×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
مروری بر تاریخچه، فلسفه تشکیل، اهداف و سیاست های صندوق ذخیره فرهنگیان: فرزاد شاکرمی

در اواخر سال ۱۳۷۳ اندیشه ارتقاء معیشتی و رفاه فرهنگیان به عنوان یک موضوع جدی و یکی از دغدغه های اصلی مسئولان فرهنگی کشور مطرح شد و مسئولان وقت وزارت آموزش و پرورش را بر آن داشت با ارائه طرح افزایش قدرت مالی دوران بازنشستگی، در راستای تحقق این هدف مهم تلاش نمایند. در نهایت طرح مذکور در وزارت آموزش و پرورش کامل شد و با تصویب مجلس شورای اسلامی، موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در تاریخ ۱۳۷۴/۳/۷ در اجرای تبصره ۶۳ قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران طی تصویبنامه هیات وزیران تاسیس و در اداره ثبت شرکت ها، ثبت گردید و تا به امروز طی برنامه سوم توسعه ماده ۱۴۷ و ماده ۵۳ برنامه چهارم توسعه نیز استقرار یافته است. طبق تبصره ۶۳ برنامه دوم و ماده ۱۴۷ برنامه سوم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، وزارت آموزش و پرورش موظف است نسبت به تاسیس صندوق ذخیره فرهنگیان اقدام نماید و کارکنان وزارت آموزش و پرورش که عضویت در صندوق ذخیره فرهنگیان را پذیرفته اند و یا خواهند پذیرفت، باید ماهانه درصدی از حقوق و مزایای خود را ( تا پنج درصد) به حساب صندوق واریز کنند و دولت موظف است همه ساله معادل سهم واریزی اعضاء به صندوق ذخیره فرهنگیان را بطور کامل در ردیف اعتبار خاص در بودجه سال مربوطه منظور و پرداخت نماید.
هدف از تشکیل موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان به استناد تبصره قانون مربوطه ( تبصره ۶۳ قانون برنامه دوم توسعه، ماده۱۴۷ قانون برنامه سوم و ماده ۵۳ برنامه چهارم توسعه کشور ) و روح حاکم بر اساسنامه، حمایت و کمک به تامین مالی فرهنگیان به عنوان اصلی ترین ارکان نظام آموزشی کشور پس از خروج از خدمت است.

اهداف و سیاستها: موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان به عنوان سازمانی اقتصادی با برخورداری از اعتماد روزافزون در میان قشر معلمان کشور با سرمایه ای بالغ بر ۹۰ هزار میلیارد ریال و حمایت دولت می کوشد تا با فعالیت هایی نظیر اداره شرکت، سرمایه گذاری در سهام شرکت ها و صنایع بزرگ از جمله نفت، پتروشیمی و معادن و انجام امور خدماتی، منافع اقتصادی و سطح رفاه فرهنگیان عضو را بهبود ببخشد. صندوق ذخیره فرهنگیان برای دستیابی به حداکثر سود که فلسفه وجودی آن را تشکیل می دهد، تلاش می کند با بکارگیری دیدگاههای نوین اقتصادی در کلیه امور در رعایت اصل هسته کوچک و شبکه بزرگ، مناسب ترین خدمات و منافع اقتصادی را برای فرهنگیان تامین کند. موضوع فعالیت: رئوس فعالیت های موسسه با توجه به اهداف ذکر شده در ماده ۲، شرح بندهای زیر بویژه در موضوعات و سر فصل های سرمایه گذاری، مشارکت، عاملیت یا کارگزاری در کلیه فعالیت های اقتصادی ریالی و ارزی( در قالب ۳۰ شرکت زیر مجموعه در گروههای ساختمان، خدمات رفاهی، صنایع آموزشی و IT, انرژی، صنعت بورس، بانک و بیمه) برای توسعه ظرفیت های بانکی، تولیدی، خدماتی، تجاری، مالی، عمرانی، فرهنگی و سایر عرصه های مرتبط با تولید و ساخت و ساز واحدهای مسکونی به تجاری، اداری، رفاهی، آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، ورزشی، بهداشتی و درمانی و غیره.

بانک و بیمه: مشارکت در تامین مالی، تاسیس و اداره نهادهای پولی از قبیل بانک، بیمه، شرکت های تامین سرمایه، لیز ینگ، کارگزاری، صرافی، شرکت ها و صندوق های سرمایه گذاری اخذ تسهیلات تولیدی، تجاری و خدماتی، ضمانتنامه از داخل و خارج کشور، نگاهداری و سرمایه گذاری در مسکوکات، فلزات گرانبها، ارزهای خارجی، گواهی های سپرده بانکی ریالی و ارزی، سپرده های سرمایه گذاری ریالی و ارزی نزد بانکها و موسسات مالی اعتباری داخل و خارج یا نهادهای دارای مجوز معتبر و افزایش سرمایه در چارچوب قوانین و مقررات جاری کشور و مفاد این اساسنامه خواهد بود.

