×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
نشانه‌هایی از خروج اقتصاد ایران از رکود کرونایی


به گزارش پایگاه خبری پژواک لرستان/ جدیدترین گزارش اتاق بازرگانی ایران از وضعیت اقتصادی کشور نشان می‌دهد که اقتصاد ایران می‌تواند در ماه‌های آینده به خروج از رکود امیدوار باشد.

مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، گزارش دوره شانزدهم طرح شاخص مدیران خرید (PMI) کل اقتصاد در دی‌ماه ۱۳۹۹ و گزارش دوره بیست و هشتم طرح شاخص مدیران خرید بخش صنعت را منتشر کرد. اطلاعات این گزارش نشان می‌دهد در دی‌ماه، وضعیت شامخ کل اقتصاد و بخش صنعت در آذرماه نسبت به ماه قبل با اندکی بهبود مواجه شده اما همچنان زیر رقم ۵۰ واحد و در محدوده رکود و انقباض قرار دارد.

بر اساس اطلاعات ارائه شده، شامخ اقتصاد ایران در دی ماه به عدد ۴۸.۸۳ رسیده که نسبت به عدد ۴۷.۷۷ آذر ماه بهبودی نسبی را نشان می‌دهد، هرچند برای عبور از رکود و مثبت شدن اوضاع این عدد باید از عدد ۵۰ عبور کند.

در این ماه شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان (۴۳.۹۹) نسبت به آذر (۴۴.۱۱) نیز کاهش جزئی داشته و همچنان تقاضای مشتریان در کل اقتصاد به سطح مطلوب نرسیده است.

از سوی دیگر شاخص موجودی مواد اولیه یا لوازم خریداری شده (۴۹.۴۷) طی ۱۶ ماه از ابتدای شروع طرح بیشترین مقدار خود را به ثبت رسانده که بیشتر متأثر از میزان موجودی در بخش خدمات و کشاورزی است.

آنچه که بیشترین اهمیت را دارد افزایش قابل توجه خوشبینی فعالان اقتصادی به آینده است که خوشبینی به بهبود اوضاع در بهمن ماه به بالاترین حد از زمان آغاز بررسی‌ها از سوی اتاق بازرگانی رسیده است.

در دی‌ماه امسال، رقم شاخص مدیران خرید صنعت ۴۹.۷۹ محاسبه شده است؛ اگرچه همچنان فعالان اقتصادی در بخش صنعت برای سومین ماه پیاپی رقم کمتر از ۵۰ را گزارش کرده‌اند؛ اما این شاخص روند صعودی داشته و انتظارات اکثر صنایع برای بهبود فعالیت در بهمن‌ماه و خروج از رکود، مثبت ارزیابی شده است.
در این ماه شاخص مقدار تولید محصولات (۴۸.۶۵) نسبت به ماه قبل (۵۰.۷۵) تا حدودی کاسته شده که به نظر می‌رسد همراه با کاهش تقاضا و کمبود نقدینگی، تولید برخی صنایع اثرگذار نیز کمتر شده است.

در این میان شاخص میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی (۵۳.۹۴) نسبت به دی‌ماه (۵۱.۰) افزایش بیشتری داشته است و انتظار می‌رود فعالیت اقتصادی صنایع در ماه‌های پایانی سال افزایش یابد.

همچنین شاخص قیمت محصولات تولیدشده (۵۰.۸۶) هرچند قیمت محصولات در این ماه نیز افزایشی بوده اما به کمترین مقدار خود طی ۹ ماه گذشته رسیده است. به نظر می‌رسد کاهش تقاضای مشتریان و کاهش قیمت ارز در بازار در این موضوع نقش داشته است.فارس/Mr

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false