×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
مرتضی محمودوند نماینده ای تاثیرگذار در عرصه داخلی و خارجی: به قلم الهیار‌ محمودی نشریه خایدالو


کارهای بزرگ را باید از مردان بزرگ انتظار داشت. هدف از نوشتن این مطلب نه تقابل و پاسخ دادن به برخی منتقدان ظاهر بین و عجول است، نه انکار ضرورت حضور نخبگان فکری در کنار نخبگان اجرایی و ابزاری ست، این مقال از باب احترام و صرفا ًجهت استحضار هم استانهای عزیز، خصوصاً موکلین گرانقدر دکتر مرتضی محمودوند نگاشته شده است.

دکتر مرتضی محمودوند نماینده دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه خرم آباد و چگنی که در انتخابات دوم اسفند ماه ۹۸ با آرایی بالغ بر ۴۴ هزار رای، بعنوان اولین نماینده از استان لرستان به مجلس شورای اسلامی راه یافت. او همان کسی است که خیلی از هوادارانش بر این باورند که در دور دهم انتخابات مجلس هم آرای لازم برای تصدی کرسی نمایندگی مجلس را کسب کرده بود اما…
مرتضی محمودوند اینک در کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پارلمان مردمی جمهوری اسلامی ایران مسئولیت‌های مهمی را برعهده دارد که نه تنها برای لرستان بلکه برای کل کشور می‌تواند در سطوح مختلف محلی، ملی و بین المللی نقش آفرین و اثرگذار باشد؛
از عضویت محمودوند در کمیسیون مهم و حساس امنیت ملی و سیاست خارجی که گذر کنیم، حضور وی در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به عنوان تنها نماینده لرستانی تبار این کمیسیون،  بی‌تردید یکی از مسئولیت‌های مهم ایشان است که گرچه وقت و انرژی زیادی از ایشان را به خود اختصاص داده، اما پیامدهای مثبت و ارزشمندی را می‌تواند برای استان لرستان با خود به همراه داشته باشد.

نکته مهم اینجاست دو کمیسیون اصلی، نه دو کمیسیون فرعی؛ همه سیاسیون می دانند کمیسیونهای فرعی تاثیر آنچنانی در سیاستگذاری کشور و جایگاهی در مقام اجرا ندارند. تنظیم اصول و مفاد برنامه های توسعه و لوایح بودجه کل کشور، همچنین ایجاد هماهنگی بین کمیسیون‌های تخصصی مجلس تا تصویب نهایی لایحه بودجه از مهمترین وظایف کمیسیون تلفیق لایحه بودجه است. اهمیت مسایل مبتلاء به لایحه بودجه سال آینده کشور از یک سوی و نقشی که جذب بودجه و اعتبارات دولتی در پیشرفت استان‌های کمتر توسعه یافته ای مانند لرستان (که از ضعف زیرساخت‌های لازم برای جذب سرمایه‌های بخش خصوصی در رنج هستند) می تواند داشته باشد، برای همگان روشن است و لذا حضور محمودوند در این کمیسیون را باید فرصتی طلایی و ارزشمند برای لرستان تلقی نمود که وی خواهد توانست در این جایگاه حساس و مهم برای حوزه انتخابیه خویش بعنوان یک ناجی نقش آفرینی کند. کما اینکه بعنوان یک نمونه از اقدامات محمودوند در این رابطه باید به تلاشهای ایشان در ممانعت از کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی بودجه ۱۲ استان کمتر توسعه یافته کشور با اجماع و همگرایی با نمایندگان دیگر استانها در این کمیسیون یاد کرد که اقدامی بی سابقه و ارزشمند برای این استانها محسوب و گامی در جهت تحقق عدالت اجتماعی در توزیع بودجه بعنوان یکی از شاخص های اصلی  انقلاب اسلامی ست.

ناگفته نماند محمودوند عهده دار مسئولیت کمیته دیپلماسی اقتصادی کمیسیون تلفیق است. کمیته ای که بودجه دستگاه هایی نظیر وزارت خارجه را بررسی می‌کند و این نقشی است که محمودوند در اقتصاد سیاست خارجی و  دیپلماسی کشور دارد که در ادامه بدان پرداخته خواهد شد.

