×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
سید حسین صادقیان: گام سوم با اصلاح

بالاخره رهبر جریان اصلاحات وجود نقص ها را در جریان اصلاحات پذیرفته و با اشاره تلویحی و سر بسته به بخش‌هایی از جریان اصلاحات عنوان کرده است که اصلاحات نیاز به اصلاح دارد!

البته سید محمد خاتمی توضیح نداده است که کجای این جریان نقص دارد و باید اصلاح شود!

همین که رهبر یک جریان سیاسی، هر چند دیر به بیماری مزمن در این جریان پی برده و علنی خواستار درمان آن شده است، شاید امیدی به آینده ی این جریان باشد، اگر همتی برای اصلاح باشد و این سخنان برای گرم شدن انتخابات اسفند ماه جاری نباشد.

۲۲ سال از تولد جریان نوی اصلاحات می‌گذرد و مردم ۳ دولت و مدیریت های مختلف و تصمیمات مختلف سیاسی و اقتصادی و فرهنگی را تجربه کرده اند.
بیشترین جمعیتی که از سال ۷۶ پابه پای جریان اصلاحات رشد و نمو کرده جوانان دهه ۶۰ و ۷۰ بودند که حالا دیگر دارند وارد میانسالی می‌شوند.
۲۲ سال تجربه ی انتخابات‌های مختلف و مزه کردن سیاست های هیجانی به این نسل آموخته است که چگونه بر احساسات خود لگام بزند و تحت تاثیر قطبی شدن و درگیری‌ها و جناح بندی های مختلف قرار نگیرد!

روش ها و محتوا های مختلفی که اصلاحات در طول این ۲۲ سال باعث اغنای افکار عمومی می شد حالا دیگر نزد یک جمعیت کلان تاثیر گذار چندان کارایی ندارد، بلکه روش‌های تکراری موجب نتیجه عکس خواهد شد.

اگر اصلاح، اصلاحات با پذیرش تغییر سبد تفکری و سیاسی مردم همراه باشد امید بخش، روشنگر و تاثیر گذار خواهد بود و نقش اغنایی در بین مردم خواهد داشت.

این سخن بدین معنی است که جریان اصلاحات ضمن بازنگری و درمان خود بایستی مطالعات دقیق و کارشناسی در بدنه ی اجتماعی متمایل به خود داشته و اصلاح خود را منطبق با تغییرات فکری و اولویت های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بدنه اجتماعی خود شروع کند.

بدین روی فهم دقیق محتوای جاری در اندیشه ی جمعیت اجتمایی فعالین و دنبال کنندگان جریانات سیاسی در اصلاح درون جریانی، مهمترین عامل قوام و بقای آینده ی این جریان خواهد بود.

به اعتقاد نگارنده در میان بدنه اصلی جریان اصلاحات که در بین مردم می‌توانند تاثیر گذار باشند،بعد از ۲۲ سال اولویت های پیگیری و تلاش برای فعالیت سیاسی تغییر کرده و مفهوم توسعه منطقه ای برای فعالان سیاسی منطقه ای در حال حاضر به اولویت اول تبدیل شده است.

اگر در سال ۷۶ و ۸۸ وحتی ۹۶ اولویت های بدنه ی فعال، اولویت های کلان و مخصوصا اولویت های آزادی های سیاسی بود اما حالا دیگر مشخص شده است که بدست آمدن آزادی های سیاسی از جهت کلان بدون وجود یک سرزمین متقارن از لحاظ توسعه ممکن نیست.

رهبر اصلاحات اگر بخواهد واقعا اصلاحی در اصلاحات رخ بدهد بایستی آرایش نیروی انسانی را در این جریان تغییر دهد و سیاسیون فعال را در لایه ی دوم فعالیت قرار داده و در لایه ی اول از کارشناسان مستقل و خبره مخصوصا کارشناسان آمایش سرزمین و برنامه ریز توسعه استفاده کند.

شاید ایجاد کانون های مطالعه استراتژیک منطقه ای و ملی و یا کانون های فعالیت توسعه منطقه ای بیشترین کمک را به شروع روند اصلاح انجام دهد./ سید حسین صادقیان

false
true
false
false
  1. robati

    درود بر سید عزیز

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false