×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
مقایسه نیروی نظامی روسیه و اوکراین


به گزارش پایگاه خبری پژواک لرستان/ ارتش اوکراین نسبت به سال ۲۰۱۴، زمانی که روسیه شبه جزیره کریمه را تصرف کرد، آموزش‌دیده‌تر و مجهزتر است ولی همچنان فاصله قابل توجهی میان توان و نیروی آن با ارتش روسیه وجود دارد.

به گزارش یورو نیوز، اوکراین بودجه دفاعی خود را از سال ۲۰۱۰ با سرعت بالایی افزایش داده و مطابق گزارش موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک(IISS) از حدود ۱ میلیارد دلار به بیش از ۲.۵ میلیارد دلار رسیده است ولی این رقم همچنان فاصله محسوسی با بودجه دفاعی ۴۱ میلیارد دلاری روسیه در سال ۲۰۲۱ دارد.

اما نیروهای اوکراین در منطقه دونباس در شرق این کشور از سال ۲۰۱۴ درگیر جنگ با شورشیان جدایی‌طلب تحت حمایت روسیه بوده‌اند و ضمن کسب تجربه نظامی و حفظ آمادگی خود امکان استفاده از تجهیزات نظامی مدرنی را که ایالات متحده در اختیار نیروهای تحت حمایت کی‌یف قرار داده، به دست آورده‌اند.

با این وجود، تفاوت قابل توجهی میان تعداد نیروها و توان نظامی دو کشور روسیه و اوکراین وجود دارد.

در حالی که ارتش اوکراین تنها حدود ۲۰۰ هزار نیروی مسلح در اختیار دارد، شمار افراد مسلح ارتش روسیه حداقل ۸۵۰ هزار نفر برآورده می‌شود. البته هر دو کشور نزدیک ۲۵۰ هزار نیروی ذخیره هستند. اما افزون بر این روسیه حداقل ۲۵۰ هزار نیروی شبه‌نظامی پرورش داده که این شمار برای اوکراین به زحمت به ۵۰ هزار نفر می‌رسد.

از نظر توان و تجهیزات نظامی نیز ارتش روسیه برتری قابل توجهی نسبت به ارتش اوکراین دارد. به طوری که در برابر سی هزار و ۱۲۲ دستگاه خودروی زرهی نیروهای تحت فرمان ولادیمیر پوتین، ارتش اوکراین ۱۲ هزار و ۳۰۳ دستگاه خودروی زرهی دارد. از نظر تعداد تانک نیز فاصله ارتش دو کشور از ۱۲ هزار و ۴۲۰ تا دو هزار و ۵۹۶ دستگاه است.

همچنین روسیه هفت هزار و ۵۷۱ واحد توپخانه متحرک در اختیار دارد ولی اوکراین دو هزار و ۴۰ واحد دارد. ارتش روسیه نزدیک به پنج هزار و ۵۰۰ خودروی مجهز به توپ بیش از اوکراین دارد و در مقابل ۴۹۰ پرتابگر متحرک موشک که ارتش اوکراین خریداری کرده، نیروهای روسیه به سه هزار و ۳۹۱ دستگاه از این نوع خودروها مجهز هستند.

در بعد توان هوایی و دریایی نیز ارتش روسیه پیشتاز است. چنان که روسیه در مجموع چهار هزار و ۱۷۳ فروند هواپیما، جنگنده و بالگرد نظامی و ۶۰۵ فروند انواع شناور نظامی دارد ولی در مقابل، ارتش اوکراین تنها ۳۱۸ فروند هواپیما، جنگنده و بالگرد نظامی و ۳۸ فروند انواع شناور نظامی در اختیار دارد.

در مجموع، در حالی که شاخص توان نظامی روسیه در سال ۲۰۲۲ در میان ۱۴۰ کشور جهان رتبه دوم را کسب کرده، اوکراین از این نظر در رتبه ۲۲ قرار گرفته است.

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false