×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
کشف ژن‌هایی مرتبط با رنگ چشم انسان



به گزارش پایگاه خبری پژواک لرستان/ محققین با آنالیز ژنتیکی رنگ چشم بیش از ۱۹۵،۰۰۰ فرد اروپایی و آسیایی توانسته‌اند ۵۰ ژن جدید را برای رنگ چشم کشف کنند. محققین این مطالعه اذعان دارند که ژنتیک رنگ چشم انسان پیچیده‌تر از چیزی است که تا کنون تصور می‌کردند.

تیمی بین‌المللی از محققین به سرپرستی محققین کالج سلطنتی لندن و دانشگاه اراسموس در روتردام هلند، توانسته‌اند پس از انجام آنالیزهای متعدد به این کشف جالب توجه دست یابند. آن‌ها نتایج تحقیقات خود را در مجله‌ی Science Advances به چاپ رسانده‌اند.

یافته‌های این مطالعه کمک می‌کند تا درک ما از بیماری‌های چشمی مانند آلبینیسم و گلاکوما افزایش پیدا کند. در این بیماری‌ها سطح رنگدانه‌های موجود در چشم نقش مهمی دارند.
علاوه بر موارد مطرح شده، محققین دریافته‌اند که رنگ چشم آسیایی‌ها که در طیف رنگی قهوه‌ای است، دارای ژنتیک مشابهی با اروپایی‌هایی است که رنگ چشم آن ها از قهوه‌ای تیره تا آبی است.
این مطالعه بر اساس مطالعات گذشته طراحی شده است که در آن‌ها دانشمندان ژن‌های متعددی را که با رنگ چشم ارتباط داشته‌اند شناسایی کرده‌اند و اعتقاد داشته‌اند که ژن‌های متعدد دیگری نیز در این زمینه نقش دارند. قبلاً دانشمندان تصور می‌کردند که تفاوت‌های موجود در رنگ چشم انسان‌های مختلف، توسط یک یا دو ژن کنترل می‌شود و بر همین اساس توضیح می‌دادند که تعداد انسان‌های دارای چشم قهوه‌ای بیشتر از افرادی است که چشم آبی دارند.

دکتر «پیرو هایسی» از کالج سلطنتی لندن، می‌گوید: «این یافته‌ها حیرت‌انگیز هستند، زیرا ما را به شناخت ژن‌هایی که خصوصیت اصلی چهره‌ی انسان را کنترل می‌کنند نزدیک می‌کند. این موضوع در نسل‌های بشر به عنوان یکی از مهم‌ترین اسرار شناخته می‌شده است. این یافته‌ها می‌توانند درک ما را از بیماری‌های چشمی مرتبط با رنگدانه‌های چشم نیز افزایش دهند.»

دکتر «مانفرد کایزر» از دانشگاه اراسموس روتردام به‌عنوان همکار این تحقیق، می‌گوید: «این مطالعه اطلاعات ژنتیکی لازم برای پیش‌بینی رنگ چشم از طریق دی‌ان‌ای را در اختیار متخصصین قرار می‌دهد. البته باید قبول کرد که این اطلاعات برای پیش‌بینی رنگ چشم‌هایی غیر از قهوه‌ای و آبی دارای دقت کمی است.»مجله ایلیاد/Mr

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false