×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
عواملی که موجب افت توان ذهنی می شوند


به گزارش پایگاه خبری پژواک لرستان/ استعمال سیگار و بیماری قلبی خطر افت و تحلیل رفتن توان ذهنی را در دوران میانسالی به همراه دارد.
 بررسی ها نشان می دهد که استعمال سیگار، بالا بودن فشار خون و ابتلا به دیابت می تواند به مهارت های فکری و ذهنی در دوران میانسالی آسیب وارد کند.
پزشکان تاکید کردند: فاکتورهای خطرزای بیماری قلبی به ویژه فشار خون بالا و دیابت در دوران میانسالی بیشتر شایع می شوند.

متخصصان علوم پزشکی در آمریکا اظهار داشتند: دراین بررسی دریافتیم این دو فاکتور خطرزا و همچنین استعمال سیگار با افزایش احتمال افت و تحلیل رفتن قدرت ذهنی و شناختی حتی در یک دوره کوتاه پنج ساله همراه است.

آنها تاکید کردند: رفتارها و عادت هایی هستند که افراد می توانند در دوران میانسالی آنها را اصلاح کنند تا به پیشگیری یا کاهش روند افت قدرت شناختی و ذهنی همزمان با بالا رفتن سن، کمک شود.
در این بررسی محققان به جمع آوری اطلاعات نزدیک به ۲۷۰۰ فرد با میانگین سنی ۵۰ سال پرداختند. همچنین قدرت ذهنی و شناختی این افراد در شروع مطالعه و پنج سال پس از آن مورد ارزیابی قرار گرفت.

به گفته محققان پس از گذشت پنج سال، در مجموع حدود پنج درصد دچار افت قدرت ذهنی و شناختی بوده اند که از این میان ۷.۵ درصد به فشار خون بالا و ۱۰ درصد به دیابت مبتلا بوده اند. همچنین نزدیک به هشت درصد مصرف سیگار داشته اند.

محققان با در نظر گرفتن فاکتورهایی همچون سن، نژاد، میزان تحصیلات و عوامل دیگر مشاهده کردند که افراد سیگاری ۶۵ درصد بیشتر در معرض افت قدرت شناختی و ذهنی هستند. همچنین در مبتلایان به فشار خون بالا این خطر حدود ۸۷ درصد و در مبتلایان به دیابت حدود سه برابر بیشتر است./ایسنا

Mr

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false