×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳  
true
true
صندوق بیمه کشاورزی را بهتر بشناسیم: مهندس محسن رفیعی، رئیس دایره گروه خدمات بیمه کشاورزی استان لرستان و محمد حق گو، ناظر فروش صندوق بیمه کشاورزی

به منظور حمایت از کشاورزان و دامدارانی که محصولاتشان بر اثر حوادث قهری و طبیعی دچار خسارت می شد و برای کمک به ادامه فعالیت تولیدی آنان، شورای انقلاب اسلامی در تاریخ هشتم بهمن ماه سال ۱۳۵۸، مصوب نمود صندوق ویژه ای به نام “صندوق کمک به خسارت دیدگان محصولات کشاورزی و دامی” در بانک کشاورزی تشکیل شود. بر اساس تبصره پنج مصوبه شورای انقلاب، وزارت کشاورزی مکلف شد ظرف مدت پنج سال از تصویب این قانون، مطالعات و اقدامات لازم را در مورد اجرای مقررات بیمه محصولات کشاورزی انجام داده و لایحه آن را تهیه نماید.

همزمان با آغاز این فعالیت کمیته ای مرکب از نمایندگان وزارت کشاورزی، وزارت برنامه و بودجه، وزارت امور اقتصاد و دارایی، وزارت بازرگانی، بیمه مرکزی ایران و بانک کشاورزی مأمور انجام مطالعات و تدوین لایحه قانونی و تهیه اساسنامه صندوق بیمه محصولات کشاورزی شدند. این کمیته با استفاده از مطالعات انجام یافته در داخل کشور و با بررسی و تحقیق درباره بیمه محصولات کشاورزی در سایر کشورها، لایحه مربوط به تأسیس صندوق بیمه محصولات کشاورزی را تدوین و از سوی وزارت کشاورزی برای تصویب به هیئت دولت و متعاقب آن به مجلس شورای اسلامی تقدیم نمود.

لایحه مذکور در تاریخ اول خردادماه سال ۱۳۶۲ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و جهت اجرا به دولت ابلاغ گردید. بدین ترتیب صندوق بیمه محصولات کشاورزی در بانک کشاورزی تشکیل شد. اساسنامه صندوق بیمه محصولات کشاورزی پس از تدوین نهائی در مورخ ۵ خرداد سال ۶۳ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و جهت اجرا به دولت ابلاغ شد. بر اساس تبصره ۷ قانون تأسیس صندوق بیمه محصولات کشاورزی به تدریج که صندوق بیمه محصولات کشاورزی آمادگی لازم را برای انجام وظایف خود بر اساس این لایحه در هر منطقه و برای هر محصول اعلام می کرد، صندوق کمک به تولیدکنندگان خسارت دیده محصولات کشاورزی و دامی به فعالیت خود در آن منطقه و برای آن محصول خاتمه و منابع و امکانات مربوط را به صندوق بیمه منتقل نمود.

در سال ۱۳۸۷ با تصویب “قانون اصلاح قانون بیمه کشاورزی” علاوه بر محصولات کشاورزی، بیمه سایر عوامل مؤثر در تولید بخش کشاورزی شامل: اشجار، ابنیه، تأسیسات، مستحدثات، قنوات، چاههای آب کشاورزی، تأسیسات آبیاری، فعالیت ها و کلیه خدمات کشاورزی و عوامل تولید (ماشین آلات، ابزار و ادوات کشاورزی) در قبال حوادث بیمه پذیر به مأموریت های صندوق بیمه افزوده شد. به این ترتیب نام “صندوق بیمه محصولات کشاورزی” به “صندوق بیمه کشاورزی” تغییر یافت.

وظايف و حدود عمليات صندوق بيمه كشاورزی :
هدف صندوق، انجام بيمه انواع محصولات كشاورزي، دام، طيور، زنبورعسل، كرم ابريشم و آبزيان پرورشي در مقابل خسارتهاي ناشي از سوانح طبيعي و حوادث قهري نظير تگرگ، طوفان، بادگرم، خشكسالي، زلزله، سيل، سرمازدگي و يخبندان، آتش سوزي، صاعقه، آفات و امراض نباتي عمومي و قرنطينه اي، امراض واگير حيواني عمومي و قرنطينه اي و همچنین بیمه ابنیه، تأسیسات، مستحدثات، قنوات، چاههای آب کشاورزی، تأسیسات آبیاری، فعالیت های کشاورزی و عوامل تولید نظیر ماشین آلات، ابزار و ادوات کشاورزی در قبال حوادث بیمه پذیر به عنوان وسيله­ اي براي نيل به اهداف و سياستهاي بخش كشاورزي مي باشد

سایر وظایف و حدود عمليات صندوق بر مبنای اساسنامه قانونی به شرح زير است :

