×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
چرا بارش ها در لرستان بحران زا شد؟

رضا میردریکوند

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد

سیلاب های اخیر خرم آباد علاوه بر این که نشان داد برخی موارد توسعه شهر و کارهای عمرانی، مطابق اصول علمی و در نظر گرفتن همه جوانب امر، انجام نشده اند، حقیقی دیگری را نمایان نمود و آن اینکه در سنوات گذشته به نظرات کارشناسی افراد ذی فن در خصوص اهمیت آبخیزداری، حفظ، احیا مراتع و جنگل ها و مهار روانآب ها، با احداث سد ها، توجه در شآن نشده است.

چنانچه این امر محقق می شد، خیلی از آسیب های سیل را نداشتیم یا حداقل بودند و شاید این آسیب ها بیشتر مربوط به عدم توسعه اصولی شهر و عملیات عمرانی بی تدبیر می شد.

در چند روز گذشته خرم آباد از شمال و جنوب تحت تاثیر روان آب هایی قرار گرفت که در صورت اجرای برنامه علمی و مدون اینچنین نمی شد.

هر چند مقدار بارش ها در یازده و دوازدهم فروردین ماه قابل توجه بود ولی دلیل کافی برای بروز این همه خسارت نیست.

عمده بارش هایی که از بسطام الشتر، ریمله و… در حوزه ای به مساحت حدود ۵۲ هزار هکتار، حوزه رودخانه کرگانه به مساحت حدود ۳۳ هزار هکتار و رودخانه ماسور با حوزه ای به مساحت با حدود ۱۶ هزار هکتار، وجود داشت، به علت عدم وجود آبخیز کافی و حفظ بخشی از آب در محل یا وجود سد های قابل پیش بینی، خروشان وارد عرصه هایی شدند که برخی از آنها بدون توجه به حریم رودخانه ها ایجاد شده بودند.

لازم به ذکر است که مطالعات سدهایی بر روی رودخانه های منشا این سیلاب ها انجام شده که می توان به سد کاکاشرف بر روی رودخانه کاکاشرف و سد شبیخون بر روی رودخانه شمال خرم آباد و….. اشاره نمود.

با توجه به فرصت پیش آمده جا دارد مدیریت اجرایی استان با کمک نمایندگان خرم آباد در مچلس و استفاده از نظرات کارشناسان، پیگیر تامین اعتبار و اجرای این سدها و توسعه آبخیزداری در مناطق یاد شده باشند تا در سنوات آتی در صورت بارش های قابل توجه علاوه بر کاهش خسارات روان آبها، آب و خاک حفظ شده و موجب رونق بخش کشاورزی گردد.

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false