×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۱۹ بهمن - ۱۴۰۱  
true
true
نقش تسریع کننده رسانه ها: مهدی میرزاوند تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی


در ابتدا سالروز جهانی ارتباطات و روابط عمومی را خدمت تمامی وقایع نگارانی که حرمت قلم و آگاهی را پاس میدارند تبریک عرض می کنم اصحاب رسانه ای که خامه خویش را جز در مسیر حق و عدالت و توسعه و آبادانی به کار نمی ‌گیرند، نقش اهل قلم و اهالی رسانه آنجاست که باید بداند و میداند که آن کس که آگاهتر است مسئوولیت اش بیشتر است، لرستان استان آمار محرومیت و فقر است. من گمان می کنم کمتر استانی در ایران به اندازه لرستان رسانه داشته باشد.اما در کدام استان قدرت نقد و تحلیل رسانه ها جایش را به تعریف و تمجید بی جا و نقد مغرضانه داده، در کدام استان به اندازه ی لرستان انتقاد از سیاست های کلان کشوری در رسانه های رسمی و مطبوعات انجام نمی گیرد، اگر بخواهیم با اتخاذ رویکردی بیطرفانه به فهم هر چه دقیق تر محتوی و بن مایه های درونی محرومیت لرستان بپردازیم به ناچار باید به تاثیر رسانه ها در محرومیت یا محرومیت زدایی لرستان ورود کنیم، سئوال اساسی مقاله حاضر این است که نقش رسانه ها در گفتمان توسعه لرستان کجا می باشد در پاسخ به پرسش فوق می بایست محتوای درونی صفحات مجازی و روزنامه های تحقیقاتی و چاپی رسانه های استان را تجزیه و تحلیل کرد؟در عصر حاضر رسانه ها نقش دیده بان را در جامعه عهده دار هستند ،رسانه ها در عصر حاضر، شیوه ی کاربرد آنها هم می تواند سد توسعه باشد، و هم می تواند نقش اساسی در راستای چشم انداز توسعه داشته باشند، منطق و شکل کار هر رسانه در فراگرد ارتباطات توسعه موثر است. لذا خود رسانه نیز بایستی آگاه به فرآیند توسعه و شناخت ظرفیت های توسعه مند کشور و استان باشد تا بتواند نقش مطلوب خویش را پاسخگو باشد. در تحلیل استان های توسعه مند، رسانه ها چشم عقاب در قبال منافع ملت و کشور هستند. پشتوانه ی مالی و اخلاقی رسانه ها باعث پشتیبانی و مسئولیت پذیری آنها در قبال منافع ملی است، من گمان نمی کنم هیچ استانی بدون در نظر گرفتن نقش تسریع کننده ی رسانه ها در توسعه به توسعه دسترسی پیدا کرده باشد. متاسفانه باید بپذیریم یکی از دلایل توسعه ناپذیری استان ،فهم و محافمه ی مشترک رسانه ها و مدیریت اجرایی در ارتباط با چشم انداز توسعه استان است، در استان ما گاها رسانه ها بیشتر به قیل و قال و بلوای رسانه ای، خارج از معیارهای چشم انداز توسعه عمل می کنند. به تحلیل اینجانب پشت فرهنگ قیل و قال و بلوای رسانه ای در استان، مافیای ناکارآمد و سودجویی نشسته که باتوجه به نقش و اثر رسانه در فرآیند توسعه؛ زمینه ی ظهور و حضور روابط توسعه ای را گرفته اند: به این معنی که دولت ها با مدیریت اقتصاد به منظور نیل به حداکثر رشد اقتصادی قادر به ایجاد تغییرات در زمینه های مختلف نباشند، تا با در اختیار گرفتن رسانه ها نه تنها باعث ایجاد ناامیدی و سرخوردگی نخبگان شوند بلکه سطح تولید، رشد اقتصادی و اشتغال زایی را نیز پایین آورند، این در حالی ست که مدیریت اجرایی استان می بایست ضمن شناخت انواع رسانه و قدرت هر کدام در حوزه های مختلف زمینه سرمایه گذاری جهت پیشبرد برنامه ها و تبلیغات لازم در آن حوزه را در دستور کار خویش قرار دهد، چراکه از یک سو می بایست در فرآیند توسعه و اتخاذ استراتژیهای مناسب نقش اساسی خویش را ایفا کندو از سوی دیگر چرخه ی مدیریتی بدون نظارت مطبوعات مستقل و قوی در بلند مدت بتدریج سرمایه ها بسوی بخش فاسد هدایت و باعث افزایش اقتصاد دلالی و رواج فساد می گردد و از آنجا که فساد بطور جدی نقش منفی و بازدارنده ای دارد، پس بطور کلی پر واضح است رسانه ها و نقش رسانه ها در فساد ستیزی پیش شرط توسعه است، متاسفانه بخش اساسی مشکلات اقتصادی استان نیز ناشی از همین جدیت لازم اهالی رسانه در نقد و بررسی عملکرد مدیران ناکارآمد و گاها مشکل دار استان می باشد، چراکه در جوامع پیشرفته رسانه ها باتوجه به اینکه زبان گویای مطالبات مردم هستند و بعنوان دیده بان جامعه نقش بالقوه معناداری در شکل گیری افکار جامعه عهده دار هستند براحتی می توانند با ترویج روحیه مطالبه گری در جامعه نقش تسریع کننده ای در توسعه استان داشته باشند.
انتهای پیام

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false