۱- بررسی و تحقیق در مورد مختصات اقتصادی، اجتماعی، کشاورزی و فنی مناطق مختلف کشور.
۲-بررسی و تحقیق تطبیقی در مورد روش های بیمه کشاورزی در دنیا با توجه به نظام بهره برداری، هدفها و سیاست های کشاورزی ایران جهت اتخاذ تصمیم در مورد برقراری مناسب ترین نوع بیمه کشاورزی با توجه به نظام اقتصادی و اجتماعی و برنامه بخش کشاورزی.
۳-بررسی و مطالعه طرح های کاهش دهنده خسارات ناشی از خطرات تحت پوشش بیمه و پیشنهاد آن به دولت جهت هماهنگ کردن آنها با طرحهای مربوط به عملیات زیربنایی و همچنین ارشاد تولیدکنندگان به منظور خود پیشگیری در مقابل خطرات و در نتیجه کاهش خسارات وارده به محصولات کشاورزی.
۴-تهیه آئین نامه ها و دستورالعمل ها و اصلاح آنها با توجه به نتایج تحقیقات انجام شده.
۵-انجام عملیات بیمه محصولات کشاورزی.
۶-انجام هر گونه عملیات آموزشی و شرکت در سمینارها و کنفرانس ها، به نحوی که در ارتقاء سطح معلومات بیمه گذاران، کارشناسان و یا سایر کارمندان و دست اندرکاران بیمه کشاورزی در جهت پیشرفت و توسعه عملیات صندوق ضروری می باشد.

برخی از پروژه ها و خدمات شاخص بیمه کشاورزی به شرح زیر می‌باشد :
۱- بیمه فراگیر دام و طیور.
۲- بیمه آبزیان از مبادی تولید.
۳- بیمه عوامل تولید و بیمه سرمایه در بخش کشاورزی.
۴-ببمه کشاورزی قراردادی.
۵- بیمه جهش تولید در دیمزارها.
۶- بیمه کشاورزی در مقابل حیات وحش حمایت شده و در معرض خطر انقراض.
۷- ارزیابی خسارت ماهواره ای اراضی بیمه شده.
۸- هوشمند سازی عملیات بیمه ای در بستر سامانه جامع بیمه کشاورزی.
۹- اشتغال فارغ التحصیلان رشته کشاورزی در قالب کارشناسان بیمه کشاورزی، ناظرین فنی، ارزیابان خسارت و کارگزاران بیمه کشاورزی.

نحوه برخورداری از خدمات بیمه کشاورزی :

کشاورزان، باغداران و دامداران و … با مراجعه به شعب بانک کشاورزی، نمایندگی های خدمات بیمه کشاورزی مستقردر مراکز شهرستان ها و بخش های تابعه و مراکز جهاد کشاورزی می تواند نسبت به بیمه محصولات خود با همراه داشتن شماره حساب بانک کشاورزی اقدام نماید.

آنچه بیمه گذار در ارتباط با خسارت بایستی بداند:
کلیه بیمه گذاران محترم که مطابق قرارداد بیمه خود ، به علت بروز عامل یا عوامل خطر تحت پوشش بیمه نامه ، دچار خسارت شده اند، می توانند به یکی از روشهای زیر درخواست رسیدگی به خسارت را اعلام نمایند :
۱-ثبت نام در سامانه جامع بیمه کشاورزی به آدرس : https://cs.sabka.ir ، ورود به بخش پورتال مشتریان و ثبت درخواست خسارت.
۲- از طریق کد دستوری #۶۴۰۰۹۶۶۵۵
۳- مراجعه بیمه گزار به شعبه بانک کشاورزی یا نمایندگی های بیمه کشاورزی
اعزام کارشناس ارزیاب خسارت بیمه جهت بازدید از مورد خسارت دیده و در صورت تأیید خسارت وارده مبلغ غرامت طبق آئین نامه و دستورالعمل اجرایی محاسبه و به حساب بیمه گزار واریز می گردد.

سخن پایانی اینکه با توجه به اینکه کشاورزی سرشار از مخاطرات است. در این فعالیت انواع مخاطرات قهری و طبیعی، بیماری و … دست به دست هم داده و مجموعة شکننده و آسیب پذیری برای تولیدکنندگان این بخش فراهم کرده است. بیمه کشاورزی به عنوان یکی ابزار ها در مدیریت ریسک کشاورزی میتواند حامی دسترس کشاورزان و تولیدکنندگان بخش کشاورزی باشد./ انتهای پیام

false
true
false
false
  1. محمد حق گو

    سلام و تشکر از جناب آقای رباطی مدیر پایگاه خبری تحلیلی پژواک لرستان

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false