×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
عوامل موثر در کوتاهی و بلندی قد انسانها: دکتر جواد پذیرش


به طور میانگین قد تمام انسان های دنیا نسبت به ۱۰۰ سال گذشته ۱۱ سانتیمتر افزایش یافته است و این موضوع به علت بهبود کیفیت زندگی انسانهاست که قد آن ها نسبت به گذشته بیشتر شده است.
امروزه با پیدایش عواملی همچون استفاده زیاد از فست فودها، فعالیت فیزیکی کم و نداشتن تحرک کافی، زندگی ماشینی و همچنین الگوی غذایی نامناسب، مصرف هورمون ها، جنگ و فقر، مشکلات بسیاری را برای نسل های بعدی به وجود آورده که یکی از این مشکلات، کوتاهی قد می باشد.
اگر موضوع کوتاهی قد را از متخصصان و پژوهشگران علم پزشکی جویا شویم به این جواب خواهیم رسید که بدون استثنا و هیچ اما و اگری همگی متفق النظر، عواملی همچون وراثت و ژنتیک، سو تغذیه و الگوهای اشتباه تغذیه ای را برخواهند شمرد. حال این سوال پیش می آید که این عوامل چگونه باعث بروز این پدیده می گردند؟ ابتدا باید گفت که هیچ استاندارد دقیق و مورد اعتنایی برای قد وجود ندارد، اما بر اساس شاخص های میانگین یک استاندارد حدودی به وجودآمده است. به دست آوردن میانگین قد مردم یک منطقه به معنای متوسط قد بزرگسالان یک جامعه یعنی (هم زنان و هم مردان )است و طبق همین استاندارد قراردادی که توضیح دادیم، زنان کوتاه تر از ۱۴۹سانتی متر و مردان کوتاه تر از ۱۶۲ سانتی متر، قد کوتاه به حساب می آیند. اما این امر در قاره های مختلف، متفاوت است. قاره ی اروپا با توجه به این که مردمشان خود را قد بلند می دانند، همین استاندارد نیز مجددا عوض می شود. زنان کمتر از ۱۵۷سانتی متر و مردان کمتر از ۱۷۰سانتی متر در کشور های اروپایی در میان مردم قد کوتاه محسوب می شوند.
در آسیا؛ اندونزی با میانگین قدی ۱۵۱ سانتی متر جزء کوتاه قد ترین مردم آسیا می باشند. لازم به ذکر است مسئله سوء تغذیه ی کودکان این کشور بی تاثیر در این موضوع نمی باشد. مسئله ی تغذیه در کشورهای در حال توسعه تبدیل به یک معضل بسیار بزرگ شده است که تنها یکی از عواقب آن کوتاهی قد مردمان این کشور ها است.
از نظر پزشکی، تغذیه ی نادرست و غیر اصولی در زمان رشد موجب قد کوتاهی فرد در سنین بزرگسالی می شود. این نکته را نباید نادیده گرفت که بلندی و یا کوتاهی قد مستقیما به ژنتیک و وراثت فرد هم مرتبط است اما، در جامعه امروزی علاوه بر تغذیه و وراثت، عواملی همچون عدم فعالیت مناسب فیزیکی، سوء تغذیه و یا استفاده ی بی رویه از فست فودها باعث تغییرات ژنتیکی در افراد شده است و در برخی از کشورها نسلی را متولد کرده است که میانگین اندازه قدشان از نسل قبلی کوتاه تر است.
امارات متحده عربی بلندقدترین مردان در منطقه خاورمیانه دارا می باشد که میانگین قدی آنان ۱۷۳سانتیمتر می باشد و در این بین زنان قطری و کویتی با متوسط قد ۱۶۰ سانتی ‌متر بلند قدترین هستند.
برآورد شده بلند قد ترین مردان جهان با میانگین ۱۸۳ سانتی‌متر در کشور هلند هستند و بلند قد ترین زنان با میانگین ۱۷۰ سانتی‌متر در بوسنی می‌باشند.
بلندی قد معمولا در کشورهایی ارزش محسوب می شود که میانگین قد آنان چندان بالا نباشد به عنوان مثال در هلند بلندی قد اصلا ارزش نیست چرا که بیشتر مردان و زنان بیشتر از ۱۷۰ سانتی متر اندازه قامتشان است.
بسیاری از مردان ایرانی که قد بلند را یک ارزش زیبا شناسانه مردانه می پندارند در سفر به اروپا و زمانی که با زنانی بلند قامت تر از خود بر خورد می کنند به بی اهمت بودن این ارزش پی می برند.

متخصصان بهداشت عمومی دانشگاه «اسکس» در این رابطه اظهار داشتند: رشد قد به میزان چشمگیری تحت تاثیر بسیاری از مسائل و شرایطی است که ظرف دو سال نخست زندگی، بدن کودک با آنها روبرو بوده است. به این ترتیب نرخ بالای ابتلا به بیماری‌ها از جمله بیماری‌های تنفسی که عامل مرگ و میر نوزادان است می‌تواند بر فرآیند رشد نوزادان و رشد قد آنان تاثیر بگذارد.
هلند، ایسلند، نروژ، سوئد، دانمارک، فنلاند، جمهوری چک، اسلوونی، لوکزامبورگ و کورواسی جزء ده کشور بلند قد دنیا بحساب می آیند که متوسط قدی آنها از ۱۸۱ سانتیمتر تا ۱۷۷ سانتیمتر می باشد. در این بین کشور ما همواره رتبه بین ۴۰ تا ۵۰ را در بین کشورهای جهان با میانگین ۱۷۰ سانتیمتر بعد از مراکش و قبل از پرتغال داشته است./ انتهای پیام

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false