×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۱۵ آبان - ۱۴۰۳  
true
true
مریم کرمی: فقر کرونایی


فقر و بیماری همواره زیست مشترکی داشته اند و مکمل هم بوده اند،هر گاه فقر گسترده گردد بیماری بیداد می کند تعبیر و تفسیر فقر تمام ابعاد آنرا شامل می گردد شامل:فقر اجتماعی،فقر اقتصادی،فقر فرهنگی ،فقر بهداشتی،فقر آموزشی ،فقر علمی ،فقر مدیریتی…. زمانی که انواع فقر توام با هم باشند و بیماری هم نشین آن گردد با فاجعه انسانی روبرو خواهیم شد.
امروزه جهان درگیر بیماری کشنده کرونا است و هم نشینی آن با فقر می تواند مخاطره آمیز باشد و جهت برون رفت از شرایط حاکم و چاره اندیشی لازم است انواع فقر و دامنه نفوذ آسیبهای آن درارتباط با شیوع بیماری کرونا شناخته شود ابعاد فقر و ارتباط آن با کرونا را می توان در موارد زیر برشمرد:

فقر اجتماعی و کرونا
در اوج شیوع کرونا جامعه درگیر فقر اجتماعی مراسمات وتجمعات محلی را ترک نمی کند و توان رعایت قرنطینه را ندارد و گردهمایی های محلی را ادامه می دهد.رعایت فاصله فیزیکی و قرنطینه نیاز به برخورداری از سطح قابل قبولی از سرمایه اجتماعی دارد در غیر اینصورت هر نوع برنامه قرنطینه با شکست روبرو می گردد.

فقر اقتصادی وکرونا
قشرهای آسیب پذیر و حاشیه نشین فاقد منبع درآمد مشخص، بیمه وپشتوانه اقتصادی هستند و جهت رفع نیازهای روزمره قادر به تعطیلی کار و رعایت قرنطینه نیستند و عدم حمایت از این طبقه سبب ادامه حضور در محل کار و تامین معیشت روزانه می گردد.توزیع نابرابر امکانات بهداشتی و درمانی، سوتغذیه می تواند روند پیشگیری ودرمان را تحت تاثیر قرار دهد.

فقر فرهنگی وکرونا
ضعف آموزش و اطلاع رسانی؛ عدم باور به توصیه های بهداشتی، شایعه پراکنی، باورهای خرافی ،کاهش مشارکت اجتماعی در امر توزیع امکانات بهداشتی ودرمانی از جمله موانع فرهنگی محسوب می گردند که در شیوع و عدم کنترل این بیماری موثر می باشد.

فقر بهداشتی و کرونا
ضعف سیستم درمانی، نبود زیرساختهای مناسب جهت آموزش،پیشگیری ودرمان بیماری به همراه کمبود و نامناسب بودن تجهیزات پزشکی و نیروی متخصص تاثیر شگرفی بر روند درمان دارد ودر اپیدمی های جهانی می تواند فاجعه آفرین باشد.

فقر آموزشی وکرونا
بیماری های ویروسی بدلیل ریسک بالای اپیدمی و نبود درمان مشخص مخاطره آمیز می باشند وبهترین سبک رویارویی با آن آموزش سیستماتیک و کاملا علمی است .عدم توانایی در بکارگیری نیروی انسانی کارآمد در امر آموزش و ساماندهی وسایل ارتباطی جهت آموزش می تواند میزان ابتلا وروند درمان را با مشکل روبرو سازد.

فقر علمی وکرونا
جامعه توسعه یافته رویکرد علمی، آموزشی و بهداشتی دارد و براین اساس اولویت بودجه و قوانین حمایتی دولت در جهت تحقق و دستیابی به معیارهای حداکثری در زمینه تولید علم و آموزش عالی و دستیابی به استاندارهای بهداشتی است. در غیر اینصورت بدلیل فقر علمی و آموزشی و عدم برخورداری از سطح قابل قبول امکانات و تجهیزات بهداشتی -پزشکی به محض ورود ویروس کرونا این بیماری می تواند به اپیدمی مهار نشده تبدیل گردد.

فقر مدیریتی و کرونا: پیش بینی، برنامه ریزی، سازماندهی، کنترل و نظارت از جمله الزامات مدیریت در شرایط اضطراری است. عدم توان مدیریتی جهت ساماندهی و اولویت بندی امکانات و تجهیزات در مقابله با اپیدمی و ناتوانی در امر کنترل ونظارت نشان از فقر در عرصه کنترل شرایط اضطراری ازجمله اپیدمی کرونا دارد.

کرونا به همراه تمام تهدیدها وآسیبهایش می تواند فرصتی برای اندیشیدن وباز نگری در شیوه مدیریتی و اولویت بندی نیازها و خواسته های جامعه به ما بدهد ،نگاه واقع بینانه به درون ورفع معایب جهت تجهیز وآمادگی در برخورد با دیگر تهدیدها./ اعتلای اندیشه

false
true
false
false

false