×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان لرستان؛ کشاورزان لرستان به کویر می روند: مهدی میرزاوند


اخوان ثالث در یکی از اشعارش چنین می سراید که «ای پریشان گوی مسکین! پرده دیگر کن، پور دستان [رستم] جان ز چاه نخواهند برد»

ما به دلایل نداشتن دغدغه حوزه ی اجتماعی، عدم آگاهی و شناخت کافی مردم از حقوق قانونی و اجتماعی شان و تاثیر آن بر زندگی، کمتر بدنبال احقاق حق خود هستیم و متاسفانه به مثابه ی سروده شاعر، دیگر فر و شکوهمان را از دست داده ایم و حالمان شبیه گندمزاری در کویر هست که کشاورزانمان بدنبال آب دریا به کویر رسیدند!

روی سخنم با مجمع نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی لرستان است، ما نمادی از آوارگی هستیم، کسی هم نیست ما را از این روی به آن روی بگرداند، شما نمایندگان استان فقر و فلاکت و مهاجرت استان چهارم آبی ایران استان لرستان هستید، فقر و بیکاری نتیجه ی بیهودگی تلاش هایی است که هیچگاه بر پایه مطالعه ی علل توسعه نیافتگی لرستان تلاشی مستدل انجام نگرفت، ما روی کاغذ استان چهارم آبی کشور با زمینهایی حاصلخیز هستیم، لاکن کل تولیدات بخش کشاورزی استان لرستان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن می باشد که میزان تولیدات زراعی و باغی استان ۲ میلیون ۴۰۰ هزار تن می باشد، در حالیکه ۷۷ درصد اراضی کشاورزی استان دیم است که از این عرصه ۷۷ درصدی فقط ۱۹ درصد تولیدات بخش زراعی و باغی استان را تولید می کند و از ۲۳ درصد از اراضی آبی استان، ۸۱ درصد تولیدات زراعی و باغی استان بدست می آید، این اعداد و ارقام نقش آب را در توسعه نیافتگی استان مشخص می کند.

آقایان نماینده؛ رودخانه های جاری از کنار اراضی حاصلخیز لرستان با آسودگی خاطر می گذرند، اما نمایندگان استان های کویری آب را فرسنگ ها دورتر، از دریا به کویر رسانده اند. رییس مجمع نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی از ورود آزمایشی اولین پمپاژ آب به مخزن ٤٥ هزار لیتری گل گهر خبر داد و افزود: این کوچکترین هدیه به همشهریانم و دیار کریمان است و خدا را از این بابت شکرگزارم. شهباز حسن پور گفت: وقتی یک دهه پیش مجوز طرح های فولادی را می گرفتم منتقدین می گفتند فولاد، آب می خواهد و شما چرا سنگ بزرگ می زنید!؟ طبیعتا حق هم با آنها بود و تنها جوابی که آن روزها دادم این بود اگر از ماه هم شود آب می آوریم و صنعت خام فروشی را اینجا تعطیل می کنیم. پروژه انتقال آب از خلیج فارس در حجم گسترده با ۱۱ ایستگاه پمپاژ و در مسیر ۸۳۰ کیلومتری اجرا می‌شود که با این مشخصه پروژه ای در کشور وجود ندارد. معاون وزیرصنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان ایمیدرو هم گفت: مشکل تامین منابع ارزی مورد نیاز طرح انتقال آب از خلیج فارس به میزان ۲۰ میلیون یورو در قالب تهاتر با همکاری شرکت ملی صنایع مس و گل‌گهر حل کردیم. این در حالی ست که برداشت آب از سفره های آبی استان کرمان ۶ میلیارد متر مکعب در سال ارزیابی می شود و حداکثر برداشت پنج میلیارد و برداشت قابل قبول چهار میلیارد متر مکعب است در حالیکه استان لرستان بعنوان چهارمین استان آبی کشور مصرف سالانه آب در بخشهای آشامیدنی، کشاورزی و صنعت در استان یک میلیارد ۲۱۵ میلیون متر مکعب است که از این میزان ۶۶۴ میلیون متر مکعب منابع آبهای زیر زمینی است.

نمایندگان استان لرستان! ابر پروژه انتقال آب از خلیج فارس به استان های کویری کشور پس از سال ها تلاش مستمر دولت و بخش خصوصی در احداث آب شیرین کن، تصفیه خانه و خطوط انتقال  به سیرجان رسید و این پروژه در فازهای ابتدایی آب صنایع بزرگ را تامین می کند و در فازهای بعدی آب شرب مردم این استان در برنامه قرار گرفته و در صورت اجرای صحیح می‌تواند یکی از بزرگترین مشکلات فرا روی توسعه پایدار استان های کویری کشور را رفع کند.، مردم استان لرستان حق برداشت از آبهای سرزمین مادریشان را ندارند و آب تصفیه نشده استفاده می کنند، اما طرح انتقال آب از خلیج فارس به استان های کرمان و یزد، میراث ارزشمند و ماندگاری برای نسل های بعد فرزندان کویرنشین است!

دلیل این تفاوت، این اجحاف بزرگ چه می باشد؟ چرا بزرگترین پروژه های انتقال آبی خاورمیانه در دهه هشتاد، قمرود و در دهه نود، انتقال آب دریا در استانهای مرکزی و کویری انجام می گیرد، صنعت و صنایع مادر در استان های مرکزی و کویری راه اندازی می شود اما سهم ملت ما فقر و تورم و بیکاری و مهاجرت است، چرا نمایندگان استان کرمان به وعده هایشان عمل می کنند، اما در استان لرستان چرخه ی برادر و برادرزاده ها زمام دار امور یک استان هستند؟/ انتهای پیام

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false