صنعت و بنگاههای اقتصادی : سرمایه گذاری جهت توسعه ظرفیت های تولیدی و بهره برداری از مجموعه های صنعتی، کشاورزی، خدماتی و آموزشی، جذب سرمایه های داخلی و خارجی، تامین منابع کسب و کار های موسسه، راه اندازی و بهره برداری از بنگاههای اقتصادی، انجام کلیه فعالیت های تجاری، واردات و صادرات، توزیع و فروش محصولات، راه اندازی و مبادرت به فعالیت های حمل و نقل و انبارداری.

املاک و مستغلات: ارائه خدمات مشاوره ای، مدیریتی، اجرایی و سرمایه گذاری، مشارکت، تامین مالی مستقیم و غیر مستقیم و احداث پروژه های ساختمانی و ساخت و ساز واحدهای مسکونی به تجاری، اداری، رفاهی، آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، ورزشی، بهداشتی و درمانی و غیره.

بورس و سایر نهادها: خرید سهام و سایر اوراق بهادار از جمله خرید سهام بورس ها، فرابورس ها و نهاد های مشابه، تاسیس شرکت و اداره شرکت، تشکیل هلدینگ از شرکت ها با انجام سرمایه گذاری و اداره مستقیم و فعال و یا صرفا با سرمایه گذاری در سهام، ارائه خدمات مرتبط با بازار اوراق بهادار از جمله تامین مالی، بازار گردانی اوراق بهادار، مشارکت در تعهد پذیره نویسی اوراق بهادار و تضمین نقد شوندگی اصل با حداقل سود اوراق بهادار و خدمات مشابه تامین مالی، تامین مالی شرکتهای تابعه و وابسته، تامین مالی، ارائه مدیریت خدمات فنی، مدیریتی، اجرایی و مالی به اشخاص حقوقی، تامین مالی، مدیریت و انجام مطالعات، تحقیقات و بررسی های آموزشی جهت کسب سود مستقیم و یا غیر مستقیم به دلیل نیاز سایر فعالیت هاو کسب و کارهای موسسه به این خدمات.

سایر فعالیت ها: انجام هر نوع فعالیت مجاز و قانونی دیگر مانند خدمات آموزشی، بهداشتی، درمانی، ورزشی، فرهنگی و رفاهی که به پیشبرد اهداف موسسه یاری رساند.

منابع مالی موسسه: واریزی ماهیانه حداکثری معادل ۵ درصد حقوق و مزایای مستمر فرهنگیان عضو صندوق موضوع بند۱ ماده ۵ ، کمک دولت معادل واریزی فرهنگیان عضو صندوق( موضوع بند ۱ ماده ۵) و یا معادل هر درصدی که در آینده تعیین شود. واریزی داوطلبانه فرهنگیان عضو صندوق بیشتر از مبلغ مذکوردر بند ۱-۶ و یا هر نوع سپرده گذاری دیگر از سوی آنان و سایر سپرده گذاران موضوع بند ۲ ماده ۵ ، حمایت های مالی مردمی، هدایا و کمک اشخاص و موسسات حقیقی و حقوقی دولتی و غیردولتی با تایید هیات مدیره، کلیه وجوه مالی تامین شده از بانکها و سایر بنگاههای پولی و بازار سرمایه و سایر تامین کنندگان منابع مالی که مستقیم و یا غیر مستقیم در اختیار موسسه قرار می گیرد، واریزی سایر اشخاص حقیقی و حقوقی که به تایید هیات امنا رسیده باشد.

سپرده گذاران موسسه: فرهنگیان عضوصندوق، کارکنان غیر رسمی و بازنشستگان وزارت آموزش و پرورش و سازمان وابسته و کارکنان موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت های تابعه و وابسته و سایر شرکت ها و موسساتی که به نوعی با وزارت آموزش و پرورش ارتباط کاری دارند و کارکنان مدارس غیر انتفاعی، دانشجو معلمان و کلیه دانش آموزان و اولیاء آنان، تعیین شرایط و جزییات سپرده گذاری در آیین نامه جداگانه ای به تصویب هیات امنا خواهد رسید.

در پایان امیدوارم صندوق ذخیره فرهنگیان با شفافیت های مالی و ارائه گزارش عملکرد و با استفاده از دیدگاههای نوین اقتصادی و مدیریتی، مناسب ترین خدمات و منافع اقتصادی را برای فرهنگیان تامین نماید./ انتهای پیام

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false