×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
سیل لرستان را سال‌ها به عقب برد

به گزارش پژواک لرستان، سید موسی خادمی در شورای هماهنگی مدیریت بحران استان با حضور رئیس‌جمهور اظهار کرد: در رودخانه خرم‌آباد ۷۰۰ مترمکعب بر ثانیه خروج آب داشتیم در حالی که ظرفیت آن ۴۰۰ مترمکعب بر ثانیه و در رودخانه تیره دورود هم ۵۵۰ مترمکعب بر ثانیه خروجی آب بود در حالی که ظرفیت آن ۳۸۰ مترمکعب بر ثانیه بود و این درواقع فراتر از ظرفیت‌هایی است که در گذرگاه آب وجود داشت.

وی ادامه داد: این عامل طبیعی با برخی از عوامل غیرطبیعی جمع شد و یک فاجعه بزرگ مالی و اقتصادی را در استان لرستان رقم زد که به‌زعم من این استان را سال‌ها به عقب انداخت.

خادمی اضافه کرد: افزایش تراز سد سیمره ما را مجبور کرد که ۱۱ روستای استان را تخلیه کنیم و در کنار آن پدیده زمین رانش در ۴۱ نقطه از استان شکل گرفت که باعث تخلیه برخی روستاها و خسارت به منازل شد.

استاندار لرستان یادآور شد: با کمک   آنچه در مدیریت بحران، وزارت کشور و سازمان هواشناسی به ما اطلاع داده می‌شد سه کار مهم ازجمله افزایش گذردهی آب از رودخانه ‎ ها از طریق افزایش ارتفاع و عمق و حذف موانع انجام دادیم. سیایت دوم ما هشدار دهی بود که در این خصوص حتی از قوه قهریه هم استفاده کردیم، همچنین برای آب‌گرفتگی‌ها آمادگی کامل داشتیم.

وی افزود: در سیل اخیر ۱۸ شهر و ۱۲۰۰ روستا درگیر سیلاب و ۳۵ هزار خانوار دچار مشکل شدند و ۶۰۰۰   واحد تجاری، راه ۸۷۰   روستا، برق ۱۱۴۵ روستا، ارتباط تلفنی ۳۶۰ روستا و ۱۰ شهر، گاز ۱۸۲ روستا و آب ۱۰ شهر قطع شد.

خادمی خاطرنشان کرد: حدود ۱۰۰۰ کیلومتر راه روستایی و شهری و ۷۴۰ حلقه پل از بین رفت که ۱۵۰ حلقه پل بالای ۲۰ متر بود.

استاندار لرستان گفت: همچنین ۶۰ هکتار زمین زراعی از بین رفت و ۱۰۰۰ هکتار زمین به طور کامل وجود ندارد و تبدیل به مسیل رودخانه شده است و ۲۱ هزار متر مکعب از مزارع پرورش ماهی و ۵۰۰ ایستگاه پمپاژ از بین رفته و در حوزه کشاورزی نزدیک ۱۲۰۰ میلیارد تومان خسارت‌دیده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: اما بخش شیرین این قصه افزایش سرمایه اجتماعی در استان بود و همه نهادهای عمومی و خدماتی و وزارتخانه‌ها پای‌کار آمدند که جای تشکر دارد.

خادمی یادآور شد: امدادرسانی به همه سیلزدگان انجام شده و در حال حاضر باید کارهای اساسی انجام دهیم.

استاندار لرستان گفت: بازسازی منازل و اسکان بین اضطراری و موقت باید تعییین تکلیف شد. همچنین نیاز داریم که تسریع در پرداخت وام‌های معیشتی و وام بلاعوض   و تهیه لوازم منزلی که در این سیل از بین رفته، انجام شود.

وی افزود: زمین جدید باید تامین کنیم و نیاز داریم که تسهیلات مربوط به کشاورزان سریع‌تر انجام شود.

خادمی یادآور شد: انتظاریم داریم ۱۰۰ درصد بودجه عمرانی در شش‌ماهه اول سال برای استان انجام شود.

استاندار لرستان گفت: مهم ترین بحث این است که ما در استان سد تنظیم‌کننده‌ای برای سیل نداشتیم. کل سدهای استان لرستان با دبی بیش از ۱۲ میلیارد متر مکعب آب خروجی از استان، فقط ۲۰۷ میلیون مترمکعب یعنی کمتر از ۱ درصد ذخیره آب کشور است. هم‌چنین کل سدهای در حال ساخت ظرفیتی کمتر از ۲۳۰ میلیارد مترمکعب است

وی افزود: انتظاریم داریم بازنگری در تخصیص آب وزارت نیرو و سدسازی و آبخیزداری در لرستان مدنظر قرار گیرد.

انتهای پیام

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false