ریاست کمیته امنیت آب در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از دیگر مسئولیت‌های مرتضی محمودوند در دور یازدهم مجلس شورای اسلامی است که دارای کارکرد های محلی، ملی و بین ‌المللی است. در باب اهمیت موضوع آب همین نکته کافیست که بیان شود، به استناد یک آمار معتبر در ۵۰ سال گذشته ۳۷ مورد خشونت، جنگ و درگیری بین کشورهای دنیا بر سر مسئله آب گزارش شده است. کارشناسان و صاحبنظران دنیا با در نظر داشتن اهمیت منابع آب و نیاز ابنای بشر به این مائده حیاتی از یک سو و کمبود منابع آب قابل استحصال از سوی دیگر این مسئله را یکی از مهمترین عوامل بحران زا، جنگ و درگیری بین کشورهای دنیا می دانند. بی تردید در نظر داشتن اهمیت این موهبت الهی در دنیای امروز و بطور ویژه در کشور ما چه در عرصه خارجی و منطقه‌ای با همسایگان و چه در عرصه داخلی ( در دو سطح ملی و محلی ) امری روشن و بی نیاز از توضیح و تفسیر است. چه آن که مقوله آب همواره منشاء مسایل و موضوعات مختلف و بروز معضلات و بحرانهای اجتماعی در داخل بوده که باید آنرا ناشی از عدم مدیریت صحیح منابع آب در داخل کشور دانست، ضمن آنکه البته بروز مسایل و معضلات جدید در این رابطه هیچگاه منتفی نبوده و نیست.

از سوی دیگر اقلیم لرستان با قرار گرفتن در قلب زاگرس میانی به عنوان یکی از غنی‌ترین منابع و مناطق تولید آب کشور اعم از آبهای زیر زمینی و روان آبها همواره دارای اهمیت استراتژیک در جغرافیای کشور بوده و این منبع مهم انرژی بعنوان بن مایه توسعه امروزه دارای اهمیت

فراوان است. در نظر داشته باشیم که برخی از استانهای همسایه ما به دلیل موقعیت جغرافیایی و اقلیمی شان و قرار گرفتن در مناطق خشک کویری محتاج منابع آبی لرستان بوده و از آب اقلیم لرستان تغذیه می کنند و همین امور اهمیت آب لرستان را در منطقه غرب کشور چند برابر نموده است.
مسایل مرتبط با دیپلماسی آب و هیدرو پلتیک از جنبه بین المللی نیز از دیگر وجوه اهمیت آب در دنیای امروز است. هیرمند، ارس، اروند سه رود مهم مرزی و دریای عمان و خلیج فارس همچنین دریای خزر با مسایل خاص اش در دیپلماسی و روابط با همسایگان دارای جایگاه های خاصی هستند که بطور ویژه باید مد نظر باشند.

همه این مسایل بی تردید مسئولیت سنگین نمایندگی را بر مرتضی محمودوند دوچندان نموده و اینک ایشان می‌تواند در این سنگر علاوه بر ایفای نقش برای کشور در عرصه خارجی، در جایگاه مدافع به حق، حقوق قانونی و مورد بی توجهی قرار گرفته مردم لرستان در سالهای گذشته در بحث آب و حق آبه و سد ها و مسایل مرتبط با آنها انجام وظیفه نماید.
مسئولیت کمیته دیپلماسی اقتصادی در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ (که در بالا مختصر مورد اشاره قرار گرفت) یکی دیگر از مسئولیت های محمودوند است که برای لرستان و بلکه برای کل کشور بایستی منشاء برکات و فواید باشد. انجام وظیفه و نقش آفرینی در این کمیته با توجه به اهمیت مسائل اقتصادی  و روابط اقتصادی کشور با دنیای خارج در شرایطی که امروز کشور ما با تحریم های همه جانبه رو در روست، بیش از گذشته نمایان است و حضور محمودوند در این جایگاه،  مسئولیتی بسیار حساس و سترگ است که لاجرم باید این مسئولیت را به نحوی که تامین کننده منافع مردم رشید ایران باشد به انجام رساند. سیاست گذاری بودجه جمهوری اسلامی ایران در تمامی ابعاد روابط بین الملل در حوزه اختیارات این کمیته است، کمیته ای که با تخصص و تحصیلات دکتر محمودوند مرتبط است.

عضویت در اتحادیه بین المجالس جهانی (IPU) چهارمین مسئولیت مرتضی محمودوند در مجلس شورای اسلامی محسوب می‌شود. این سازمان بین المللی که فرصت مناسبی برای مذاکرات چند جانبه نمایندگان مجالس ۱۷۸ کشور دنیا را فراهم می آورد، بی‌تردید می تواند در گفتگو، رایزنی و هم افزایی نمایندگان مردم برای حل مشکلات مختلف جوامع دنیا موثر و مفید باشد.

اگر تا کنون در مفهوم دیپلماسی فرهنگی تاملی کرده باشیم و به اهمیت آن اندیشیده باشیم خواهیم دید یکی از راههای پرداختن به این مهم همین مجرا مهم است که باید برای نتایج مفید آن به انتظار نشست. امید است محمودوند در کنار سایر نمایندگان مجلس کشور ما در این سازمان بتوانند به نحو احسن در ابعاد مختلف برای کشورما دستاوردهای قابل عرضه و بیان داشته باشند.

عضویت در شورای راهبردی مشورتی ریاست مجلس از دیگر ظرفیت هایی است که بنا به استعداد و توانمندی های محمودوند به نماینده مردم شریف و با صلابت لرستان واگذار شده و بایستی این فرصت و جایگاه را بر دیگر افتخارات نجیب زادگان لرستان افزود.

