی در بازدید استاندار، نماینده ولی‎فقیه و مدیران دستگاه‎های اجرایی استان لرستان از سد مروک دورود، اظهارکرد: سد مروک دورود از نظر فنی و سازه‎ای یکی از بهترین سدهای لرستان است که در حین ساخت همه استانداردهای لازم در آن رعایت شده و هیچ‎گونه مشکلی ندارد.
وی تصریح کرد: حجم مخزن سد ۱۰۵ میلیون متر مکعب، حجم آب داخل مخزن ۹۷ میلیون متر مکعب، حجم آب ورودی به مخزن معادل ۷۲ متر مکعب در ثانیه و میزان تخلیه آب از دریچه تحتانی ۳۸ مترمکعب در ثانیه است و در حال حاضر حدود ۸ میلیون متر مکعب ظرفیت خالی دارد.
مدیرعامل شرکت آب  منطقه‎ای لرستان خاطرنشان کرد: این سد با توجه به ورود سامانه بارشی از بامداد یکشنبه به استان لرستان، ظرف ۴۸ ساعت آینده سریز خواهد کرد.
میرزایی اضافه کرد: با توجه به شایعاتی که در مورد سد مروک در فضای مجازی منتشر شده بود، جهت شفاف سازی و رفع نگرانی‎ها به دعوت شرکت آب منطقه‎ای لرستان دکتر خادمی استاندار، آیت‎الله میرعمادی نماینده ولی‎فقیه در استان، کیان‎پور نماینده شهرستان‌های دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی، اصلانی معاون اداره کل سازمان بازرسی استان، فرماندار شهرستان دورود و مدیران سایر دستگاه اجرایی از سرریز و قسمت‎های مختلف سد بازدید کردند که نگرانی‎ها رفع شد و طی چند روز گذشته نیز مسیر سرریز کاملاً ساماندهی شده و آماده سرریز است و به هیچ وجه پایداری سد به خطر نخواهد افتاد.
وی بیان کرد: سیلاب پنجم و ششم فروردین‎ماه رودخانه تیره دورود مربوط به تجمیع آب رودخانه‎های سیلاخور، ونایی، آبسرده و بیاتون بوده و سیلاب ۴۲۰ متر مکعبی رودخانه تیره در داخل شهر دورود فقط حدود ۳۸ مترمکعب آن مربوط به رهاسازی دریچه تحتانی سد مروک بوده و ما سیلاب ورودی از سد کمال صالح و آب بین حوضه را در داخل سد مروک ذخیره و کنترل و مدیریت و بدین ترتیب از وارد شدن هرگونه خسارت به شهر دورود جلوگیری کردیم.

میرزایی با بیان اینکه زیرساخت سرریز سد مروک به طور کامل سنگی است و فرسایش و آب شکستگی در آن اتفاق نمی‎افتد، افزود: با توجه به ظرفیت ۸ میلیون مترمکعبی خالی سد، آمادگی لازم برای مدیریت سیل ورودی از سمت سد کمال صالح و تخلیه پیک سیلاب از طریق سرریز وجود دارد. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‎ای لرستان ادامه داد: براساس پیش‎بینی و هواشناسی با ورود سامانه بارشی به استان از بامداد روز یکشنبه تا سه‎شنبه وقوع سیلاب در رودخانه تیره با دبی حدود ۶۰۰ مترمکعب در ثانیه در زمان پیک محتمل است، لذا از همه اهالی روستاهای مسیر رودخانه تیره و خیابان‌های ساحلی رودخانه می‎خواهیم که منازل خود را ترک کرده و تا پایان روز سه‌شنبه و رفع بحران به مناطق امن پناه ببرند.
انتهای پیام

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false