×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
وضعیت نامناسب خدمات شهری در خرم‌آباد/ هجوم گداهای حرفه‌ای و مهاجر

رئیس‌کل دادگستری لرستان با انتقاد از وضعیت نامناسب معابر و خدمات شهری در شهرهای استان به ویژه خرم‌آباد گفت: تکدی‌گری در لرستان ابعاد گسترده‌ای یافته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پژواک لرستان، جعفر بدری امروز شنبه در شورای حفاظت از اراضی ملی لرستان گفت: در برخی از مناطق خدمات شهری در شرایط مناسبی قرار ندارد و به نظر می‌رسد کار به درستی در شهرداری پیش نمی‌رود که این موضوع زیبنده شهر خرم‌آباد نیست؛ در این شهر با این همه ظرفیت گردشگری باید وضعیت را به گونه‌ای ایجاد کنیم که گردشگران جذب شوند.

خیابان‌های اصلی و ورودی شهر وضعیت خوبی ندارند

رئیس کل دادگستری لرستان اظهار داشت: خیابان‌های اصلی و ورودی شهر وضعیت خوبی ندارند، این در حالیست که مرکز شهر در همه جای کشور مورد توجه قرار دارد اما شرایط شهر خرم‌آباد خوب نیست و مردم از وضعیت آسفالت خیابان‌ها راضی نیستند.

بدری با بیان اینکه اولویت‌های شورای شهر خرم آباد معلوم نیست، تصریح کرد: وظیفه شورای شهر تصویب طرح‌ها و سیاست گذاری برای انجام بهتر خدمات به شهر و شهروندان است و حق ندارد در کارهای اجرایی شهر دخالت کند چون شهردار مسئول است.

کودکان زیادی در خیابان‌های شهر به تکدی گری مشغولند

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه کودکان زیادی در خیابان‌های اصلی شهر به تکدی گری مشغولند و به نظر می‌رسد که علت اصلی آن نیز فقر و فشار اقتصادی است که این کودکان را مجبور کرده در زمستان‌های سخت در خیابان‌ها برای به دست آوردن کمترین چیز دست نیاز به سوی دیگران دراز کنند، اظهار داشت: تکدی‌گری آسیب‌هایی جدی را متوجه کودکان می‌کند.

رئیس کل دادگستری لرستان افزود: تکدی گری فرصت تعلیم و تربیت را از افرادی که باید در سن کودکی سنگ بنای علم و دانش را بگذارند سلب می‌کند و آنها را در معرض مخاطرات قرار می‌دهد و ممکن است مورد انواع سوء‌استفاده ها قرار گیرند.

بدری با اظهار نگرانی از افزایش شمار کودکان متکدی در استان به ویژه در شهر خرم آباد گفت: هر چند پدیده تکدی‌گری کم و بیش در تمام کشورهای جهان حتی کشورهای پیشرفته دنیا هم دیده می‌شود، اما مناطق فقیر، و محروم به میزان بیشتری با این مشکل اجتماعی روبرو هستند.

وی افزود: اگر جلوی تکدی‌گری کودکان گرفته نشود ممکن است آنان در آینده به سمت ارتکاب جرم و جنایت‌های مختلف سوق داده شوند و دادگاه‌ها با حجم بزرگی از متخلفین و مجرمین مواجه خواهند شد.

رئیس کل دادگستری لرستان خاطرنشان کرد: بارها گفته‌ام مبلمان و چهره شهری از نگاه روان شناسی اهمیت زیادی دارد و بر رفتار شهروندان تأثیر مستقیم دارد؛ هرچه چهره شهرها شاداب‌تر باشد بر روحیه ساکنان شهر و یا حتی مسافران و گردشگران تأثیر مثبت نهاده و باعث به وجود آمدن نشاط در آنها می‌شود، اما این مسائل در شهرهای استان اصلاً مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

شهرداری‌ها و نهادهای حمایتی برای جلوگیری از افزایش متکدیان خیابانی برنامه‌ای ندارند

نماینده عالی دستگاه قضا در استان بیان کرد: متأسفانه شهرداری‌ها و نهادهای حمایتی برای جلوگیری از افزایش متکدیان خیابانی برنامه‌ای ندارند و در این زمینه مانند بسیاری از مشکلات و ناهنجاری‌های دیگر تنها به دادن شعار اکتفا کرده‌اند، گرچه قانون مجازات اسلامی ایران موضوع تکدی‌گری را جرم شمرده و مجازات‌هایی را برای افرادی که به آن اقدام می‌کنند، پیش بینی کرده ولی تا زمانی که به علل تکدی گری توجه نشود و راهکارهای مناسب و عملی در دست اقدام قرار نگیرد اقدامات قضائی نتیجه بخش نخواهد بود.

بدری با بیان اینکه متأسفانه به نظر می‌رسد بیشتر تصمیمات دولت در حالت‌های احساسی گرفته می‌شود و متأسفانه برای اجرای صحیح قانون راهکارهای عملی اعمال ارائه نمی‌شود و با گذشت مدت کوتاهی اجرای قانون به فراموشی سپرده می‌شود، تصریح کرد: البته از این مسئله نباید غفلت کرد که متأسفانه در برخی مناطق تکدی گری برای عده‌ای به یک حرفه مبدل شده است و به صورت یک شغل پر درآمد در آمده است، این یک معضل اجتماعی است و برای حل آن نیاز به اطلاعات درست و دقیق و بررسی زمینه‌های موضوع است که علل گرایش حرفه‌ای به تکدی گری چیست و برای حل آنچه راهکارهایی باید ارائه شود.

گداهای حرفه‌ای و مهاجر بر تکدی‌گران عادی افزوده شده‌اند

وی افزود: در زمینه مبارزه با تکدی گری حرفه‌ای نیز در استان کار درستی صورت نگرفته است و هنوز این موضوع برای متصدیان امور اهمیت ندارد، در صورتی که جدی نگرفتن موضوع و عدم مبارزه مؤثر با آن خطرات اجتماعی فراوانی را شاهد خواهیم بود.

رئیس کل دادگستری استان اظهار داشت: هر چند تکدی‌گری بیشتر به عنوان یک مشکل اجتماعی ریشه در فقر و شرایط بد اقتصادی خانواده‌ها دارد و کودکان یتیم بی‌سرپرست، پیرمردان و زنان سالخورده که هیچ‌گونه منبع عایداتی ندارند، به دلیل نبود امکانات حمایتی در خیابان‌ها دست به تکدی‌گری می‌زنند تا نیازمندی‌های ضروری خود را تأمین کنند؛ اما این موضوع حالا در استان ابعاد گسترده‌ای به خود گرفته و گداهای حرفه‌ای و مهاجر بر تکدی‌گران عادی افزوده شده‌اند.

بدری افزود: عده زیادی بی سرپرست در جامعه ما زندگی می‌کنند، شهرداری و بهزیستی می‌توانند با تهیه مکان زندگی برای آنها این عده را از سطح شهرها جمع آوری کرده و اندکی فضای شهر را ساماندهی کنند

وی از مأمورین انتظامی و شهرداری خواست متکدیان حرفه‌ای و اشخاصی که به صورت حرفه‌ای از کودکان برای گدایی استفاده می‌کنند را شناسایی و به مراکز مربوطه معرفی کنند.

انتهای پیام

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false