پنج مسئولیت بزرگ و حساس توضیح داده شده، که البته نشانی کوچک از بزرگی نجیب زادگان لرستانی و مردمان غیرتمند و توانمند حوزه انتخابیه خرم آباد و چگنی هستند، بی تردید وقت و انرژی فراوانی را از محمودوند مصروف خود میدارد و البته مرتضی محمودوند با توجه به توانمندی های فکری و جسمی از یک سو و تعهدی که برای خدمت و انجام رسالت نمایندگی دارد، خواهد توانست با دغدغه های غیرتمندانه اش در این عرصه ها نقش آفرینی نماید. بعنوان مثال نطق جانانه و پرمفهوم برآمده از عمق وجود دردمند و دلسوزانه مرتضی محمودوند برای تلاش بیشتر دولتمردان در خصوص ارتقای وضعیت معیشتی مردم لرستان که رییس جمهور را دعوت به حضور در خانه محرومان نمود باعث شد که برای اولین بار در تاریخ لرستان یک رئیس جمهور از نماینده لرستان شکایت کند و البته این غیرت و صداقت محمودوند را بر همه ما بیش از پیش ثابت می کند.

در واقع باید گفت محمودوند را نمی‌توان شخصی قلمداد نمود که در این مسئولیت های حساس و جایگاه های بزرگ زمان را به بیخیالی و باری به هر جهت بودن بگذراند، همین امر را باید علت اصلی حضور کمرنگ اما موقت ایشان در این ایام در حوزه انتخابیه اش قلمداد نمود.  اگر چه ایشان این اواخر کمتر فرصت حضور در بین مردم حوزه انتخابیه خرم آباد چگنی را داشته، بایستی منتظر و امیدوار به دستاوردهای حضور ایشان در جایگاه‌ها و نقش های یاد شده باشیم، گرچه هر زمان هم که ایشان در حوزه انتخابیه اش حضور یافته، شاهد تلاش و فعالیت‌های مختلفی از سوی ایشان بوده ایم و دفتر ارتباط مردمی اش بسیار فعال و پر رونق

است.

امید است مسئولیت های بزرگ و حساسی که در واقع مربوط به مردم بزرگ خرم آباد و چگنی هستند را و اینک این نقش ها در مجلس یازدهم به مرتضی محمودوند اختصاص یافته در زمینه ارتقای سطح کیفیت و کمیت شاخص‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و عمرانی در کل کشور و به خصوص استا

ن لرستان موثر افتد. شک نیست که تصویب یک طرح مهم یا ارائه حتی یک پیشنهاد ارزشمند در زمینه اخذ ردیف بودجه یا افزایش بودجه برای تکمیل حتی یک پروژه ی نیمه تمام در لرستان می تواند خیر و برکات فراوانی برای ما با خود بهمراه داشته باشد و کمبودی که ناشی از کمرنگ بودن موقت حضور این نماینده محبوب و غیرتمند در حوزه انتخابیه اش احساس می شود را جبران نماید.

از کمبودها و تنگناهایی که لرستان در زمینه بودجه با آنها مواجه بوده و هست تا مسایل و بحرانهای احتمالی در زمینه آب، مسئله مهار روان آبها و سدهای نیمه تمام مانند سد بختیاری (بلندترین سد بتنی دو قوسی جهان بعنوان یک برند معتبر برای لرستان و ایران در دنیا)، تا مسایل پمپاژ خانه ها و تخصیص آب و حق آبه، همچنین مسایل مبتلاء به اقتصاد کشور، دیپلماسی اقتصادی و دیپلماسی عمومی و بطور ویژه هیدرو پلتیک، مسایل مربوط به بیکاری و فقر نسبی در لرستان و…. همه و همه اموری هستند که مرتضی محمودوند بایستی در راستای مطلوبیت این امور برای حوزه انتخابیه خویش، لرستان و کشور در خانه ملت نقش آفرینی نماید.

با علم به اینکه هیچ انسانی هرچند اندیشمند و توانمند بی نیاز از رای، نظر و مشاوره صاحبنظران و نخبگان نیست، مطمئناً مردم شریف و با نجابت حوزه انتخابیه خرم آباد و چگنی خود می دانند که برخی افراد با طرح مسایلی پیش پا افتاده چه اهدافی را دنبال می کنند و البته محمودوند چگونه تمام وقت خود را مصروف به سرانجام رساندن وظایف و مسئولیت‌های محوله در مجلس می نماید. ان شاءالله با پایان کار کمیسیون تلفیق بودجه در آینده نزدیک قسمتی از وقت نماینده این مردم شریف آزاد و به حضور وی در حوزه انتخابیه، شرکت در مراسم و برنامه ها و دیدار با نخبگان و فرهیختگان این دیار اختصاص خواهد یافت. / انتهای پیام

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false