×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
نیمی از جمعیت جهان تا پایان قرن ۲۱ آفریقایی خواهند بود!



به گزارش پایگاه خبری پژواک لرستان/ طبق پژوهشی جدید جمعیت دنیا در سال ۲۰۶۴ به بالاترین حد خود یعنی ۹.۷ میلیارد نفر می رسد و از آن پس با افزایش آگاهی زنان و دسترسی بهترشان به وسایل پیشگیری از بارداری روندی نزولی به خود می گیرد تا در نهایت در سال ۲۱۰۰ میلادی به ۸.۸ میلیارد نفر برسد.

بر اساس این پژوهش که توسط موسسه ارزیابی بهداشت دانشگاه واشنگتن انجام شده تا سال ۲۱۰۰ از ۱۹۵ کشور دنیا نرخ باروری در ۱۸۳ کشور به اندازه ای نخواهد بود که جمعیت فعلی شان را حفظ کنند.

برخی کشورها شامل ژاپن، تایلند، ایتالیا و اسپانیا نیز با افت ۵۰ درصدی جمعیت تا پایان قرن جاری میلادی روبرو خواهند شد. با این حال جمعیت مناطق آفریقایی پایین صحرا احتمالا سه برابر می شود و در نتیجه تا پایان قرن ۲۱ تقریبا نیمی از جمعیت دنیا آفریقایی خواهند بود.

نتایج این پژوهش که روز گذشته توسط نشریه Lancet منتشر شد همچنین نشان می دهد که جمعیت نیروی کار در کشورهایی نظیر هند و چین با افت قابل توجه در سال های آتی روبرو می شود و همین مساله صدمات جدی را به رشد اقتصادی این کشورها وارد می کند و سیستم های تامین اجتماعی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد.

با این حال دانشمندان باور دارند که گرچه نرخ باروری در سال های آتی پایین می آید اما افزایش مهاجرت این مساله را خصوصا در کشورهای آمریکا، کانادا و استرالیا که نرخ باروری پایینی دارند جبران خواهد کرد.

دنیا از دهه ۱۹۶۰ میلادی با پدیده انفجار جمعیت روبرو بوده است. دکتر کریستوفر موری سرپرست تیم تحقیق در این باره به نشریه CNN گفت در نهایت ما حالا شاهد تغییر بزرگی هستیم و به جای نگرانی برای افزایش جمعیت باید به فکر کاهش جمعیت باشیم.

براساس دیتای به دست آمده از یک پژوهش بین المللی به نام Global Burden of Disease Study 2017 سریعترین کاهش جمعیت در آسیا، شرق و مرکز اروپا رخ خواهد داد. مولفان این مقاله پیش بینی کرده اند که جمعیت ژاپن از حدود ۱۲۸ میلیون نفر در سال ۲۰۱۷ به ۶۰ میلیون نفر در سال ۲۱۰۰ می رسد و جمعیت تایلند نیز در این بازه از ۷۱ به ۳۵ میلیون نفر کاهش پیدا می کند. اسپانیا سومین کشوری است که با افت شدید جمعیت روبرو خواهد شد و جمعیت آن از ۴۶ به ۲۳ میلیون نفر خواهد رسید. در جایگاه های بعدی نیز ایتالیا (از ۶۱ به ۳۱ میلیون نفر)، پرتغال (از ۱۱ به ۵ میلیون نفر) و کره جنوبی (از ۵۳ به ۲۷ میلیون نفر) قرار دارند.

همچنین پیش بینی شده که ۳۴ کشور دیگر از جمله چین نیز شاهد افت ۵۰ درصدی جمعیت خود تا پایان قرن جاری میلادی باشند.

به گفته موری جمعیت کشورهای مختلف جهان نتنها در سالهای پایانی قرن ۲۱ کاهش پیدا می کند بلکه این جوامع نیز پیرتر می شوند و این مساله تاثیری شگرف روی رشد اقتصادی خواهد داشت.

در این جوامع افراد بیشتری به خاطر سالخوردگی به حمایت و کمک دولتی نیاز خواهند داشت و مردم کمتری مالیات می پردازند. محققان پیش بینی می کنند که جمعیت کشورهای زیر صحرای آفریقا در سال های آتی سه برابر می شود و از ۱.۰۳ میلیارد نفر در سال ۲۰۱۷ به ۳.۰۷ میلیارد نفر در سال ۲۱۰۰ می رسد.

همچنین شمال آفریقا و خاورمیانه تنها مناطق دیگری هستند که طبق پیش بینی ها تا سال ۲۱۰۰ با افزایش جمعیت روبرو خواهند بود و جمعیت آنها از ۶۰۰ میلیون نفر کنونی به ۹۷۸ میلیون نفر خواهد رسید. بر همین اساس انتظار می رود که تا پایان قرن ۲۱ حدود نیمی از جمعیت زمین را آفریقایی ها تشکیل دهند.

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false