×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
نوروز، روز سبز آفرینش« قسمت اول»: بصیر کوشکی


تقویم ایرانیان، دقیق ترین تقویم جهان است. ایرانیان تا زمان حکومت داریوش هخامنشی (۵۲۲ پیش ازمیلادتا ۴۸۶) براساس تقویم پارسی قدیم، آغاز مهرماه را به عنوان آغاز سال جشن می گرفته اند، اما با رایج شدن تقویم دینی مزدیسنا، آغاز فروردین و ابتدای فصل بهار به عنوان آغاز سال تعیین شد.


فلسفه ی اصلی جشن نوروز با گاهنبارهای شش گانه ی ایرانی(جشن های شش گانه) مرتبط است. براساس گاهنبارهای ایرانی و بر اساس دیدگاه دینی زرتشتیان، یزدان یکتا، آفرینش جهان را در شش مرحله انجام داد، اردیبهشت ماه( ماه نظم ) آسمان آفریده شد. دومین آفریده، آب بوده است و این آفرینش در ماه تیر بوده است. ایزد تیشتر ایزد آب بوده است. سومین آفریده زمین بوده است، زمین در ماه امرداد آفریده شده است. چهارمین آفریده گیاه بوده است که در ماه مهر آفریده است. پنجمین آفریده چهارپا بوده است که در میانه ی فصل زمستان آفریده شده است. ششمین آفریده انسان بوده است که در نخستین روز از ماه فروردین آفریده شده است. زمان آفرینش هر کدام از آفرینش ها در طول پنج روز بوده است. بنابراین آفرینش انسان از یکم فروردین تا پنجم فروردین ، بوده است. انتخاب روز نخست فروردین بعنوان آغاز سال، نشان از هوش سرشار ایرانی ها بوده است.


آیین های مانای ایرانی ستون فقرات فرهنگ ایران زمین هستند و پیوستگی تاریخ اجتماعی و فرهنگی ایرانی ها مدیون همین آیین های زیبای ایرانی است. کارکردهای مهم آیین های ایرانی باعث پویایی و تداوم این آیین ها در بستر تاریخ با قدمت ایران شده است. هیج ملتی در طول دو یا سه نسل شکل نگرفته است بلکه ملت ها مجموعه ای از نسل های متوالی بسیار در دوران هزاران سال است و تنها آیین های پاک می باشند که پنهان از چشم سیاست مداران و اشغالگران بیگانه ما را از دره ی هولناک تاریخ گذر داده اند و با گذشتگانمان و با گذشته هایمان پیوند می دهند و آشنا کرده اند. در آینه ی همین آیین ها است که ما حضور اسلاف خود را در کنار خویش و در (خودخویش ) احساس می نماییم. نوروز یکی از استوارترین، ماندگارترین و زیباترین آیین های ایرانی است.
هرسال که آیین نوروز را جشن می گیریم گویی خود را در همه ی نوروزهایی که هرساله در ایران زمین جشن گرفته اند، حاضر می بینیم و در این حال صحنه های تاریک و روشن تاریخ مردم ایران در برابر دیدگانمان ورق می خورد و این اندیشه در ذهن و باورمان زنده می شود که، آری هر سال آیین نوروز در جغرافیای ایران جشن گرفته شده است. آری روزگاری نوروز در شهر آوان ( اوان ) سلسله ای از حکومت عیلامی ها ( از ۲۶۰۰ پیش از میلاد تا ۲۰۵۰ )(حکومت عیلامی ها از حدود ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد تا ۷۰۰ ) و روزگاری در شهر سیماشکی، ( خرم آباد کنونی ) توسط مردم و در کاخ سلسله شاهان این خاندان (۲۲۲۰ پیش از میلاد تا ۱۸۷۵ ) آیین نوروز برگزار می شده است

آری، سفره ی رنگین نوروز در دوره ی حکومت کاسی ها( خاندان حکومتگر در میان رودان از ۱۶۰۰ پیش از میلاد تا ۱۲۰۰ ) در خانه های مردم پهن می شده است. کاسی ها قوم قدرتمند و اصیلی بودند که از مناطق زاگرنشین ایران به میان رودان مهاجرت کرده بودند و منشاء نژادی آنها، نژاد آریایی بود.

مردان اسب سوار کاسی هم پاسدار فرهنگ غنی ایران بوده اند و هم تمدنی ماندگار( تمدن مفرغ ) را بنیان نهادند. از مردمان کاسی ها تا مردمان شهر خایدالو، ردپای تاریخ کهن مردمان این دیار، تاریخ ایران را غنی و پربار کرده است، بطوریکه دوره های تاریخی این مردمان گویایی تاریخ همه ی مردم ایران زمین است.


هنگامی که دیااکو بنیانگذار حکومت مادها در هگمتانه نخستین حکومت آریایی را در ایران تشکیل داد، پویایی تمدن و فرهنگ مردمان آریایی نژاد بیشتر و بیشتر شد.

در زمان بزرگترین امپراتوری دنیا، امپراتوری هخامنشیان آیین نوروز در شهرهای شوش، تخت جمشید، پاسارگاد و … با مشارکت بیش از چهل نژاد از سراسر دنیا برگزار می شده است. حتی همان سالی که اسکندر بیگانه چهره ی این خاک را به خون مردم ایران رنگین نمود در کنار شعله های مهیبی که از تخت جمشید زبانه می کشید، همانجا، همان وقت، مردمان مصیبت دیده ی ایران آیین نوروز را جدی تر و با ایمان بیشتری برگزار نموده اند.

آیین نوروز، روزگاری در دامغان شهر صد دروازه ی ایران، شهر نسا، شهر گور، بیشاپور، تیسفون، کرمانشاهان برگزار می شده است… ادامه در قسمت دوم

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false