×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
لزوم رعایت فاصله ی اجتماعی جاده ای لرستان: مهدی میرزاوند


یکی از اهداف توسعه پس از انقلاب؛ احداث زیر ساخت های ارتباطی و حمل و نقل جاده ای بود و یکی از مولفه ها و عناصر اصلی توسعه اقتصادی راه و ترابری است. توسعه در لغت به معنای رشد تدریجی در جهت پیشرفته تر شدن، قدرتمندتر شدن، و حتی بزرگتر شدن است. در نیمه ی دوم دهه ی هشتاد توسعه ی زیرساختی جاده ای لرستان آغاز شد. بدون هرگونه نگاه جریانی و آسیب شناسی شرایط اقتصادی کشور ؛ توسعه ی زیر ساختی لرستان در اواسط دهه ی هشتاد آغاز شد که با سرمایه گذاری مستقیم بر روی زیرساخت های جاده ای باعث فراهم شدن امکانات تولیدی و فعالیت های اقتصادی شد و به طرز شگفت انگیزی توسعه جاده های روستایی در این دهه رشد چشمگیری داشتند، آنچنانکه در جریان سیل فروردین نود هشت تنوع جاده ای به داد روستاهای سیل زده رسید. در حوزه ی صنعت گردشگری نیز لرستان بواسطه ی رشد جاده ای امکان تبادلات فرهنگی و انتقال داده ها و یافته ها و قابلیت های این سرزمین به سرزمین های دیگر فراهم شد. از این روست که گفته اند شکل گیری تمدنی مبتنی بر تحقق و فراهم آوری زمینه های مناسب و مساعد راه و ترابری است.

اما چشمانتان روز بد نبیند در اواسط دهه ی نود، زیرساخت های ارتباطی حمل و نقل جاده ای استان لرستان بعد از احداث و توسعه راه های اصلی و فرعی به فراموشی هرچه تمام رفته است. عدم مراقبت و بهسازی، روکش، آسفالت، لکه گیری، نگهداری و مراقبت، جاده های استان لرستان را که روزگاری نچندان دور زبانزد همگان بود به بالاترین وضعیت بحرانی در کشور رسانده است.

روی سخنم به معاونت محترم راهداری استان لرستان است، نگهداری جاده ای لرستان باعث هدر رفتن بیشترین سرمایه گذاری تاریخ انقلاب در این استان محروم شده و کار بجایی رسیده که خیلی از جاده های احداثی روستاها و گردشگری از مدار حمل و نقل خارج شدند. تعمیر و نگهداری جاده های درون استانی عملا تعطیل شده و بیم آن می رود که بزودی استان های همجوار از مسیرهای جایگزین استفاده کنند. متاسفانه در زمستان سال گذشته نیز جاده های استان بدفعات بسته شد، آمار تلفات جاده ای استان در بهترین حالت، ۹ ماه در سال طبق گفته مدیریت محترم راهداری استان آقای شرفی در بروجرد ۲۶ فقره تصادف با ۴۱ فوتی، خرم آباد ۲۹ فقره تصادف با ۳۵ فوتی، دورود ۲۲ فقره تصادف با ۳۲ فوتی، پلدختر ۲۵ فقره با تصادف ۳۲ فوتی، ازنا ۱۳ فقره تصادف با ۱۹  فوتی، الیگودرز هشت فقره تصادف با ۱۰ فوتی، کوهدشت ۱۲ فقره تصادف ۱۵ فوتی و نورآباد ۶ فقره تصادف ۱۱ فوتی گزارش شده است.

کرونا کویید ۱۹ با آن هیبت مرگبارش به گرد پای تلفات جاده ای لرستان نمی رسد. آنچه که ما از تلفات جاده ای لرستان استنتاج کردیم بکارگیری طرح فاصله ی اجتماعی جاده های لرستان لازم و ضروری است. دورنگاه توسعه ی استان لرستان صنعت گردشگری است و توسعه ی صنعت گردشگری بدون نگهداری و مراقبت جاده ای آب در هاون کوبیدن است. متاسفانه بالای هشتاد درصد جاده های گردشگری لرستان بواسطه ی عدم نگهداری و مراقبت در خطر نابودی کامل هستند./انتهای پیام

false
true
false
false
  1. امیری

    حقا که سخن از زبان ما می گویید

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false