×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
کشف سازه معماری دوران پهلوی در لرستان



به گزارش پایگاه خبری پژواک لرستان/ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: سازه معماری مربوط به دوران پهلوی اول در محور ارتباطی پلدختر-خرم‌آباد حین انجام فعالیت‌های عمرانی کشف شد.

سیدامین قاسمی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان روز پنجشنبه به رسانه ها اعلام کرد: با توجه به حساسیت موضوع، نیروهای یگان حفاظت و باستان شناسان این اداره کل برای کارشناسی و مستندسازی به محل اعزام شدند.
قاسمی افزود: سازه مکشوفه مربوط به دوره پهلوی اول است و به منظور حفاظت هر چه بیشتر دوباره با خاک پوشیده می‌شود.
عطا حسن‌پور مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان نیز گفت: این سازه معماری مربوط به یک برج دیده‌بانی است که بر اثر ریزش کوه زیر خاک و سنگ مدفون مانده است.
این کارشناس باستان شناسی با اشاره به وجود آثار مشابه در طول محور ارتباطی لرستان تا خوزستان بیان کرد: پلان (نقشه) این اثر مدور و مصالح به کار رفته در آن سنگ و خشت است.
حسن پور با اشاره به وجود یک برج سالم در فاصله ۵۰۰ متری این سازه افزود: این بناهای کوچک و انفرادی با هدف کنترل و نظارت بر جاده ارتباطی(تنگه‌ گازرده) ایجاد شده و در فواصل کوتاه آنها از یکدیگر، امکان انتقال اخبار را از طریق صدا در زمانی اندک فراهم می‌کرده‌ است.
بیش از پنج هزار اثر تاریخی در لرستان وجود دارد که تاکنون حدود ۲ هزار و ۵۰۰ اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.منبع:ایرناmr

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false