×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
محمد زیودار مدرس نمونه آموزش ابتدایی استان: چگونه دامنه لغت فرزندانمان را بیشتر کنیم!

تحقيقات مادر و کودک نشان داده است كساني كه در دوران كودكي‌شان، بیشتر كتاب خوانده‌اند يا برايشان بیشتر كتاب خوانده شده يا زمان بیشتری را به گفت‌و‌گو با والدين خود گذرانده‌اند، از دانش زبان بيشتر بهره‌مند شده و دامنه لغت وسيعتری دارند. ما چند راه ساده را براي كمك به زبان‌آموزي فرزندانتان به شما پيشنهاد مي‌كنيم؛

۱-برايش داستان سازي كنيد: مي‌توانيد داستان‌هايي را كه خودتان بلد هستيد يا حتي مي‌سازيد، برايش تعريف كنيد. فقط مراقب باشيد كه داستان‌هايي كه برايش تعريف مي‌كنيد، مناسب سن او باشد. بعدها مي‌توانيد از او بخواهيد كه برايتان داستان تعريف كند. با اين روش مي‌توانيد علاوه بر امتحان دانش زبان او، عنصر خلاقيت و تخيل را نيز در وجود او بيدار كنيد.

۲-با آن‌ها زياد حرف بزنيد: در طول شبانه‌روز، با فرزندتان حرف بزنيد. مثلا مي‌توانيد درباره كارهاي روزانه با او حرف بزنيد، مي‌توانيد بگوييد: «امروز با هم برویم حمام، بعدش مي‌تونيد روی سرتان آب گرم بريزيد و آب‌بازي كنيد، بعد از حمام، خودمان را خشك مي‌كنيم و مي‌رويم پارك.»

۳-برايش كتاب بخوانيد:
فكر نكنيد كه نمي‌توانيد در سن خيلي پايين براي فرزندتان كتاب بخوانيد. هيچ سني براي كتاب خواندن براي كودك زود نيست. در ابتدا مي‌توانيد با كتاب‌هاي عكس‌دار شروع كنيد و به تدريج كه فرزندتان بزرگ‌تر شد، از كتاب‌هاي داستان استفاده كنيد. هيچ وقت از شيوه‌اي كه فرزندتان كلمه‌ها را ادا مي‌كند، ايراد نگيريد، همان كلمه يا همان جمله را به شيوه درست براي او تكرار كنيد، او خودش شيوه درست را تكرار مي‌كند و براي اين كار او را تشويق كنيد.

۴-با فرزندتان بيرون برويد: مي‌توانيد به باغ‌وحش يا به پارك ترافيك برويد. اين مكان‌ها، درهاي دنيايي نو را به روي فرزندتان باز مي‌كنند. مطئمن باشيد اگر به باغ‌وحش برويد، او علاقه‌مند خواهد شد اسم همه حيوان‌ها را بداند. مطمئن باشيد كه سئوال‌پيچتان خواهد كرد. سعي كنيد با حوصله و اشتياق بسيار زياد به سئوال‌هايش پاسخ دهيد.

۵- مشکل شنوایی و بيماري گوش فرزندتان را بلافاصله درمان كنيد.

۶-علاقه فرزندتان را دنبال كنيد.

۷- اگر فرزندتان به عكسي خاص در يك كتاب علاقه نشان مي‌دهد، با او درباره آن عكس حرف بزنيد. مثلا اگر درباره عكس يك قايق در يكي از كتاب‌هايش كنجكاو شد، چند عكس ديگر از قايق به او نشان دهيد و بعد با او درباره قايق و چگونگي استفاده از آن حرف بزنيد. سعي كنيد با او و احساسش ارتباط برقرار كنيد.

۸- تماشاي تلويزيون و استفاده از كامپيوتر را كنترل كنيد: محققان توصيه مي‌كنند كه كودكان زير دو سال به هيچ‌ وجه تلويزيون تماشا نكنند و كودكاني كه بيش‌تر از دو سال دارند، نبايد بيش‌تر از دو ساعت در روز برنامه مخصوص خود را تماشا كنند.

۹-از کودک بخواهید گزارشی از فعالیت های یک شبانه روز خود را برای شما بیان کند.
۱۰-از کودک بخواهید خلاصه داستانی را که برایش بیان کرده اید بازگو کند.

۱۱-تصاویر مختلفی را به کودک نشان دهید و از او بخواهید اطلاعات خود را درباره آن بیان کند.

۱۲-اشعار ساده را با کودک همخوانی کنید.

۱۳-مشاغلی را برای کودک نام ببرید و از او بخواهید درباره وظیفه آن گفت وگو کند./انتهای پیام

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false