×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
مدیریت دولتی ایران   و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۹: دکترحسن خسروی

اشاره :
به نظر می‌رسد که نمایندگان محترم دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی، یکی از پر چالش ترین و سخت ترین دوره های مجلس را خواهند داشت چرا که سال ۱۳۹۹ کم کم دولت به پایان دوره خود میرسد و سال ۱۴۰۰ انتخابات ریاست جمهوری جدید را خواهیم داشت. بنابراین ممکن است که برنامه ها و تلاش مجلس یازدهم به جهت بافت فکری، تیپ شخصیتی و ترکیب جدید افراد منتخب برای همکاری و همراهی با دولت چندان توفیقی نداشته باشد و از این حیث احتمالا سال ۱۳۹۹ سال رخوت و سکون و روزمرگی خاصی خواهد بود که امیدواریم این گونه نباشد. در هر حال نمایندگان منتخب محترم مجلس شورای اسلامی خوب است که در این چند ماه باقیمانده برای شروع بکار رسمی نکاتی را که ذیلا عرض میشود مد نظر قرار داده و ان شاء الله با مطالعه، تحقیق، دست پر و بینشی عمیق وارد معرکه کار شوند.

کشور ایران دارای ۱٫۶۴۸٫۱۹۵ کیلومتر مربع وسعت و حدود ۸۲ میلیون نفر جمعیت می باشد. یعنی وسعت خاک و جمعیت خوبی برای رشد و توسعه پایدار داریم که متاسفانه نه از خاک و نه از جمعیت استفاده موثر و کارآمدی نداشته ایم.

میزان نقدینگی در کشور حدود ۲۲۶۰ هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال ۱۳۹۷ حدود ۲۳ درصد رشد را نشان میدهد( رشد نقدینگی عموما به معنای رشد تورم است).

میزان بدهی دولت به بانکها حدود ۳۸۸ هزار میلیارد تومان است.

میزان بدهی خارجی دولت حدود ۹ میلیارد دلار است. بدلیل تحریمهای بین المللی منابع مالی و موجودی ارزی ایران از ۱۱۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ به حدود ۷۳ میلیارد دلار در اواخر سال ۲۰۱۹ کاهش یافته است.

میزان بدهی دولت به صندوق‌های بازنشستگی حدود ۱۶۵ هزار میلیارد تومان است و این جدای از سوء مدیریت یکی از علل ورشکستگی برخی صندوق هاست.

درآمد سرانه ایرانی ها بر اساس قدرت برابری خرید حدود ۱۹ هزار دلار است که در رتبه ۶۳ جهان قرار داریم. بالاترین درآمدسرانه را در دنیا کشورهای نروژ، سوییس، قطر و… دارند. (درآمد سرانه عبارت است از تولید ناخالص داخلیGDP تقسیم بر تعداد جمعیت کشور).

ایران از نظر رتبه آسانی انجام کسب و کار حدودا رتبه ۱۲۰ دنیا را دارد یعنی اینجا راه اندازی کسب و کار مولد بسیار سخت است.

رتبه ایران در زمینه فساد طبق گزارش سازمان بین المللی شفافیت رتبه ۱۳۰ است، یعنی در ردیف کشورهای نپال و پاراگوئه می‌باشد. پاکترین کشورها از نظر سلامت اقتصادی و… عموما کشورهای حوزه اسکاندیناوی هستند.

حدود ۶۰ درصد اقتصاد ایران به شیوه متمرکز، دستوری و بخشنامه ای اداره می شود در حالی که شعار خصوصی سازی و توجه به بخش تعاونی بسیار داده میشود.

سرانه مصرف بنزین در ایران حدود ۳۰۰ لیتر است در حالی که سرانه مصرف بنزین در دنیا حدود ۳۰ لیتر می باشد.

قانون هدفمندی یارانه‌ها در اواخر سال ۱۳۸۹ اجرا شد و حدود ۱۰ سال است که هر ماه حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی به هر نفر واجد شرایط می پردازیم در حالی که این امر متاسفانه باعث توزیع عادلانه ثروت در جامعه نشده است./حسن خسروی

منبع: سایتهای اینترنتی، خبرگزاریها، ویکی پدیا، مصاحبه ها و گزارش های مقامات دولتی، بانک مرکزی و…
اعداد و ارقام اعلام شده بدلیل عدم شفافیت لازم و کافی در آمارها بعضا حداقلی و تقریبی هستند اما اهمیت اقتصادی آنها مد نظر بوده است.
به امید ایرانی آباد و سربلند و شاد و سالم./ انتهای پیام

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false