×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
چرا اروپا به اقدام آمریکا علیه ایران پاسخ منفی می‌دهد؟


به گزارش خبرگزاری پژواک لرستان/ خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: دولت دونالد ترامپ بعد از طرح درخواست مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا از سازمان ملل برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، بار دیگر با مخالفت جهانی گسترده مواجه شد و حتی جمع قابل توجهی از متحدان واشنگتن با پیوستن به صف مخالفان این طرح، آن را غیرقانونی و محکوم به شکست دانستند.

این رسانه آمریکایی نوشت: پمپئو روز پنجشنبه تاکید کرد که ایالات متحده حتی با وجودی این که ترامپ این کشور را از توافق هسته ای خارج کرده است، از لحاظ قانونی حق دارد مکانیسم ماشه را علیه ایران فعال کند.

روسیه و چین به همراه متحدان اروپایی آمریکا از جمله بریتانیا، فرانسه و آلمان در «غیرقانونی» اعلام کردن اقدام آمریکا متحد هستند زیرا کشوری نمی تواند از یک توافق خارج شود بعد از قطعنامه ای که آن توافق را تایید کرده برای اعمال دوباره تحریم ها استفاده کند.

آسوشیتدپرس افزود: این که این اختلاف در چند هفته آتی چه سرنوشتی پیدا می کند مشخص نیست اما اقدام روز پنجشنبه آمریکا بستری را در سازمان ملل ایجاد کرد که می تواند به بحران اعتبار شورای امنیت به عنوان قوی ترین و مهمترین نهاد وابسته به این سازمان منجر شود.

پمپئو برای ارائه نامه به دیان تریانسیا دجانی سفیر اندونزی در سازمان ملل متحد که کشورش ریاست دوره ای شورا را برعهده دارد به سازمان ملل آمد. در این نامه ادعا شده که ایران برنامه جامع اقدام مشترک سال ۲۰۱۵ یا برجام را نقض کرده و از این رو باید مکانیسم «اسنپ بک» یا همان سازوکار ماشه در خصوص تحریم های سازمان ملل علیه این کشور اجرا شود.

پمپئو بشدت از کشورهای دوست آمریکا که از قطعنامه این کشور برای تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی ایران حمایت نکرده اند انتقاد کرده است.

این رسانه با اشاره به شکست یک هفته پیش آمریکا در سازمان ملل نوشت: پمپئو کشورهای دوست آمریکا را به توافق محرمانه با آمریکا اما نداشتن شجاعت در علنی کردن دیدگاه خود و پیشنهاد جایگزین متهم کرد.

آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات های شورای امنیت که به دلیل خصوصی بودن مذاکرات خواستند نامشان فاش نشود، نوشت: بعد از نشست پمپئو که نیم ساعت طول کشید رئیس شورا رایزنی یک به یک با هر ۱۴ عضو دیگر این نهاد را درباره مشروعیت اقدام آمریکا آغاز کرد.
پمپئو گفت که قطعنامه شورای امنیت طبق آنچه که لازم است اجرا خواهد شد اما اعلام نکرد که کدام کشور آن را اجرایی خواهد کرد. فقط جمهوری دومینیکن علنا از قطعنامه شکست خورده آمریکا در هفته پیش برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران حمایت کرده است.

دیپلمات ها همچنین گفته اند که نتیجه احتمالی رایزینی های رئیس شورا این بوده که اکثریت اعضا به او اطلاع داده اند که آمریکا از نظر قانونی نمی تواند مکانیسم ماشه را فعال کند بنابراین  از نظر آنها این سازوکار فعال نشده است و اقدام آمریکا تاثیری نخواهد داشت.

دیپلمات ها همچنین گفتند که با این اوضاع لازم نیست رئیس شورا قطعنامه ای را برای تمدید لغو تحریم های ایران که آمریکا آماده وتوی آن است به رای بگذارد.

به گفته دیپلمات ها، اروپایی ها هنوز هم امیدوار هستند تا قبل از ۱۸ اکتبر -زمان انقضای لغو تحریم تسلیحاتی ایران- توافقی حاصل شود تا اختلافات بین چین و روسیه  که حامی لغو تحریم ها هستند با آمریکا که به دنبال تمدید نامحدود آن است رفع شود. به ویژه روسیه از تصمیم آمریکا برای فعال سازی اسنپ بک انتقاد کرده و سفیر این کشور در سازمان ملل گفت آمریکا از حق قانونی فعال سازی این مکانیسم برخوردار نیست و ما این تصمیم را تغییر می دهیم.

آسوشیتدپرس نوشت: اروپایی ها نگران هستند که اعمال دوباره تحریم ها ممکن است ایران را به خروج از توافق هسته ای سوق دهد و آنها امیدوار به حفظ این توافق هستند. جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ۲۰۲۰ در آمریکا اعلام کرده اگر رئیس جمهور شود توافق را احیا می کند.ایرنا

Mr

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false