×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
ضرورت گفتمان سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش: بصیر کوشکی


تغییر، برای ایجاد تحول در مسائل اجتماعی و فرهنگی، ضرورتی اجتناب ناپذیر است. آموزش و پرورش نه تنها نهادی، معنوی، اجتماعی، علمی، فرهنگی و … است بلکه بزرگترین خانواده ای می باشد که رسالت آن در راستای ساختن و خوب ساختن، است، ساختن انسان، انسانی که خداگونه باشد و تجلی از زیبایی های خالق خویش باشد، انسانی که در جهت اهداف خلقت خود و در مسیر شدن ( انسان شدن )، گام بردارد.

سند تحول بنیادین در واقع نقشه راه و حرکت گام به گام، آموزش و پرورش است، سندیست که در آن هدف های کلی تعلیم و تربیت، اولویت ها، سیاست ها و … تبیین شده اند.
سند تحول بنیادین، براساس چشم انداز جایگاه ایران اسلامی در ۱۴۰۴، طراحی و تدوین شده است.

دو ضلع اصلی سند تحول بنیادین، دانش آموزان و معلمان می باشند، تحول را بایستی از مجریان و متولیان سند تحول آغاز نماییم تا معلمان به اجرای سند ایمان نیاورند و متعهد نگردند، نمی توان به تحول در آموزش و پرورش امیدوار بود. کلاس های درس منشاء و مبداء تحول می باشند و مدارس محور اصلی تحول محسوب می شوند.
اجرایی نمودن محتوای سند تحول نیاز به گفتمان سازی دارد، محتوای سند تحول بنیادین را بایستی از طریق رسانه های عمومی در جامعه، برجسته نماییم. آموزش خانواده و گفتمان سازی سند تحول بنیادین در بین خانواده ها، حرکت آموزش و پرورش را در راه رسیدن به اهداف تعلیم و تربیت و اجرایی نمودن محتوای سند تحول بنیادین، سریعتر می نماید.

گفتمان سازی سند تحول بنیادین را باید به مثابه ی یک کارفرهنگ عمومی به مطالبه ای از همه ی نهادهایی تبدیل کنیم که مجری و متولی فرهنگ و امور فرهنگی هستند.
طراحی و تالیف محتوای کتب درسی نیز بایستی در راستای اهداف سند تحول بنیادین باشند.
توجه ویژه به مجریان و متولیان سند تحول بنیادین، باید آغاز تحول باشد و این زمانی اتفاق می افتد که آموزش و پرورش در اولویت نخست نظام و دولت ها، قرار بگیرد، معلم بعنوان موتور محرکه ی تعلیم و تربیت بایستی جایگاه اصلی خود را داشته باشد، جایگاهی که دغدغه ی معیشت در آن حذف شود و منزلت معلم در حدی قرار بگیرد که انگیزه ی لازم را برای ایجاد تحول در آموزش و پرورش را داشته باشد.
معلم با انگیزه می تواند در مدرسه ای که محور است و در کلاسی که آغاز تحول است به خوبی ایفای نقش بکند.

برای اجرای متوازن همه ی ابعاد سند تحول بنیادین ،توجه منظومه ای به تمامی عوامل تاثیرگذار، ضروری است. اگر انتظار داریم که خروجی، آموزش و پرورش باید اندیشه ورزانی، خداجو، مومن، متعهد، متخصص، منتقد و … باشند باید بپذیریم ابتدا از معلم آغاز نماییم، باید بپذیریم محوریت مدرسه می تواند انعطاف پذیری و بومی کردن، محتوای سند تحول بنیادین را معنا ببخشد و باید بپذیریم تحول از کلاس های درس شروع می شود.

گفتمان سازی سند تحول بنیادین، یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، پس بیاییم گام به گام، اهداف، محتوا و پیام های، سند تحول بنیادین را از طریق رسانه های مختلف برای جامعه و همه ی ذینفعان، گفتمان سازی، نماییم. گفتمان سازی با رویکرد تعاملی و به شیوه ی دیالوک محور می تواند محتوای سند تحول بنیادین را از روی کاغذ به میدان و اجرا نزدیک نماید.
ایمان بیاوریم به ضرورت تغییر تا شهامت ایجاد تحول را پیدا نمائیم./ انتهای پیام

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false