×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
قارچ‌های وحشی و خطر مسمومیت در کمین لرستانی‌ها


به گزارش پایگاه خبری پژواک لرستان به نقل ازایرنا/ همواره با آغاز فصل بهار و رویش قارچ‌های وحشی و خودرو در دامنه کوه‌ها، مصرف این خوراکی خوشمزه میان مردم افزایش می‌یابد که این امرخطراتی برای سلامت افراد به همراه دارد.

هرسال با آغاز فصل بهار و غرش رعد و برق بازار چیدن قارچ های خودرو از دامان مراتع، جنگل ها و و دامنه کوه ها افزایش می یابد و برخی افراد که خود را خبره و قارچ شناس می دانند با رفتن به دل طبیعت، سعی می کنند از این نعمت خدادادی خودرو بهره ای برای خوردن و فروش در بازار نصیب خود کنند.
اما همیشه اینگونه نبوده و پیش آمده که حتی بسیاری از قارچ شناسان قدیمی و خبره، در تشخیص قارچ سمی از غیرسمی دچار اشتباه شوند که این اشتباه منجر به اتفاقات ناگواری برای سلامت مصرف کنندگان شود.
مراتع و جنگل های شهرستان سلسله هرساله به دلیل بارش های مناسب مملو از قارچ های خودرو می شود و بسیاری از افراد برای مصرف و فروش این خوراکی خوشمزه و البته خطرناک با راهی شدن به کوه ها و جنگل ها باعث می شوند گاهی هموطنانمان از مصرف آنها دچار مسمومیت های شدید و جبران ناپذیر شوند.
در بازار روز الشتر با مرد میانسالی که بساط قارچ فروشی را پهن کرده بود صحبت کردم می گوید: اگر خبره نباشی و ندانی که قارچ های کدام منطقه سمی هستند، ممکن است برخی از این قارچ ها سمی و برای مصرف خطرناک باشد، اما راه تشخیص ساده است به نحوی که اگر قارچ در مقداری شیر ریخته و روی آن چربی جمع شود نشان دهنده سمی بودن قارچ است و نباید مصرف شود.
سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان گفت: باید از مصرف قارچ های خودرو در طبیعت، به ویژه قارچ هایی که در کنار تنه درختان خشک شده می رویند یا قارچ های جمع آوری شده توسط افراد عادی که به صورت فله ای و با منشا نامشخص عرضه می‌شوند خودداری کنید.
حمزه حسنی اظهار داشت: تنها قارچ هایی را که توسط مراکز مجاز و در بسته بندی های دارای مجوز سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می باشند مصرف نمایید.
وی با اشاره به اینکه شناسایی انواع خوراکی قارچ از نوع سمی آن تنها بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل بوده و توسط متخصصان و کارشناسان مجرب و قارچ شناسی و گیاه شناسی امکان پذیر است عنوان کرد: بهتر است به توصیه های برخی از افراد در تشخیص انواع سمی قارچ از نوع خوراکی به هیچ وجه توجه نکنید.
وی تصریح کرد: مصرف قارچ ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی، نشان دهنده غیر سمی بودن قارچ برای انسان نیست، برخی روش ها و معیارهای سنتی مانند تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ، یا وجود حشرات در اطراف و محل رویش قارچ و یا تست با شیر، معیار علمی‌ صحیحی برای تشخیص عدم سمی بودن قارچ در همه موارد نیست.
حسنی با تاکید بر اینکه هرگز قارچ ها را به صورت خام و به مقدار زیاد مصرف نکنید خاطرنشان کرد: برخی از سموم موجود در قارچ های سمی مقاوم به گرما بوده و فرآیندهای آماده سازی غذا مانند کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن و یا بخارپز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در قارچ نیست.
وی ادامه داد: در صورت بروز علائم و نشانه های گوارشی (تهوع، استفراغ و اسهال) به صورت تاخیری (۴ تا ۱۲ ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ)، هر چه سریعتر بیمار را به مرکز درمانی تخصصی سم شناسی بالینی و مسمومیت ها منتقل کنید.
سرپرست شبکه بهداشت و درمان سلسله گفت: در مواردی که علائم گوارشی به صورت تأخیری (با فاصله بیش از ۶ ساعت از مصرف قارچ) رخ دهد، این دسته از قارچ ها بار سمی بیشتری دارند و علت اصلی نارسایی حاد کبدی و مرگ تعدادی از هموطنانمان در سال های گذشته نیز همین مسئله بوده است.
او افزود: انتقال سریع بیمار مسموم به یک مرکز درمانی تخصصی مسمومیت ها، امکان درمان موفقیت آمیز را افزایش می دهد و هرگونه تأخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار می شود، بنابراین با مشاهده علائم و نشانه های بالینی اولیه به ویژه از نوع تأخیری در فردی با سابقه مصرف خوراکی قارچ، از هرگونه خود درمانی و درمان علامتی پرهیز نموده و بیمار را در سریع ترین زمان ممکن به بیمارستان منتقل نمایید.
وی تاکید کرد: در صورت امکان، نمونه باقی مانده قارچ مصرف شده توسط بیمار را برای شناسایی و ارائه به کادر پزشکی، به همراه داشته باشید.

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false